Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slovenský e-commerce sa v 1. kvartáli tohto roka oproti tomu minuloročnému podľa očakávaní prepadol. Výsledná hodnota -12 % je síce signifikantná, avšak vývoj po mesiacoch hovorí v prospech  budúceho rastu. Prekvapujúcim skokanom je toaletný papier s nárastom o +405 %, ktorý potvrdzuje trend posledných rokov, že na internete už kupujeme všetko. Prepadákom sú sporáky na tuhé palivá s poklesom 77 %, ktorých predaj vyskočil minulý rok v spojitosti s rizikom energetickej krízy. Analýzu prvého štvrťroka roku 2023 prináša pravidelný eCommerce Insider z dát Heureky.

Úvod nového roka zaznamenal zníženie dopytu, keď ho nezachránili ani povianočné výpredaje. Na trhu sa však vo februári objavili známky oživenia a zvýšený záujem zákazníkov o online nákupy pokračoval aj v marci. “Stále to však nie sú čísla, na ktoré sme boli zvyknutí z minulých rokov. Neistota a inflácia spôsobujú, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar,“ hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

Skokani a prepadáky kvartálu

Okrem spomínaného skokana, ktorým je toaletný papier, sa do TOP 10 dostali ďalšie 3 produkty dennej spotreby z drogérie. Sú to prípravky do umývačky riadu (+250 %), prášky na pranie (+93 %) a aviváže (+72 %). “V tabuľke máme aj voľnopredajné lieky, čo sú všetko typické produkty z kamenných predajní. E-commerce je dnes plnohodnotným spotrebiteľským trhom, ktorý má stále priestor na výrazný rast”, hovorí Tomáš Braverman a dodáva, “mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do kamenných predajní a hľadajú najlepšie cenové ponuky svojich obľúbených produktov na internete. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre domácich miláčikov (+20 %), pričom najvýraznejšie narástli krmivá pre mačky (+46 %).”

Skokani  Prepadáky 
toaletný papier+405 % sporáky na tuhé palivo-77 %
prípravky do umývačky riadu+250 % krbové kachle-62 %
masážne prípravky+149 % elektrocentrály-55 %
PC skrine+112 % stolné počítače-48 %
odvlhčovače+94 % radiátory -47 %
prášky na pranie+93 % kočíky-46 %
hry na Playstation+79 % bicykle-40 %
cestovné kufre+79 % multifunkčné zariadenia (tlačiareň/kopírka)-40 %
voľnopredajné lieky+74 % elektrokolobežky-32 %
aviváže+72 % kotly-20 %

zdroj: Heureka

Priemerná hodnota objednávky je 64 eur

V porovnaní s minuloročnými hodnotami, kde bola priemerná hodnota objednávky približne 70 eur, ide o pokles -9 %.  „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 eur. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” hovorí Tomáš Braverman.

Slovenské e‑shopy dosiahli najlepší výsledok za posledné 4 roky, “customer 1satisfaction” je 95,5 %

Aj keď ide o vynikajúci výsledok, medzikvartálne zmeny sú na úrovni len pár percent. ”Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,“ hovorí Tomáš Braverman a dodáva, “slovenské aj české e‑shopy poskytujú skutočne špičkový servis a služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom.“

Čo nás čaká v ďalšom kvartáli? Očakávame návrat k rastu

“S výhľadom do budúcnosti predpokladáme, že apríl bude zlomovým obdobím a ľudia sa k online nakupovaniu vrátia. Väčšina už bude mať za sebou vyúčtovanie zimnej sezóny, čo im uvoľní ruky a uľahčí rozhodovanie pri online nákupoch. Potvrdzuje sa tak náš výhľad z minulého kvartálu, zostávame optimistickí a očakávame, že v máji sa trh vráti do normálu. Aj napriek súčasným problémom má e-commerce na Slovensku veľký priestor rásť,” uzatvára Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.