Filter pevných častíc zachytáva a spaľuje sadze nachádzajúce sa vo výfukových plynoch. Sieť ProfiAuto vysvetľuje, prečo by sa pri motoroch s týmto filtrom mali používať špeciálne oleje a čo sa môže stať, ak vodič tieto odporúčania nedodržiava.
Motorový olej nespolupracuje priamo s filtrom pevných častíc, takže sa môže zdať, že je jeho zloženie pre fungovanie filtra úplne nepodstatné. Kvalita oleja má však v skutočnosti veľký vplyv na rýchlosť upchávania filtra pevných častíc. Ako je to možné?
„Používanie nevhodného motorového oleja v kombinácii s filtrom pevných častíc môže výrazne skrátiť životnosť tohto filtra. Majiteľ vozidla si to hneď nevšimne, ale vyjde to najavo, keď bude potrebovať v autoservise vymeniť filter pevných častíc. Môže sa stať, že to namiesto po desiatich rokoch bude musieť urobiť po troch alebo štyroch. Okrem toho by sa pri použití správneho oleja nemusel filter pevných častíc vymieňať vôbec, pretože sa auto dovtedy aj tak predá. Pokus o „úsporu“ na oleji môže viesť k tomu, že sa takýmto výdavkom nevyhnete,“ uviedol Jindřich Krejčí, director ProfiAuto project CZ & SK.
Chemické zloženie je rozhodujúce
Pri prevádzke motora vstupuje do spaľovacích komôr malé množstvo oleja a oxiduje tam. Látky, ktoré v tomto procese vznikajú, smerujú spolu so sadzami do filtra častíc. V závislosti od chemického zloženia môžu filter vo veľkej miere upchávať alebo sa následne spáliť počas samočistiaceho postupu filtra. Všetko závisí od typu oleja. Klasické prímesi zlepšujúce bežné oleje v dôsledku spaľovania nezvratne upchávajú filter. V olejoch určených pre motory s časticovým filtrom sa takéto látky vytvárajú oveľa menej a navyše podliehajú dodatočnému spaľovaniu. Preto takéto oleje nazývame nízkopopolové. Anglický názov je oleje Low SAPS (zo slov Low Sulphated Ash, Phosphor, Sulphur – nízky obsah sulfátového popola, fosforu a síry).V rámci skupiny olejov v kategórii Low SAPS rozlišujeme až päť podskupín. Typ použitého oleja vždy určuje výrobca vozidla.
Ktoré autá môžu mať filter pevných častíc?
Vozidlá so vznetovým motorom vyrobené po roku 2010 musia byť vybavené filtrom pevných častíc. Vtedy vstúpila do platnosti emisná norma Euro 5 a dieselové motory museli mať filter, aby ju splnili. Je však dobré vedieť, že filtre častíc sa voliteľne inštalovali v niektorých modeloch automobilov už oveľa skôr. Dôvodom bola skutočnosť, že v niektorých krajinách majitelia takýchto automobilov využívali určité daňové úľavy alebo iné ekologické benefity.V najnovších modeloch automobilov sa filtre pevných častíc používajú aj pri benzínových motoroch, a preto taktiež vyžadujú oleje s nízkym obsahom SAPS.
„V sortimente olejov ProfiPower nájdete mnoho produktov, ktoré sa používajú v motoroch s filtrami, ktoré znižujú obsah nečistôt vo výfukových plynoch. Príkladom je ProfiPower 4CAR 5W-30 EXTREME PROTECT LL, ktorý spĺňa normy ACEA: C3 a API SN/SM/CF,“ uzavrel Jindřich Krejčí, director ProfiAuto project CZ & SK.