Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Patrik Horný doplní predstavenstvo Českých dráh. Ekonomika ZSSK sa kontinuálne zlepšuje, po vyrovnanom hospodárskom výsledku príde  v nasledujúcich troch rokoch k masívnej obnove vozidlového parku

Patrik Horný, ktorý v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) zastával posty podpredsedu predstavenstva a riaditeľa úseku ekonomiky a informačného manažmentu, sa 25. 3. 2019 vzdal funkcie podpredsedu predstavenstva a do konca mája zostáva vo funkcii riaditeľa úseku. V júni totiž nastúpi do Českých dráh, ktoré sú národným dopravcom Českej republiky, na post člena predstavenstva zodpovedného za oblasť ekonomiky.

„Reforma šesťtisícovej spoločnosti, ktorá má viac ako storočnú tradíciu, a teda aj často pevne vychodené chodníčky niektorých tradícií nekorešpondujúcich s 21. storočím, bola veľká výzva, no spolu s kolegami v predstavenstve sa nám mnohé podarilo. Dnes má ZSSK vyššie vlastné imanie, vyrovnané hospodárenie, najazdí viac kilometrov s tým istým vozidlovým parkom, rovnakým počtom zamestnancov a pri minimálnom raste dotácie a dlhu. Do nových vlakov, rekonštrukcií, údržby a opráv investujeme stále viac peňazí,“ skonštatoval P. Horný.

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký Patrikovi Hornému za jeho prácu poďakoval: „Patrik Horný bol pre ZSSK veľkým prínosom. Som veľmi rád, že sme spolu mohli pracovať a že sme nielen vylepšili ekonomiku ZSSK, ale aj naštartovali kontinuálny rast platiacich cestujúcich a dokázali udržateľnosť IC vlakov v komerčnom režime. Slovenskú osobnú koľajovú dopravu pripravujeme na budúcnosť aj 52 novými vozidlami v hodnote 276 miliónov eur pre Žilinu, Zvolen a Tatry i bezprecedentnými investíciami do opráv a údržby.“

Patrika Horného v predstavenstve nahradí Radoslav Štefánek, ktorý od júla 2016 v ZSSK riadi úsek služieb, pod ktorý spadá obstarávanie, logistika, energetika a správa nehnuteľností. Radoslav Štefánek vyštudoval Fakultu managementu a ekonomiky na Univerzite Tomáše Bati ve Zlíně a Riga International School of Economics and Business Administration. V predchádzajúcich zamestnaniach sa venoval najmä riadeniu strategických projektov. Patrí medzi prvých profesionálne certifikovaných projektových manažérov na území Slovenska a Českej republiky. V tejto oblasti publikuje a prednáša. Úsek služieb pod jeho vedením riadil aj vyššie zmienené tri „bezpripomienkové“ verejné obstarávania 52 nových vozidiel v hodnote 276 mil. eur.

„Je pre mňa výzvou udržať ZSSK v nastúpenom trende vyrovnaného hospodárskeho výsledku a zároveň zabezpečiť potrebný prísun investícií. Som presvedčený, že prebiehajúce verejné obstarávania pre strediská technicko-hygienickej údržby (THÚ) ukončíme úspešne a v čo najkratšom čase. Tri strediská THÚ v Nových Zámkoch, Humennom a vo Zvolene vylepšia podmienky pre údržbu a drobné opravy zásadným spôsobom. Je to pre slovenské železnice strategický projekt, na ktorý čakali viac ako 20 rokov,“ zdôraznil Radoslav Štefánek.

Do funkcie podpredsedu predstavenstva ZSSK bol menovaný Karol Martinček, ktorý je jeho členom od roku 2016 a má v ZSSK na starosti úsek obchodu.

Prehľad vývoja ZSSK za obdobie rokov 2014 – 2018: 

 20142015201620172018
Hospodársky výsledok I (tis. eur) – reálny-6 379-5 889-5 152-4 0456
Hospodársky výsledok II (tis. eur) – účtovný, po započítaní dotácie na dorovnanie minulých strát    37 376
Tržby z prepravy (tis. eur)89 61570 21869 29980 73384 330
Tržby z prepravy/vlakokilometre2,912,202,202,472,51
Celkový počet prepravených cestujúcich47 287 89457 274 91065 605 73272 473 07773 807 854
Platiaci cestujúci44 573 55332 657 83338 923 73145 720 76246 514 947
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu2 714 34124 617 07726 682 00126 752 31527 292 907
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu1 1471 8082 0362 4722 702
Cestujúci vlakmi InterCity647 294314 63424 709705 684791 695
Bicykle83 048105 667132 993149 726164 320
Vozidlá (autá, motorky,…)16 38615 68417 29019 69320 422
Kuriérske zásielky1 3431 3301 2531 2941 356
Psy47 70450 46251 93553 99456 699
Celkový počet vypravených vlakov516 279524 343529 550526 944544 364
Vlakokilometre30 791 18131 855 98431 477 06632 640 95033 649 149
Osobokilometre2 503 987 9023 081 246 8343 193 721 6883 759 923 8483 815 146 560
Zamestnanci5 8415 9495 9245 9525 877
Priemerná mzda9139569911 0381 118

Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku:

 25 ks moderných elektrických jednotiek

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)
  • nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj

21 ks dieselmotorových jednotiek

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
  • nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj

5 nových elektrických jednotiek a 1 multifunkčný rušeň

  • celkový objem eur: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
  • nasadzovanie: Vysoké Tatry

35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Ampz (7 ks) a Bmpz (28 ks)

  • celkový objem eur: cena za 1 ks približne 1,89 milióna eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz

  • celkový objem eur: cena za 1 ks = 748 500 eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

34 ks diaľkových vozňov radu Apeer (14 ks) a Bpeer (20 ks) – renovácia vo vlastnej réžii

  • celkový objem eur: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
  • dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

 

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.