Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slováci nakupujú na internete takmer všetko, napriek tomu online trh zaznamenal v prvom kvartáli tohto roka medziročný pokles o 28 %. Dôvodom sú extrémne vysoké nárasty v slovenskom e-commerce počas pandémie. Zároveň sme v súvislosti s aktuálnou situáciou začali viac rozmýšľať, čo kupujeme. Hovoria o tom analýzy nákupného poradcu Heureka.

Neistota a obavy o budúcnosť sa podpísali na tom, že Slováci  nakupujú na internete menej. “Spotrebitelia sú pri nákupoch opatrnejší a otázkou zostáva, ako dlho v tom budú pokračovať. Predajcov, ktorí v očakávaniach ďalšieho rastu e-commerce odvážne investovali do ďalšieho rozvoja, toto správanie môže ohroziť,” hovorí Jan Mayer, výkonný riaditeľ slovenskej a českej Heureky, no zároveň dodáva, “vo všeobecnosti sú však výrazné zmeny počas posledných turbulentných rokov pre e-shopy výbornou správou.”

Internet už nie je len elektronika

Elektronika je najdôležitejšia kategória, ktorú spotrebitelia nakupujú práve na internete. Avšak v porovnaní s minulosťou sa rozdiely v podieloch jednotlivých kategórií začali zmenšovať. Elektronika tvorí aktuálne približne 30 % všetkých internetových nákupov, pričom pred troma rokmi to bolo až 60 %. Ostatné dva roky a najmä časté lockdowny nás naučili nakupovať cez e-shopy takmer všetko.

“Pandémia vystrelila niektoré segmenty do astronomických rastov. Výrazný nárast zaznamenali kategórie ako auto-moto, kozmetika a zdravie, športové potreby či dom a záhrada. Najlepším príkladom sú skleníky, ktoré sú jednou z najrýchlejšie rastúcich produktových kategórií v nakupovaní cez internet. Pritom pred pár rokmi by si väčšina z nás nevedela predstaviť kupovať skleník z e-shopu,” vysvetľuje Jan Mayer.

Čo kupujeme na internete?

O sedem rokov dopredu

Odborníci už pred pandémiou upozorňovali, že online trh postupne prestane byť doménou len niektorých kategórií a spotrebitelia postupne začnú nakupovať cez e-shopy doslova všetko. “Pandémia tento trend extrémne urýchlila. Dovolím si povedať, že sme počas nej poskočili aj o sedem rokov dopredu,“ tvrdí Jan Mayer, výkonný riaditeľ slovenskej a českej Heureky a dodáva, “pre e-shopy je to jedinečná šanca rozšíriť svoj sortiment. Výsledkom tohto trendu je okrem iného popularita na miestach typu marketplace (napr. Amazon), kde sa to dá s jedným jediným účtom bezpečne a priamo z tisícok e-shopov. Heureka, ako líder v celom regióne strednej a východnej Európy, robí všetko pre to, aby celý región, e-shopy aj spotrebitelia, vyťažili z tohto trendu čo najviac. E-shopy a zákazníkov prepojíme na jednom mieste tak, aby obe strany čerpali výhody.”

Značky: