Po dvoch uplynulých rokoch, počas ktorých bola prevádzka podnikov výrazne obmedzená, prichádzajú pre gastro nové výzvy. Podľa dát Plzeňského Prazdroja Slovensko sa počet hostí ešte nevrátil do starých koľají, početnosť návštev klesla na raz týždenne a podniky zápasia s nedostatkom kvalifikovaného personálu. Prazdroj im preto ponúka systém unikátnych rozvojových programov založených na analýzach, poradenstve a zručnostiach.
Po odznení niekoľkých vĺn pandémie HoReCa dopláca na zmenu správania spotrebiteľov, ktorí si do určitej miery odvykli od pravidelnej návštevy podnikov. K zlepšeniu situácie neprispieva ani súčasná ekonomická neistota a odliv profesionálneho personálu, pričom aj tieto aspekty majú vplyv na to, že do reštaurácie, kaviarne či pubu chodia Slováci menej často. Kým v roku 2019 udávalo návštevu prevádzok viackrát za týždeň 44 % opýtaných, dnes je ich zhruba 29 %. Raz týždenne si dopraje gastronomický zážitok 27 %, čo je oproti štatistikám spred dvoch rokov nárast o 10 %. Podľa údajov Data-Servisu, zmena bola citeľná už v prvom kvartáli tohto roka. Až tretina klientov začala obmedzovať návštevy gastro podnikov. Hlavnými dôvodmi boli potreba šetriť a zvyk variť si doma, prípadne si jedlo a nápoje objednať formou donášky.
Cielená a adresná pomoc
V snahe prilákať ľudí späť a vrátiť sa do normálu sú medzi podnikmi žiadané aj podporné programy z dielne Prazdroja na elimináciu dopadov pandémie. Spoločnosť situáciu v gastre vníma citlivo a na tento dopyt reaguje. „Počas prvej vlny pandémie sme na zmiernenie jej dopadov na pomoc krčmám a reštauráciám podnikli kroky v hodnote 4 miliónov eur. V čase zvoľnenia sme na podporu prevádzok spustili vôbec najväčšiu kampaň v histórii, keď sme k prvému kúpenému čapovanému pivu dali ľuďom druhé, na náš účet. Pri ďalších vlnách sme sa sústredili na pomoc s vybavením podnikom a teraz je čas na personálne zázemie a jasnú víziu. V rámci reštartu im okrem analýzy, ktorú plošne robíme ako štandard na všetkých prevádzkach, ponúkame aj rozvojové programy zamerané na manažment a hospodárenie podniku, digitálny marketing, ale aj na školenia personálu, na ktorého profesionalite stojí a padá spokojnosť hosťa,“ uvádza Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.
Súčasťou rozvojových programov je 18 školení a seminárov od rýdzo ekonomických a manažérskych, cez digitálnu propagáciu až po kulinárske, kde medzi najlákavejšie patrí Pivná Gastro Akadémia alebo návštevy podnikov špičkovými kuchármi, ktorí učia svojich kolegov, ako správne vyberať a nakupovať suroviny a ako jedlá pripravovať s ohľadom na lokalitu a preferencie zákazníkov. Veľkú časť rozvoja zručností predstavujú školenia Prazdroja pre personál, ktoré sú zamerané vyslovene na kvalitu čapovania a starostlivosť o pivo a zahŕňajú dennú rutinu výčapníka, pivné štýly, pravidlá správneho čapovania a servírovania piva, starostlivosť o pivné sklo či pivné cesty a tiež pivné sudy. Tento rok cez bezplatné školenia a semináre Prazdroja prejde na Slovensku celkovo približne 4000 ľudí vo viac ako 800 prevádzkach.
Personálne podvyživené gastro
Zatiaľ, čo po prvej vlne nebol až taký problém vrátiť personál späť do práce, neistota pracovných miest vyhnala zo sektora 8-tisíc zamestnancov. „V máji 2020 zažívalo gastro svoj vrchol, na jednu pracovnú pozíciu reagovalo 45 záujemcov, v apríli 2022 to bolo necelých 10 uchádzačov. Momentálne je na trhu cez 1 200 inzerátov,“ konštatuje Ivana Molnárová, generálna riaditeľka Profesia.sk Z aktuálneho prieskumu spoločnosti najväčšieho pracovného portálu medzi bývalými zamestnancami cestovného ruchu, gastra a hotelierstva, v ktorom mohli označiť viacero odpovedí, je zrejmé, že najväčšou motiváciou pre návrat do tejto brandže tvorí vyšší plat. Túto možnosť označilo až 60,3 % respondentov. Istota pracovného miesta by presvedčila 56 % opýtaných a lepšie pracovné podmienky by motivovali až 42 % respondentov. Návrat k predchádzajúcemu zamestnávateľovi by si vybralo iba 26,5 % z nich, pričom u nového zamestnávateľa by šťastie skúsilo až 53 % respondentov, avšak 20,5 % sa priznalo k tomu, že v tomto segmente už pracovať nechce.
Kľúč je v zručnostiach a vzťahoch
Na základe kvalitatívneho prieskumu, ktorý uskutočnila agentúra 2muse pre Plzeňský Prazdroj Slovensko v októbri 2021 vyplýva, že personál spravidla nerozmýšľa o odchode do inej prevádzky či celkovej zmene zamestnania, pokiaľ je spokojný s pracovnými podmienkami. Ide o súbor atribútov ako sú plat, pracovný čas, pracovné zaťaženie, komunikácia s vedúcim, vzťahy na pracovisku, s hosťami, a teda i atmosféra a charakter podniku. Dôležitú úlohu zohráva aj dostatočné množstvo stimulov pre zlepšovanie, pričom Prazdroj citlivo reaguje aj na túto požiadavku. „Vnímame, že podniky by chceli riešiť svoju situáciu jednak kvalitou ponúkaných služieb, ale aj profesionálne vyškoleným personálom. Preto sme tento rok zintenzívnili naše početné rozvojové programy. Veríme, že pomôžu skvalitniť nielen samotný servis prevádzok, ale prispejú aj k opätovnému prilákaniu pracovnej sily do tohto segmentu,“ približuje Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko pre prevádzky a reštaurácie.
Úplným základom pomoci Prazdroja je analýza všetkých podnikov kam dodáva pivo, a to v štyroch základných oblastiach. Pivný líder sleduje kvalitu jedla a piva, správanie a manažment obsluhy, atraktivitu prostredia, viditeľnosť služieb prevádzky, a to aj v online svete. Prevádzkam tak urobí malý audit a nastaví im zrkadlo slabých i silných stránok a z toho prameniacich príležitostí. V druhom kroku, po dohode s majiteľom, nasleduje špeciálna diagnostika prevádzok formou mystery shoppingu, pričom tento rok ním prejde 100 slovenských podnikov. „Odborníci v utajení ochutnajú jedlo, čapované i fľaškové pivo a následne vyplnia dotazník so 120 otázkami ohľadom kvality čapovania, kuchyne a servisu, vzhľadu a propagácie podniku, správania a rýchlosti obsluhy. Výsledkom je bezodplatná komplexná správa o hodnotení fungovania prevádzky aj s návrhmi vylepšení, ktoré pomôžu prilákať nových hostí a zvýšiť tržby,“ popisuje Jakub Zaoral, ktorý má rozvoj prevádzok v Prazdroji na starosti. Okrem toho môže Prazdroj prevádzke odporučiť aj investície do úpravy exteriéru, interiéru alebo vybavenia, na čom sa často aj finančne podieľa.
„Veľmi nás teší, že medzi slovenskými prevádzkami sa postupne vytvára komunita, ktorá navzájom komunikuje, súťaží spolu, pomáha si, a konzultuje svoje kroky tak, aby sme napokon všetci spoločne ťahali slovenské gastro dopredu. Okrem toho, z radov preškolených prevádzok vychádzajú aj mnohí účastníci prestížnej súťaže v čapovaní Pilsner Urquell Master Bartender, ktorí sa následne stávajú našimi ambasádormi v rámci celého gastra,“ dodáva Branislav Kubiš. Výsledky nezávislého prieskumu spokojnosti realizovaného agentúrou G82 z posledného kvartálu roku 2021 medzi zákazníkmi Prazdroja v segmente čapovaného piva ukazujú, že firme sa už tretí rok po sebe darí držať na prvej pozícii a prevádzky sú so spoluprácou spokojné. Nielenže sú dodávky piva a reštaurácií plynulé, ale prevádzky oceňujú spoluprácu, ktorá zahŕňa aj to, ako Prazdroj pomáha gastru aj rôznymi rozvojovými programami zameranými na krízový manažment, stratégiu podniku, digitálny marketing, pivné gastro akadémie, školenie personálu a mnohé ďalšie.
O opodstatnenosti pomoci a školeniach hovoria ich samotní absolventi. „Aj keď je pandémia momentálne v úzadí, jej dopady pociťujeme aj dnes. V dnešnej situácii nie je úplne jednoduché nájsť kvalitných ľudí, stále tu panujú obavy, čo prinesie jeseň. Aj v tomto smere sú školenia pre personál nápomocné, pretože ľudia, ktorí chcú, cítia, že investujú do svojich zručností. Nedávno náš personál absolvoval školenia Prazdroja ohľadom správneho čapovania, pivných štýlov a servírovania a som presvedčený, že sa v tejto oblasti posunuli vpred, “ vysvetľuje svoj pohľad Henrich Lamprecht, predstaviteľ rodinného podniku Slamená Búda. Svoje skúsenosti s prístupom k personálu zdieľa aj Ivan Kubíček, majiteľ prevádzky ŠNYT Beer & Restaurant v Bratislave: „Financie rozhodne nemôžu byť pre personál jedinou motiváciou, dôležitá je vzájomná komunikácia a prístup majiteľa. Pozitívne hodnotím Pivnú Gastro Akadémiu, ktorú nedávno absolvoval náš výčapník i kuchár a ktorej som sa zúčastnil pre manažérsky pohľad aj ja – ukázala nám cesty efektívnejšieho hospodárenia aj nové obzory.“