Pandémia COVID-19 odštartovala novú éru v online nakupovaní. Ľudia predtým uprednostňovali nakupovanie v kamenných obchodoch, teraz však začali využívať na nákupy internet.
Slováci takto nakupujú takmer všetko, od toaletného papiera až po masážne krémy. Zároveň sa zmenili aj preferencie v doručovaní zásielok. Ľudia už nie sú ochotní čakať doma, kým im zazvoní kuriér, ale na vyzdvihnutie zásielok uprednostňujú odberné miesta.
Až 62 % zákazníkov Slovak Parcel Service využíva vyzdvihnutie zásielky na odbernom mieste a 22 % takýto spôsob doručenia uprednostňuje pred doručením na adresu. Vyplýva to z prieskumu 2muse pre Slovak Parcel Service. Podľa interných dát tejto najväčšej slovenskej kuriérskej spoločnosti narástlo využívanie odberných miest v roku 2023 o takmer 15-násobne oproti roku 2020.
Ako nám povedal Ján Ťurek, konateľ Slovak Parcel Servise, ma zvýšený záujem o kuriérske služby počas pandémie reagoval táto spoločnosť modernizáciou a investíciami do našej triediacej linky či rozvoja logistickej siete aj v podobe rozšírenia siete odberných miest. Zmena spotrebiteľského Balíkovo.
Balíkovo predstavuje najlacnejšiu cestu pre doručenie balíka na trhu, zároveň je to moderný a ekologický spôsob dovozu balíka, keďže kuriér na jednom mieste vyloží viac zásielok a nemusí ich doručovať priamo na adresu k príjemcovi.
Slováci si čoraz viac uvedomujú aj dôležitosť témy, akou je udržateľnosť, čo sa pri online nakupovaní prejavuje vo výbere lokálnych a udržateľných produktov, pokiaľ sú pre nich finančne dostupné.
Dáta z Heureka eCommerce Insider Q1 2023 deklarujú, že v medziročnom porovnaní prvého kvartálu 2022 a 2023 zákazníci o 405 % nakupovali na internete viac toaletných papierov, o 250 % viac prípravkov do umývačiek riadu a zvýšené o 149 % boli aj masážne prípravky.
Naopak, výrazne klesol záujem o sporáky na tuhé palivo (-77 %), krbové kachle (-62 %) aj elektrocentrály (-55 %). Priemerná hodnota objednávky pri online nakupovaní dosahovala 64 eur za dané obdobie.
S dôsledkami pandémie a zmenou spotrebiteľského správania sa museli vysporiadať aj prevádzky s oblečením, ktoré zákazníci navštevovali osobne.
Zdroje: Vlastné, SPS
Prečítajte si tiež