Tento test sa zapísal do môjho denníka bez možnosti zmazania 🙂. Astra je nie len dobrá, ale počas testu som s ňou zažil pár kurióznych situácii, z ktorých mi minimálne jedna zostane navždy v pamäti.

Modernizovaný Opel Astra je výborný takmer po všetkých stránkach a je málo toho, čo by som mu mohol v danej kategórii, vrátane tej cenovej, vytknúť. Nielen na základe tohto faktu som s Astrou najazdil veľa kilometrov po našej krásnej republike, pričom som si vychutnával skvelý podvozok, ktorý vám dáva veľmi príjemnú spätnú väzbu a po určitom čase sa pre majiteľa stane pekne čitateľným. Je síce trošku tuhší, čo môže niekomu prekážať, ale je som bol spokojný a priznám, že aj prekvapený.

Ale áno, treba povedať, že značka Opel mala vždy jedny z tých lepších podvozkov. Okrem výbornej stability v zákrutách (Babu a okolité okresky som si dával relatívne často, len tak pre radosť) poteší aj poctivým filtrovaním nerovností, ktorých máme na cestách neúrekom.

No a v neposlednom rade treba dodať, že inžinieri sa dostatočne potrápili s odhlučnením, čím je zaručený príjemný akustický komfort. Samozrejme, v určitých situáciách a pri vyšších otáčkach sa určitému hluku nevyhnete, ale to je normálne. Dodám, že na 17“ diskoch obuté boli zimné pneumatiky v rozmere 225/45/R17.

Opel Astra

Opel Astra

„Začal som tak nevšedne, no má to tak trošku svoje opodstatnenie. Vďaka podvozku a celkovo dobrému pocitu som sa v Astre cítil komforte, teda som veľa jazdil a o moje pocity som sa podelil aj s 8 ročnou dcérou, ktorá si Astru vyskúšala na vlastnej koži – samozrejme na mojich kolenách, pomaličky a na uzavretej ploche, kde sme boli v danom čase úplne sami! Sami až do nečakaného momentu, ktorý nás oboch prekvapil. Na túto plochu prišlo iné, na prvý pohľad civilné auto, ktoré sa vydalo priamo oproti nám a zaplo majáky 🙂. My sme po dôslednom vizuálnom kontakte zastavili, no a samozrejme to boli páni policajti, ktorí ma prišli upozorniť, že táto plocha nie je verejná a máme miesto opustiť. Pochopiteľne boli prekvapení, že „za volantom“ je dieťa, no zároveň chápali, že sme na uzavretom mieste, pričom boli veľmi milí a v závere som si mohol dokončiť aj fotenie. A vás kedy prvýkrát zastavali policajti? Moja dcéra to má za sebou ešte pred občianskym preukazom 🙂.“

Opel Astra

Vraj sú dobré obe – kolobežka do mesta, Astra mimo mesta 🙂

Už viete, že podvozok je výborný, no k tomu ešte prislúcha zopár „detailov“, ako napr. motor a prevodovka. Testovaný model disponoval novým 1.4-litrovým benzínovým motorom s preplňovaním, ktorý má tri valce, ponúka výkon 107 kW (145 ps) a max. krútiaci moment 236 Nm. Prekvapení? Ja som bol, lebo v určitých momentoch by som povedal, že je to 4-valec (podobne ako v prípade motoru 1.5 EcoBoost od Fordu). Má veľmi slušnú dynamiku, ktorá vám poskytne nie len istotu napr. počas predbiehania, ale aj trošku zábavy. Absenciu výkonu som nepostrehol ani raz, pričom som mal niekoľkokrát takmer plne obsadené auto (2 dospelí + 2 deti).

Motor si výborne rozumie s CVT prevodovkou, ktorá simuluje 7 stupňov a všetok výkon posiela na predné kolesá. Nemal som rád CVT prevodovky, ale poslednou dobou sa ukazuje, že ich vývoj pokročil neuveriteľným krokom, nie len v prípade Oplu, ale všeobecne. Reakcie na akcelerátor sú promptné, vysávačový efekt je eliminovaný a celkový pocit po každej jazde bol príjemný. Výborná kombinácia, no osobne by mi nevadil ani manuál, ten sa však dodáva iba s motorom 1.2 Turbo alebo 1.5 CDTI (celá paleta motorov je tvorená z 3-valcov).

Opel Astra

Opel Astra

Stačí 3-valec? Aj sa mi to ťažko píše, ale stačí 🙂. Veľmi slušná dynamika, výkon už od relatívne nízkych otáčok a spotreba, ktorá určite poteší nejednu peňaženku. V priemere, bez nátlaku na akcelerátor, sa dostanete na slušných 5,4 l/100 km. Po miernej snahe aj menej. V meste sa zmestíte do 6l/100km a priemer s častejšou tehlou na akcelerátore bol 6,7 až 7,5l/100km.

Keďže som začal nezvyčajne odzadu, tak v tejto chvíli musím dodať, že z pohľadu dizajnu sa mi Astra viac než pozdáva, má uhladené línie, je jednoduchá, extra nevytŕča z okolia, no šedá myška to určite nie je. Opel vie spraviť jednoduchý, pozerateľný a tzv. nadčasový dizajn, ktorý vás neomrzí ani po niekoľkých rokoch. Aj staršie modely sú stále atraktívne – pred očami mám vyčačkanú Astru G môjho známeho, ktorá pútala pozornosť kde prišla – časy pudingu, teda tuningu už pominuli :).

Červená metalíza je pristane a v kombinácii s čiernymi diskami ide o kus pekného auta (červená bola aj moja obľúbená Insignia, recenziu nájdete – TU). Veľmi cením predné Full-LED Matrix svetlomety s automatickým prepínaním režimov + tieňovaním ostatných vozidiel v premávke. Tieto svetlá majú excelentnú svietivosť a dosah, pričom ich funkcionalita nie je v tejto kategórii úplne bežná. Zadné svetlá sú tiež LEDkové a korešpondujú s aktuálnym dizajnovým jazykom značky. Poteší aj svetelné privítanie po otvorení vozidla.

Teraz môžeme kľudne naletieť do interiéru, kde vás privítajú komfortné sedadlá (koža + alcantara) s dobrým rozsahom nastavenia a darčekom v podobe oddýchnutého tela aj po dlhšej jazde. Posed je veľmi dobrý, miesta mám aj ja ako 2-metrový šofér dostatok + cením aj kožený multifunkčný volant s vyhrievaním, ktorý je klasikou, no do rúk sadne takmer ideálne. Vyhotovenie interiéru je jednoduché, použité materiály úmerné cene a kategórii, no vo výsledku mi nič nechýbalo.

Opel Astra

Opel Astra

Ovládacie prvky sú dobre rozmiestnené, stále je zachovaných dostatok fyzických tlačidiel (kompletný panel klimatizácie) a zostatok nastavení a multimédií nastavíte prostredníctvom 8“ dotykového displeja so systémom IntelliLink. Tento systém je prehľadný, grafika dostatočná a konektivita nadpriemerná: okrem USB-A vstupov je samozrejmosťou Bluetooth, Wi-Fi a tým naj je podpora Apple CarPlay a Android Auto. Ak nie ste priaznivcom týchto systémov, môžete využiť natívnu navigáciu.

Veľkú pochvalu si zaslúži Astra za takmer dokonalý združený prístrojový panel, ktorý je kombináciou analógových prvkov a displeja v strednej časti. Okrem toho, že ponúka dostatok nastavení a možnosť konfigurácie niektorých systémov, tak ponúka aj kompletný a dovolím si tvrdiť, že dokonalý prehľad o stave vozidla. Niektoré nové autá nezobrazujú ani teplotu chladiacej kvapaliny, zatiaľ čo tu máte prehľadné informácie o rýchlosti, otáčkach, teplote oleja, vody, ale aj o napätí akumulátora.

Verím, že sú ľudia, ktorých tieto dôležité údaje stále zaujímajú, lebo keď voda vyskočí na 90°, tak to neznamená, že autu môžem nakladať. Nie môžem pridať akurát na kúrení a počkať, kým sa dostane na prevádzkovú teplotu aj olej. Super, Opel! Aby som iba nechválil, tak ma často hnevali veľké lesklé čierne plochy, na ktorých vidieť aj to, že dýchate.

Teraz sa idem posadiť sám za seba, pričom zisťujem, že sa cítim ako tuniak v konzerve. Nie, to nepôjde. Za mňa si pohodlne sadne dieťa alebo dospelý menšieho vzrastu, pričom mu ostane miesto aj na nohy a hlava tiež zostane celá, bez ohybu. Je to hatchback, takže sa to počíta ako plus. Dospelí vpredu, deti vzadu je ideál. Druhý rad ponúka vzhľadom na karosériu pomenej miesta, no nie je to tak strašné, veď posúďte sami (viď. fotky v galérii). Páči sa mi, že aj zadné krajné sedadlá sú vyhrievané, plus sú k dispozícii dva USB-A porty.

Opel Astra

Opel Astra

Nechýba ani lakťová opierka, no výduch ventilácie nehľadajte – škoda! Operadlá sú delené v ideálnom pomere 40-20-40, čím sa dostávame do batožinového priestoru s hlbokým dnom a objemom 370 l. Číslom menší, no jeho tvar ho opticky rozširuje a vmestíte sem dostatok batožiny a bordelu. Po sklopení operadiel vznikne veľký schod a objem sa zvýši na 1210 litrov. Vpredu výborná, vzadu priemerná, v kufri dostatočná, celkovo veľmi pohodová, to je v skratke z pohľadu priestoru modernizovaná Astra.

Na záver testu nemôžem zabudnúť na aktívnu bezpečnosť, ktorá je veľmi dôležitá a Astra toho ponúka hodne. Prvky ako bezkľúčové otváranie a štartovanie sú samozrejmosťou, no to je iba začiatok. Astra ponúka (v závislosti od výbavy) aj detekciu chodcov vpredu, sledovanie okolia pred vozidlom s aktívnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie mŕtvych uhlov, parkovací asistent (PDC senzory + kamera v výborným rozlíšením v zadnej časti), sledovanie jazdných pruhov + základné držanie vozidla v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat so systémom stop/go, čítanie dopravných značiek ako aj systém E-Call. V rámci kategórie ma potešilo vedenie vozidla v pruhu, s ktorým sa dalo pohrať, ako aj dobre a precízne fungujúci adaptívny tempomat.

Záverečné hodnotenie: Opel Astra 1.4 Turbo / CVT  

Ako Insignia, tak aj Astra si získala moje sympatie (žeby je to tou červenou farbou?), nakoľko ide o výborne spracované autá, ktoré sa na nič nehrajú, jednoducho vám robia službu, čo je podstatou. Nadčasový dizajn, kultivovaný 3-valec, skvelý podvozok, dostatok výkonu a dynamiky v spojení s CVT prevodovkou je záruka spokojnosti. Interiér na tom nie je o nič horšie, až na pár detailov je precízne vyhotovený a keď si priplatíte, tak budete sedieť v extra komfortných sedadlách. Takže – ak hľadáte slušný hatchback, tak Astra by vašim očiam nemala v žiadnom prípade uniknúť. Ale viete ako sa hovorí, je lepšie raz vidieť a vyskúšať ako 100 krát počuť, takže pokojne zájdite do showroom_u a vyskúšajte si ju na vlastnej koži.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Opel Slovensko

Cena: od 14 990 eur

Fotogaléria – Opel Astra 1.4 Turbo / CVT

Prečítajte si aj:

Mitsubishi ASX vs. Eclipse Cross 2020: Ktorý model si nás získal viac?

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE