Reklamných formátov je nepreberné množstvo a každodenne sa s nimi stretáva skoro každý. V televízii, na internete, v tlači, na billboardoch. Ich potenciál však zďaleka nie je využitý tak, ako to nové technológie umožňujú. Seznam.cz ako technologická firma s veľkým zásahom v mnohých oblastiach dokáže svojich návštevníkov úspešne monetizovať. To môžu využívať aj obchodní partneri.
Seznam.cz zasiahne 8,4 milióna unikátnych užívateľov, na českom trhu je jasnou jednotkou. Časť návštevníkov predstavujú tí, ktorí sa pripájajú zo Slovenska – oceňujú najmä voľne dostupný obsah. Nie nadarmo tak mnoho Čechov aj Slovákov považuje Seznam.cz za vstupnú bránu internetu. Nájdu tu články na rôzne témy, svoju e-mailovú schránku a taktiež reklamu.
Obsah a reklama i od partnerov
Reklama je nevyhnutná pre zadávateľov, ktorí tak môžu osloviť zákazníkov, a je samozrejme dôležitá aj pre prevádzkovateľov, pretože predstavuje zásadný zdroj príjmov. A nejde teraz len o samotného prevádzkovateľa platformy, ale aj jeho partnerov, ktorí napríklad dodávajú obsah. Seznam.cz sa pred rokmi rozhodol otvoriť svoju domovskú stránku aj pre obsah tretích strán. Ten je samozrejme starostlivo vyberaný, pre návštevníkov je to však obrovské rozšírenie pestrej ponuky tém, ktoré môžu konzumovať.
Domovská stránka Seznam.cz, rovnako ako streamovacia platforma Stream.cz, je vlastne takým „obchodným domom“ pre mediálny obsah. V oboch prípadoch ponúka priestor pre obsah iných médií alebo tvorcov a delí sa s nimi o reklamu a príjmy z nej. Seznam Médium je potom podobnou platformou, ale pre individuálnych užívateľov, ktorí tu môžu ponúkať svoj obsah a monetizovať ho. Výhodou Seznamu je perfektná znalosť užívateľov, a keďže má zároveň dostatočne veľký obchodný tím, dokáže reklamu presne zacieliť na českom i slovenskom trhu presne zacieliť.
Trh sa mení a komplexnosť obsahu má dnes prednosť pred špecializáciou. Navyše je tu silný rast všetkých platforiem na internete, a naopak stagnácia či pokles tradičných platforiem, akými sú televízia, tlač alebo rádio. Napriek tomu má Seznam.cz v ponuke aj tradičné platformy, nazerá však na ne komplexne. Televízia nie je len televízia, je to jednoducho video, pretože je tu aj silná služba Stream.cz, a rádio tiež už nie je len rádio, ale audio.
Seznam.cz v rámci svojho reklamného systému pripravuje jeho otvorenie tretím stranám, tak ako už dlhší čas ponúka svoju PPC platformu, kde má vyše tisíc malých i veľkých klientov. Jednou z noviniek bude retail media platforma. „Internetové obchody majú veľké množstvo návštevníkov. Lenže ich väčšinou nedokážu monetizovať inak, než keď si v obchode niečo kúpia,“ vysvetľuje Tomáš Búřil, obchodný riaditeľ Seznam.cz, a dodáva: „Len niektoré najväčšie e-shopy vedia zarábať na reklame, ktorú môžu na svojich stránkach ponúkať návštevníkom. A to chceme s novou retail media platformou zmeniť. Na trhu je v tomto smere veľký priestor.“
Klasická televízia končí, nastupuje video
Podobný priestor je aj v rámci audiovizuálneho vysielania, zámerne ho už nemožno nazývať len televíznym a rádiovým vysielaním. V Českej republike už zhruba 20 percent domácností nesleduje televíziu lineárne, teda tradične, v čase, keď je relácia vysielaná, ale využíva online platformy, kde je obsah k dispozícii aj niekoľko dní dozadu. Toto odložené prehrávanie je celosvetovým trendom, rovnako ako rast streamovacích platforiem, ktoré v podstate využívajú rovnaký princíp sledovania vtedy, keď divák chce. Oba tieto segmenty sa postupne prelínajú a na niektorých trhoch už predstavujú úplnú majoritu.
V súčasnosti je trendom na trhu úzus, že sa platí za reklamu pri prehraní až tri dni starého obsahu. To sa však bude meniť. „je možné túto reklamu oveľa lepšie zacieliť podľa záujmu divákov, pretože divák nie je pre prevádzkovateľov platformy anonymný a oveľa lepšie vedia, čo kto sleduje,“ dodáva Tomáš Búřil. Reklamný systém Seznamu potom dokáže ako platforma ponúknuť cielenú reklamu prevádzkovateľom audiovizuálneho vysielania akéhokoľvek druhu.
Celkovo sa dá očakávať, že budúcnosť reklamného trhu je v čo Navyše najväčšom zacielení reklamy podľa záujmu a potrieb používateľa. Má to logicky výhody ako pre neho, tak aj pre zadávateľa. Technológie Seznamu sú na tento trend pripravené a veľkou výhodou je aj samotná platforma Seznam.cz či Seznam.sk, ktorá pozná svojich užívateľov, a túto výhodu môže ponúknuť obchodným partnerom.