Patrik Horný doplní predstavenstvo Českých dráh. Ekonomika ZSSK sa kontinuálne zlepšuje, po vyrovnanom hospodárskom výsledku príde v nasledujúcich troch rokoch k masívnej obnove vozidlového parku
Patrik Horný, ktorý v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) zastával posty podpredsedu predstavenstva a riaditeľa úseku ekonomiky a informačného manažmentu, sa 25. 3. 2019 vzdal funkcie podpredsedu predstavenstva a do konca mája zostáva vo funkcii riaditeľa úseku. V júni totiž nastúpi do Českých dráh, ktoré sú národným dopravcom Českej republiky, na post člena predstavenstva zodpovedného za oblasť ekonomiky.
„Reforma šesťtisícovej spoločnosti, ktorá má viac ako storočnú tradíciu, a teda aj často pevne vychodené chodníčky niektorých tradícií nekorešpondujúcich s 21. storočím, bola veľká výzva, no spolu s kolegami v predstavenstve sa nám mnohé podarilo. Dnes má ZSSK vyššie vlastné imanie, vyrovnané hospodárenie, najazdí viac kilometrov s tým istým vozidlovým parkom, rovnakým počtom zamestnancov a pri minimálnom raste dotácie a dlhu. Do nových vlakov, rekonštrukcií, údržby a opráv investujeme stále viac peňazí,“ skonštatoval P. Horný.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký Patrikovi Hornému za jeho prácu poďakoval: „Patrik Horný bol pre ZSSK veľkým prínosom. Som veľmi rád, že sme spolu mohli pracovať a že sme nielen vylepšili ekonomiku ZSSK, ale aj naštartovali kontinuálny rast platiacich cestujúcich a dokázali udržateľnosť IC vlakov v komerčnom režime. Slovenskú osobnú koľajovú dopravu pripravujeme na budúcnosť aj 52 novými vozidlami v hodnote 276 miliónov eur pre Žilinu, Zvolen a Tatry i bezprecedentnými investíciami do opráv a údržby.“
Patrika Horného v predstavenstve nahradí Radoslav Štefánek, ktorý od júla 2016 v ZSSK riadi úsek služieb, pod ktorý spadá obstarávanie, logistika, energetika a správa nehnuteľností. Radoslav Štefánek vyštudoval Fakultu managementu a ekonomiky na Univerzite Tomáše Bati ve Zlíně a Riga International School of Economics and Business Administration. V predchádzajúcich zamestnaniach sa venoval najmä riadeniu strategických projektov. Patrí medzi prvých profesionálne certifikovaných projektových manažérov na území Slovenska a Českej republiky. V tejto oblasti publikuje a prednáša. Úsek služieb pod jeho vedením riadil aj vyššie zmienené tri „bezpripomienkové“ verejné obstarávania 52 nových vozidiel v hodnote 276 mil. eur.
„Je pre mňa výzvou udržať ZSSK v nastúpenom trende vyrovnaného hospodárskeho výsledku a zároveň zabezpečiť potrebný prísun investícií. Som presvedčený, že prebiehajúce verejné obstarávania pre strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ) ukončíme úspešne a v čo najkratšom čase. Tri strediská THÚ v Nových Zámkoch, Humennom a vo Zvolene vylepšia podmienky pre údržbu a drobné opravy zásadným spôsobom. Je to pre slovenské železnice strategický projekt, na ktorý čakali viac ako 20 rokov,“ zdôraznil Radoslav Štefánek.
Do funkcie podpredsedu predstavenstva ZSSK bol menovaný Karol Martinček, ktorý je jeho členom od roku 2016 a má v ZSSK na starosti úsek obchodu.
Prehľad vývoja ZSSK za obdobie rokov 2014 – 2018:
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Hospodársky výsledok I (tis. eur) – reálny | -6 379 | -5 889 | -5 152 | -4 045 | 6 |
Hospodársky výsledok II (tis. eur) – účtovný, po započítaní dotácie na dorovnanie minulých strát | 37 376 | ||||
Tržby z prepravy (tis. eur) | 89 615 | 70 218 | 69 299 | 80 733 | 84 330 |
Tržby z prepravy/vlakokilometre | 2,91 | 2,20 | 2,20 | 2,47 | 2,51 |
Celkový počet prepravených cestujúcich | 47 287 894 | 57 274 910 | 65 605 732 | 72 473 077 | 73 807 854 |
Platiaci cestujúci | 44 573 553 | 32 657 833 | 38 923 731 | 45 720 762 | 46 514 947 |
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu | 2 714 341 | 24 617 077 | 26 682 001 | 26 752 315 | 27 292 907 |
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu | 1 147 | 1 808 | 2 036 | 2 472 | 2 702 |
Cestujúci vlakmi InterCity | 647 294 | 314 634 | 24 709 | 705 684 | 791 695 |
Bicykle | 83 048 | 105 667 | 132 993 | 149 726 | 164 320 |
Vozidlá (autá, motorky,…) | 16 386 | 15 684 | 17 290 | 19 693 | 20 422 |
Kuriérske zásielky | 1 343 | 1 330 | 1 253 | 1 294 | 1 356 |
Psy | 47 704 | 50 462 | 51 935 | 53 994 | 56 699 |
Celkový počet vypravených vlakov | 516 279 | 524 343 | 529 550 | 526 944 | 544 364 |
Vlakokilometre | 30 791 181 | 31 855 984 | 31 477 066 | 32 640 950 | 33 649 149 |
Osobokilometre | 2 503 987 902 | 3 081 246 834 | 3 193 721 688 | 3 759 923 848 | 3 815 146 560 |
Zamestnanci | 5 841 | 5 949 | 5 924 | 5 952 | 5 877 |
Priemerná mzda | 913 | 956 | 991 | 1 038 | 1 118 |
Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku:
25 ks moderných elektrických jednotiek
- celkový objem: 160 miliónov eur
- predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)
- nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj
21 ks dieselmotorových jednotiek
- celkový objem: 77 miliónov eur
- predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
- nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj
5 nových elektrických jednotiek a 1 multifunkčný rušeň
- celkový objem eur: 38,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
- nasadzovanie: Vysoké Tatry
35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Ampz (7 ks) a Bmpz (28 ks)
- celkový objem eur: cena za 1 ks približne 1,89 milióna eur
- predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz
- celkový objem eur: cena za 1 ks = 748 500 eur
- predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
34 ks diaľkových vozňov radu Apeer (14 ks) a Bpeer (20 ks) – renovácia vo vlastnej réžii
- celkový objem eur: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
- dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019
- nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)