Nerozhodla tak výhradne správa mesta, ale samotní Parížania, ktorí dostali možnosť zahlasovať za to, či zdieľané elektrické kolobežky vo francúzskej metropole zostanú alebo nie.

Hlasovanie, resp. lokálne referendum bolo jednoznačné a až 90 % hlasujúcich bolo za odstránenie zdieľaných elektrických kolobežiek z mesta. Verejnú voľbu umožnila Parížanom starostka mesta, Anne Hidalgová. Obyvateľov trápilo, že sa kolobežky povaľujú po celom meste, jazdí sa na nich nebezpečne, pod vplyvom alkoholu atď.

Lime
Lime

Ako v našich mestách, tak aj v Paríži vytvorili zdieľané elektrické kolobežky veľký rozruch – najprv boli prijaté s otvorenou náručou kvôli praktickým presunom po meste, no postupom času (čo sa dalo očakávať) sa to zvrhlo a kolobežky začali byť problémom – avšak, iba kvôli ľudom, ktorí sa nevedia správať a vzhľad i bezpečnosť mesta a obyvateľstva je im ukradnutá. Zákaz prevádzkovania zdieľaných e-kolobežiek je právoplatný od konca augusta 2023.

Je zrejmé, že podobné problémy sa môžu týkať aj zdieľaných e-bicyklov, no tie nie sú až takým tŕňom v oku ako kolobežky – možno aj s ohľadom na ich historické využívanie vo veľkých mestách a cyklistickej infraštruktúre, na ktorej Paríž v posledných rokoch dostatočne zapracoval. Ešte dodajme, že vo francúzskej metropole pôsobili traja hlavní hráči v oblasti zdieľaných kolobežiek, ktorých poznáme aj v našich končinách – Lime, Dott a Tier. Všetky tri spoločnosti už stiahli svoje stroje z ulíc do skladov. Každá spoločnosť to poňala iným spôsobom, pričom Dott stiahol kolobežky už v júli, nasledovala spoločnosť Lime a Tier nechal kolobežky v meste do poslednej možnej chvíle.

Dott
Dott

Podľa rôznych správ bolo v Paríži rozmiestnených celkom 15 000 elektrických kolobežiek, z ktorých mnohé boli vo veľmi dobrej kondícii, v podstate nové stroje. Čo sa s týmito kolobežkami stane? Najpravdepodobnejšie riešenie je, že prevádzkovatelia ich presunú do iných francúzskych miest, kde sú kolobežky stále povolené a rovnako tak je možné, že budú rozposlané aj do iných európskych miest. Dott, Lime a Tier však svoju pôsobnosť v Paríži nekončia a namiesto kolobežiek začnú ponúkať zdieľané bicykle, ktoré majú v meste zelenú a sú veľmi žiadané aj kvôli neustále pribúdajúcej cykloinfraštruktúre.

Zdroj: insideevs.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.