Pandémia COVID-19 odštartovala novú éru v online nakupovaní. Ľudia predtým uprednostňovali nakupovanie v kamenných obchodoch, teraz však začali využívať na nákupy internet.

SPS prechádza na BalíkovoZdroj: TOUCHIT.sk
SPS prechádza na Balíkovo

Slováci takto nakupujú takmer všetko, od toaletného papiera až po masážne krémy. Zároveň sa zmenili aj preferencie v doručovaní zásielok. Ľudia už nie sú ochotní čakať doma, kým im zazvoní kuriér, ale na vyzdvihnutie zásielok uprednostňujú odberné miesta.

Až 62 % zákazníkov Slovak Parcel Service využíva vyzdvihnutie zásielky na odbernom mieste a 22 % takýto spôsob doručenia uprednostňuje pred doručením na adresu. Vyplýva to z prieskumu 2muse pre Slovak Parcel Service. Podľa interných dát tejto najväčšej slovenskej kuriérskej spoločnosti narástlo využívanie odberných miest v roku 2023 o takmer 15-násobne oproti roku 2020.

Trendy dodávanie tovaru po pandémiiZdroj: TOUCHIT.sk
Trendy dodávanie tovaru po pandémii

Ako nám povedal Ján Ťurek, konateľ Slovak Parcel Servise, ma zvýšený záujem o kuriérske služby počas pandémie reagoval táto spoločnosť modernizáciou a investíciami do našej triediacej linky či rozvoja logistickej siete aj v podobe rozšírenia siete odberných miest. Zmena spotrebiteľského Balíkovo.

Balíkovo predstavuje najlacnejšiu cestu pre doručenie balíka na trhu, zároveň je to moderný a ekologický spôsob dovozu balíka, keďže kuriér na jednom mieste vyloží viac zásielok a nemusí ich doručovať priamo na adresu k príjemcovi.

Zhrnutie stavu po pandémii s doručovaním tovaruZdroj: TOUCHIT.sk
Zhrnutie stavu po pandémii s doručovaním tovaru

Slováci si čoraz viac uvedomujú aj dôležitosť témy, akou je udržateľnosť, čo sa pri online nakupovaní prejavuje vo výbere lokálnych a udržateľných produktov, pokiaľ sú pre nich finančne dostupné.

Dáta z Heureka eCommerce Insider Q1 2023 deklarujú, že v medziročnom porovnaní prvého kvartálu 2022 a 2023 zákazníci o 405 % nakupovali na internete viac toaletných papierov, o 250 % viac prípravkov do umývačiek riadu a zvýšené o 149 % boli aj masážne prípravky.

Zhrnutie stavu po pandémii s doručovaním tovaruZdroj: TOUCHIT.sk
Zhrnutie stavu po pandémii s doručovaním tovaru

Naopak, výrazne klesol záujem o sporáky na tuhé palivo (-77 %), krbové kachle (-62 %) aj elektrocentrály (-55 %). Priemerná hodnota objednávky pri online nakupovaní dosahovala 64 eur za dané obdobie.

S dôsledkami pandémie a zmenou spotrebiteľského správania sa museli vysporiadať aj prevádzky s oblečením, ktoré zákazníci navštevovali osobne.

Zdroje: Vlastné, SPS

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.