Rok 2020 bol plný prekvapení. Nečakaná koronakríza priniesla nevídaný rast nákupov na internete aj stovky novovzniknutých e-shopov!
Pandémia koronavírusu znamenala revolúciu v správaní slovenských zákazníkov v online priestore. Slováci na internete minuli v roku 2020 až 1,75 miliardy eur, čo predstavuje oproti roku 2019 nárast až o 29 %.
Rast e-commerce do značnej miery kopíroval obdobia najväčších bezpečnostných obmedzení. „Efekt „hokejky“, teda strmý nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím aj minulým rokom, sme zaznamenali v marci a apríli. Obdobná situácia potom nastala s príchodom jesene a počas predvianočných nákupov, kedy sa spustila druhá vlna lockdownu a čísla opäť vyskočili o desiatky percent,“ hovorí Tomáš Braverman, riaditeľ nákupného radcu Heureka.
Najväčší podiel na obrate e-commerce mala elektronika, tvorila až vyše tretinu všetkých nákupov. Ďalšími ťahúňmi boli produkty pre dom a záhradu s pätinovým podielom a oblečenie a móda, ako aj športové vybavenie. Uplynulý rok prial aj kategóriám, ktoré doteraz v online hrali skôr druhé husle. O 93 % vzrástol záujem o jedlo a nápoje, darilo sa aj erotickým pomôckam, ktoré podrástli o takmer polovicu.
Online privítal nováčikov
Pandemické opatrenia, najmä zavreté kamenné obchody, boli hlavným dôvodom radikálneho rastu e-commerce v roku 2020. Počas uzavretí retailu vznikali nové e-shopy ako nový predajný kanál, často ako doplnok ku kamennému obchodu. Celkovo ich na konci roku 2020 evidovali na Slovensku už 14 300, čo je o 14 % viac ako predchádzajúci rok. Nasledovali ich aj zákazníci a pre mnohých z nich to bola prvá skúsenosť s nákupmi online. „Odrazilo sa to aj na ich správaní – čo sa týka výberu e-shopov, platieb alebo dopravcov,“ dodáva Tomáš Braverman.
S núteným presunom do online začali zákazníci u e-shopov klásť oveľa väčší dôraz na známosť značky a na dôveryhodnosť obchodu. Veľkou výhodou, predovšetkým koncom roka s druhou vlnou pandémie, mali väčšie e-shopy, ktoré navyše disponovali kamennými predajňami a zákazníci ich mohli využiť ako odberné miesta.
Vládne opatrenia a jarné obmedzenia kontaktu sa podpísali aj na platobných metódach, ktoré zákazníci využívali. „Dobierka vplyvom opatrení klesla v jarných mesiacoch na nulu a platbu online si tak museli vyskúšať takmer všetci zákazníci e-shopov,“ opisuje jarnú situáciu Tomáš Braverman. Po obnovení dobierky sa však pomer platieb na dobierku a online vrátil takmer k predpandemickým číslam.
Vyhliadky do roku 2021
Rok 2020 bol rokom extrémov a prial online hráčom, ktorí dokázali adekvátne reagovať na zvýšený dopyt a náročnejšie podmienky. „Nedá sa predpokladať, že tento trend bude udržateľný – skôr naopak. Akonáhle si zákazníci navyknú na online nákupy, budú skôr šetriť a každý výdavok domácnosti budú zvažovať, a tak bude veľkou výzvou tento rok aspoň vyrovnať,“ očakáva šéf nákupného radcu Heureka Tomáš Braverman.