Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Predajcovia originálnych produktov môžu získať konkurenčnú výhodu.

Približne polovica všetkých online predajov sa v Európe uskutočňuje na internetových trhoviskách (marketplaces), ktoré sú čoraz populárnejšie aj na Slovensku. V susednej Českej republike dokonca rastú o 16 % rýchlejšie ako celý trh e-commerce.  Kým Kaufland už dnes láka slovenských a českých e-shoperov na expanziu do zahraničia, poľské Allegro zas v Českej republike prináša veľmi silnú konkurenciu zo strany miestnych predajcov a čoraz viac sa hovorí o expanzii poľskej firmy aj na Slovensko. Podľa odhadov spoločnosti Upgates, popredného dodávateľa riešení pre e-shopy, majú domáci predajcovia originálnych produktov s príchodom internetových trhovísk ideálnu príležitosť presadiť sa a získať náskok pred konkurenciou. Spotrebitelia zasa môžu na trhoviskách výrazne ušetriť.

Popularita online trhovísk rastie a ovplyvňuje aj tradičný maloobchod. Takzvané marketplaces spájajú majiteľov e-shopov so spotrebiteľmi, ktorí môžu nakupovať tovar z rôznych e-shopov na jednom mieste. „Na Slovensko vstúpil napríklad Kaufland, ktorý je už dobre etablovaný aj v zahraničí. Vďaka nemu sa výrobky slovenských a českých maloobchodníkov môžu dostať do povedomia zahraničných spotrebiteľov. Máme správy aj vstupe obľúbenej platformy Allegro, ktorá už v susednej Českej republike prináša novú konkurenciu najmä zo strany poľských podnikateľov,“ vysvetľuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates.

„Jedným z hlavných argumentov pre nákup tovaru na marketplace v zahraničí býva väčšia dôvera v trhovisko, ktoré agreguje ponuky jednotlivých predajcov a do istej miery aj garantuje kvalitu služieb, vystaveného sortimentu a predajcov. Preto sa v Európe približne polovica všetkých online predajov realizuje cez Marketplace a celosvetovo sú to dokonca takmer dve tretiny,“ hovorí Radek Klouda, CEO spoločnosti BaseLinker, ktorá zabezpečuje e-shopom expanziu na marketplaces a dodáva: „Na Slovensku je všeobecne vo všeobecnosti vysoká dôvera v e-commerce, rovnako ako v jednotlivé e-shopy. Spotrebitelia tak nepociťujú priveľkú potrebu objednávať z dôvodu bezpečnosti tovar cez Marketplace. Napriek tomu majú marketplaces aj na Slovensku veľmi silný potenciál rastu, či už z dôvodu širokého sortimentu ponúkaných produktov, alebo vďaka jednoduchému porovnávaniu a overeným skúsenostiam používateľov či recenziám. Trhoviská tak v súčasnosti rastú citeľne rýchlejšie ako celkový trh elektronického obchodu.“

Trhoviská prinášajú príležitosti aj úskalia

Vďaka marketplaces predajcovia oslovujú širšie publikum a znižujú náklady na predaj. Je to jeden z hlavných dôvodov, prečo má napríklad Allegro v poľskom e-commerce podiel na predajoch až 50% a v Európe je tretím najväčším hráčom za druhým eBay. Rebríček vedie Amazon, kde si kupujúci tiež vyberajú zo širokej ponuky produktov, porovnávajú ceny alebo vzájomne ponuky hodnotia.

„Slovenské e-shopy sa teraz musia pripraviť na veľmi silných konkurentov. Ak im chcú úspešne konkurovať, bude to mať negatívny vplyv na marže. Šancu uspieť však budú mať predajcovia predávajúci originálne produkty,“ predpovedá Martin Pech.

Ak, respektíve asi skôr keď Allegro, vstúpi na slovenský trh, prinesie slovenským e-shopom veľmi silnú konkurenciu, a to tak z hľadiska ceny, ako aj šírky sortimentu. „Naše doterajšie zistenia ukazujú, že v novej trhovej realite sú na tom lepšie výrobcovia. Vo všeobecnosti inkasujú za svoje výrobky vyššie marže a vnímajú marketplace ako ďalší predajný kanál, kde môžu prezentovať svoje výrobky. Predajcovia sa však pravdepodobne budú musieť prispôsobiť novej realite, v ktorej musia akceptovať nižšie ceny v tvrdej konkurencii maloobchodníkov alebo výrazne zefektívniť a zrýchliť svoj elektronický obchod či ponúknuť ďalšie služby,“ odporúča Radek Klouda. Podľa neho má Allegro v susednej Českej republike menej agresívnu províznu politiku v porovnaní s inými trhoviskami, čo dáva predajcom väčší priestor na manévrovanie. Okrem toho otvára nové možnosti expanzie na zahraničné trhy a schopní obchodníci môžu vďaka novému hráčovi v oblasti elektronického obchodu rásť.

Martin Pech dodáva: „Kým sa Allegro na českom a neskôr aj slovenskom trhu definitívne usadí, nemusia spotrebitelia novej značke elektronického obchodu s veľmi lacným tovarom dôverovať. O to viac, že výrazné cenové rozdiely nie sú na Slovensku a ani v Českej republike bežné.“ Ako príklad môžeme uviesť Českú republiku, kde balenie psích granúl stojí na mall.cz viac ako 1 000 Kč, kým na trhovisku Allegro je cena výrazne nižšia – 749 Kč. To isté platí pre detské plienky, kde je cenový rozdiel v prospech Allegro približne 240 Kč.

Jazyková bariéra môže byť prekážkou

Slováci sú, podobne ako Česi, veľmi citliví na lokalizáciu internetových obchodov. „V prípade Allegro v Česku je zatiaľ je badateľné, že preklady sú väčšinou strojové. Rovnako aj komunikácia v prípade reklamácií musí prebiehať v poľštine, čo môže byť pre domácich spotrebiteľov komplikáciou,“ hovorí Martin Pech, ktorý si myslí, že práve jazyková bariéra môže byť dôvod, aby opatrný nakupujúci dal prednosť webovej stránke, ktorá je plne lokalizovaná do rodného jazyka.

Slovenský e-commerce očakáva ďalších hráčov

Marketplaces sa doteraz Slovensku vyhýbali, čo je v európskom kontexte výnimka, ak nerátame Českú republiku, ktorá je na tom veľmi podobne ako Slovensko. Dominuje tu niekoľko gigantov a desiatky tisíc nezávislých obchodov. V iných krajinách sú však online trhoviská už dlho populárne a často dominuje práve lokálne e-commerce.

„Môžeme očakávať, že k nám v budúcnosti prídu ďalšie predajné platformy. V Európe pôsobí napríklad francúzsky Carrefour či poľské Ceneo a príležitosťou pre expanziu domácich e-shopov môže byť rumunský Emag. Zaujímavá je aj francúzska maloobchodná značka Decathlon, ktorá už u nás pôsobí, ale ich marekplace ešte nie je veľmi etablovaný. Verím však, že v budúcnosti o nich bude počuť viac,“ uzatvára Martin Pech.

Značky: