Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Najnovšie pneumatiky značky Goodyear – Eagle F1 Asymmetric 6 – priťahujú na seba pozornosť nielen vďaka použitým novým technológiám a skvelým úžitkovým vlastnostiam, ale mimoriadne šíria aj celé výrobné rady. Do roku 2023 budú v predaji v najmenej 65 vyhotoveniach v rozmeroch od 17 do 22 palcov. V duchu svojho sloganu sú tak skutočne „pripravené na všetko,“ a to nielen pokiaľ ide o ich úžitkové vlastnosti, ale aj o možnosť ich využitia v najrôznejších typoch vozidiel – od kompaktných silných výkonných hatchbackov cez crossovery, športové sedany a kupé až po výkonné hypersedany. 

Goodyear tak reaguje na radikálnu premenu, ktorou aktuálne prechádza európsky park silných osobných vozidiel. Malé a stredné automobily (vrátane štandardných a výkonných variantov) sa síce na celkovom odbyte stále podieľajú viac ako z jednej polovice, ale v absolútnom vyjadrení sa ich predaj v období rokov 2009 až 2019 znížil zo 7,8 na 5,7 milióna kusov. Celý trh pritom v tomto období narastal, a to práve vďaka väčším vozidlám, vrátane elektrifikovaných sedanov, crossoverov a modelov SUV.

Napríklad len segment vozidiel SUV v tomto období zaznamenal nárast z jedného na takmer päť miliónov predaných vozidiel[1]. A nejde už len o vozidlá na jazdu v teréne, hlavný nárast dopytu v tomto segmente teraz zaznamenávajú cestné modely. Na výkonné cestné SUV prechádzajú napríklad vodiči, ktorí doteraz uprednostňovali športové sedany.

Laurent Colantonio, regionálny technologický riaditeľ spoločnosti Goodyear v regióne Európa, Blízky východ a Afrika, popisuje dopad zmenšovania hraníc medzi rôznymi segmentmi silných osobných vozidiel na najnovšie pneumatiky značky Goodyear: „Rada pneumatík Eagle F1 Asymmetric 6 vďaka tomu teraz zahŕňa zhodné rozmery, aké sú zastúpené v rade Eagle F1 Asymmetric 3 SUV, ale majú v nej iné zameranie. Aj keď vodičom napríklad vyhovuje vyššia pozícia za volantom v crossoveri, požadujú od neho rovnaké jazdné vlastnosti, na aké boli zvyknutí pri silnom sedane. Preto sme sa zamerali na konštrukčné materiály s vyššou pevnosťou a zaviedli sme do pneumatík technológie Dry Contact Plus a Wet Braking Pro, aby boli Eagle F1 Asymmetric 6 pripravené na použitie v silných vozidlách akéhokoľvek typu. Všetky tieto novinky sa nám pritom podarilo zaviesť pri súčasnom znížení hmotnosti pneumatík, čo ďalej zlepšuje ich úžitkové vlastnosti a reaktivitu.“

Pozoruhodné je aj zrýchľovanie trendu elektrifikácie európskeho vozového parku. V roku 2021 dosiahli batériové elektrické vozidlá na európskom trhu rekordný podiel 9 percent a podiel hybridných vozidiel (PHEV a HEV) sa zvýšil na významných 20 percent, aj keď zatiaľ stále vedie predaj vozidiel s benzínovým motorom s 40 % podielom1.

Trh rastie, automobily sa zväčšujú

Segmenty hybridov, elektromobilov a crossoverov teraz zahŕňajú mnoho silných modelov, ktoré vyžadujú najnovšie vysoko výkonné (UHP) pneumatiky. Výkon nad 400 konských síl a hmotnosť nad dve tony nie sú v týchto segmentoch už ničím neobvyklým. Dokonca aj v segmente hot-hatchov, pre ktorý sa Goodyear Eagle F1 už tri desaťročia umiestňujú na čele testov vhodných pneumatík, sa rozmery a výkon stále výrazne zväčšujú.

Príkladom môže byť Volkswagen Golf GTI. Keď boli pneumatiky Eagle F1 v roku 1994 prvýkrát uvedené na trh, predávala sa už jeho tretia generácia. S výkonom 115 konských síl a hmotnosťou ľahko nad tonu ponúkala dostatočne svižnú jazdu. V polovici roku 2000, keď Goodyear nahradil Eagle F1 GS-D3 pneumatikami Asymmetric, však model Mk5 GTI ponúkal výkon už viac ako 200 koní a „pribral“ pritom o 300 kilogramov. A o desať rokov neskôr poskytoval model Mk7 GTI Clubsport výkon okolo 300 koní, ale jeho pohotovostná hmotnosť bola už asi o 40 % vyššia ako pri pôvodnom Mk3.

Taký nárast, ktorý prebiehal paralelne aj v ďalších segmentoch, napríklad pri silných sedanoch, sa významne premietal do vývoja nových pneumatík. Najnovšie modely Golf GTI majú pneumatiky s rozmerom 225/40R18, ale na výber sú pre neho aj 19-palcové pneumatiky. Na porovnanie: ešte v 90. rokoch vodiči na zlepšenie jazdných vlastností svojho modelu GTI siahali po smerových pneumatikách Goodyear Eagle F1 GSD-2 s rozmerom 195/50R15!

Laurent Colantonio načrtáva, čo tento vývoj pre spoločnosť Goodyear znamená: „Hmotnosť silných osobných vozidiel sa zvyšuje, rovnako ako sa rozširuje šírka ich sortimentu, pretože k tradičným hot hatchbackom a športovým vozidlám sa pridali silné sedany a crossovery. Vlajkové pneumatiky s rozmerom 18 palcov z obdobia pred dvadsiatimi rokmi sa medzitým stali bežnou normou radu silných vozidiel. Pri postupnom raste veľkosti pneumatík sme sa rozhodli pre prechod od smerového k asymetrickému dezénu, aby sme tak zvládli dodatočné dynamické zaťaženie. Zmeny na trhu nás viedli aj k tomu, aby sme s predstihom pred ostatnými začali v pneumatikách využívať oceľ s vyššou pevnosťou v ťahu a ďalšie výstužné materiály s vyššou pevnosťou.“  

„Zvyšujúce sa nároky na bezpečnosť, emisné charakteristiky a pohodlie pri jazde viedli k zvyšovaniu rozmerov a hmotnosti výkonných vozidiel. Technológie využité v pneumatikách Eagle F1 Asymmetric 6 sú zamerané na zabezpečenie vynikajúcej ovládateľnosti a skvelých úžitkových vlastností pri stále sa zvyšujúcej hmotnosti a výkone nových vozidiel. Nová generácia silných vozidiel má elektrický pohon a viac ako dvojnásobný krútiaci moment ako niektoré súčasné výkonné vozidlá s benzínovým motorom. Pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 sú na vývoj už teraz dobre pripravené a prinášajú do tejto novej vzrušujúcej éry automobilovej dopravy navyše aj vynikajúcu jazdnú dynamiku,“ uzavrel Laurent Colantonio.


[1] Dáta Asociácie európskych automobilových výrobcov ACEA. https://www.acea.auto/figure/new-passenger-cars-by-segment-in-eu/

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.