Metódy podvodníkov sú dnes výrazne sofistikované. Sú veľmi zdatní v technológiách, ale aj psychológii. Pomáhajú im aj vyhľadávače ako je Google. Podľahnúť tak môže ktokoľvek z nás. Štatistiky potvrdzujú, že ideálna obeť neexistuje.

Tu sú ilustračné príbehy z reálnej praxe:

Svoje rozprávanie začína Alexandra z Modry. „Mám viacero známych, ktorí zarobili na investovaní do krypta. Facebook mi už dlhšie ponúkal stránky, ktoré hovorili o veľmi dobrom zhodnotení. Presvedčilo ma aj to, že na investície dozerá bitcoinová polícia Blackchain z Londýna…,“

„Mal som naozaj rušný pracovný deň, keď mi zavolal môj bankár. Upozornil ma, že mi z účtu odchádzajú peniaze na zahraničné účty,“ opisuje ako prišiel o peniaze Peter z Bratislavy.

Tieto príbehy nie sú ilustračné. „Ide o reálnych klientov, ktorí nám zavolali, pretože prišli o všetky svoje peniaze,“ vysvetľuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne.

Takto môže začínať príbeh kohokoľvek z nás. Počet podvodov totiž výrazne narastá, medziročne o stovky percent. Štatisticky to vychádza tak, že každý druhý klient sa stretol s podvodníkom. Ak podvodu naletí, v priemere príde o 2700 eur. Najvyššia suma podľa Jána Adamovského presahovala až 65-tisíc eur.

Overenie osobnosti pomocou rozpoznania tváre
Overenie osobnosti pomocou rozpoznania tváre

Kto sa môže stať obeťou?

Ide o ľudí naprieč rôznym sociálnym statusom a bydliskom. Obeťou môže byť ktokoľvek. S väčšou pravdepodobnosťou sa stanete obeťou online podvodu ako akéhokoľvek iného trestného činu. Najčastejšie ide o odovzdanie údajov o platobnej karte na niektorom z podvodných e-Shopov.

„Postihnutí potom prídu o peniaze, prežívajú stres, stratu dôvery, pocit vlastného zlyhania, hanbu aj vinu. To sa prejavuje na duševnom zdraví. Na banky sa totiž podvedení klienti obracajú s vierou, že sa im podarí získať naspäť peniaze. Na nás kvôli psychickým ťažkostiam“ – vysvetľuje Zuzana Juráneková, odborná poradkyňa z IPčka.

Podvodníci využívajú napríklad manipulatívne techniky na zvýšenie viditeľnosti a dôveryhodnosti prostredníctvom falošných recenzií . To im umožňuje nalákať nič netušiacich ľudí e na škodlivé webstránky alebo propagovať podvodné produkty či služby, Okrem toho sú zdatní aj v emocionálnych manipuláciach. Emócie sú dôležitým motorom správania. Vytvárajú u ľudí silný stav strachu, naliehavosti alebo dôvery . To znižuje schopnosť ľudí myslieť pokojne a racionálne.

Najčastejšie podvody a riešenie

Dnes sa bankoví klienti najčastejšie stretávajú s falošnými bankármi, podvodmi na bazároch a investičnými podvodmi. Väčšina z nich v prvom rade kontaktuje banku a políciu. Tí, ktorí sa nedokážu sami vyrovnať s psychickými následkami sa obracajú aj na odborníkov. „Z pohľadu online podvodov sa najčastejšie stretávame u dospelých ľudí s tzv. romantickým podvodníkmi (4,2%), phisingom (2,2%), smishingom (1,9%) a camfectingom (1,1%),“ hovorí Zuzana Juráneková.

Jednou z možností, ako sa chrániť proti strate peňazí pri podvode je poistenie zneužitia platieb. Slovenská sporiteľňa ho prináša klientom spolu s poisťovňou Cardif od 20. novembra tohto roka.

Poistenie si jednoducho aktivujete v aplikácii George, s platnosťou okamžite a za mesačný poplatok 1,49 eura. Výška krytia, respektíve vyplatená suma, sa pohybuje od 200 do 3000 eur, v závislosti od typu podvodu, s ktorým ste sa stretli.

Zdroj: Slovenská sporiteľňa

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.