Hoci online nakupovanie nepochybne prinieslo ľuďom veľa pohodlia, predstavuje táto otázka pre maloobchodníkov veľkú výzvu, pretože je tu niekoľko bodov, ktoré treba zvážiť. Aké zariadenia používajú Slováci na online nákupy? Koľko peňazí minú? Ako sa mení nákupná aktivita počas roka? Sú online nákupy populárne viac pre ženy alebo mužov? Aby sme našli odpovede na tieto otázky, Picodi.com analyzovalo minuloročné dáta a výsledky vám prináša v tomto reporte.

Smartfóny ďaleko vzadu

Aj keď sú mobily globálne na vzostupe, ukázalo sa, že Slováci stále viac preferujú počítače. Podľa interných dát Picodi sa prostredníctvom telefónu minulý rok zrealizovalo iba 31% transakcií.

Navyše Slováci, ktorí používajú na online nákupy mobilný telefón, väčšinou minú menej. Pri nákupoch totižto minú priemerne 54 €, čo je o 4 € menej, ako minú používatelia počítačov (58 €). Používatelia iOS systému minú v priemere viac peňazí (74 €) ako užívatelia systémov Android (48 €).

Podstatnou otázkou je, kto nakupuje viac – muži alebo ženy? Naše dáta ukazujú, že slovenské ženy nakupujú oveľa viac (68%) ako muži (32%).

Niet divu, že mladšia generácia preferuje nákupy cez internet viac. Takmer polovica online kupujúcich (42%) sú ľudia vo veku 25 až 34 rokov. Nasledujú ľudia vo veku 35 až 44 rokov (22%) a 18 až 24 rokov (13%). Zvyšných 23% sú zákazníci, ktorí majú viac ako 45 rokov.

Online nákupy na Slovensku

Rušný koniec roka

Podľa prieskumu je najväčšia priemerná hodnota objednávky u slovenských zákazníkov vo februári (60 €), ďalej v decembri (58 €), júni a júli (56 €).

To, že novembrová priemerná hodnota objednávky je 50 €, je prekvapivé. Avšak, keď začne Black Friday, hemží sa to klikmi a nákupmi. Odpoveď je teda jednoduchá. Aj keď sú ich nákupné košíky počas novembra menšie, Slováci nakupujú v mnohých online obchodoch a urobia omnoho viac objednávok. Ak sa teda pozrieme na nákupnú aktivitu, ukáže sa, že november je mesiacom s najvyšším počtom transakcií (14,7 %).

Druhým najrušnejším mesiacom, čo sa týka počtu transakcií, je máj (10,2%), za ktorým nasleduje júl (9,3%) a december (9,1%). Vianočné darčeky na poslednú chvíľu určite prispeli k tomuto číslu. Najnižší počet transakcií bol zaznamenaný vo februári (4,7%), čo je prekvapivé, pretože vtedy ľudia míňajú v priemere najviac – 60 €.

Zákazníci zo Slovenska nakupujú najviac v nedeľu a v pondelok a menej ku koncu týždňa. Hlavne u užívateľov počítačov sa nákupná aktivita v piatok a v sobotu znižuje. Slováci preferujú nákupy poobede a večer. Vrchol nákupnej aktivity je o 18:00. Najpopulárnejšia časť dňa na internetové nákupy pri používateľoch počítačov je však popoludnie, kedy sa vykoná až 36,05 % všetkých objednávok.

Najpopulárnejšie kategórie produktov pri online nákupoch na Slovensku sú oblečenie, obuv, elektronika, kozmetika a drogéria a športové potreby.

Online zákazníci vo svete

Online zákazníci vo svete

Analyzovali sme dáta z 35 krajín a porovnali sme zariadenia, ktoré ľudia používajú na online nákupy a taktiež priemernú hodnotu objednávky. Slovensko, kde sa iba 31 % objednávok vykoná cez mobilné zariadenia teda stále patrí medzi krajiny, kde sa pri nákupoch viac používa počítač. Čo sa týka priemernej hodnoty objednávky, Slovensko sa umiestnilo za svetovým priemerom (69 €) s hodnotou 57 €.

Peru sa umiestnilo na prvom mieste, čo sa týka online objednávok cez mobilné zariadenie, ktoré využíva na nákupy až 76%. Za ním sa umiestnila taktiež Nigéria (62 %) a Thajsko (56 %). Na posledných miestach sa umiestnila Brazília (20 %), Austrália (22 %) a Portugalsko (23 %). Slovensko sa s 31 % umiestnilo taktiež v druhej polovici rebríčka.

Ľudia zo Spojených arabských emirátov míňajú v priemere najviac peňazí za jednu objednávku – až neuveriteľných 192€. A vyzerá to tak, že Maďari (28€) a Turci (33€) neradi míňajú veľa peňazí pri jednej objednávke.

Online nákupy v číslach:

  • 31 % online objednávok bolo zrealizovaných cez mobilný telefón
  • Ženy nakupujú viac ako muži (68 % oproti 32 %)
  • Takmer polovica zákazníkov (42 %) je vo veku od 25 do 34 rokov
  • Najvyššia priemerná hodnota objednávky pri online nákupoch je na Slovensku vo februári (60 €)
  • Najväčší počet transakcií bol zaznamenaný v novembri (14,7 %)
  • Oblečenie, obuv a elektronika sú tri najpopulárnejšie kategórie pri online nákupoch na Slovensku

Metodológia

Na tento report boli využité interné dáta globálnej e-commerce platformy Picodi.com za rok 2018. Pre prepočet meny sme použili priemerný premenný kurz za marec 2019.

Autor prieskumu: Picodi

Značky: