Pred necelým mesiacom sme mali možnosť vyskúšať, aké to je, keď Porsche postaví plne elektrické SUV. Bude to pohreb charakteru značky, alebo nová cesta, ktorá ukradne nejedno srdce fanúšika značky?

Rozhodne odporúčame nevynášať predčasné súdy, pokiaľ si auto nevyskúšate. Ohromný výkon, hlavne tých najvyšších výkonových verzií, nesprevádza rev spaľovacej sústavy. Na to sa treba pripraviť a určite si vypnúť falošný zvuk motora, ktorý ponúka výrobca prostredníctvom inak veľmi kvalitnej audio sústavy. Počas testovacej jazdy, pri prejazde Pezinskou Babou, sme si výkon patrične užili a teda s výkonom bolo potrebné narábať primerane podmienkam, pretože potom zábava plynule prechádza do ohrozenia a môže skončiť nepríjemnosťami.

PORSCHE MACANZdroj: TOUCHIT
PORSCHE MACAN

Pozrime sa bližšie na parametre a techniku, ktorú Porsche Macan ponúka. Sú to štyri verzie podľa výkonu a druhu pohonu.

Prvou verziou s označením Macan je čistá zadokolka s výkonom 250 kW a krútiacim momentom 563 Nm, zrýchlenie z 0 a100 km/h zvládne za 5,7 sekundy, maximálnu rýchlosť má na úrovni 220 km/h. Táto verzia dosahuje podľa metodiky WLTP dojazd 641 km.

Druhou verziou s označením Macan 4 je už štvorkolka s výkonom 300 kW a krútiacim momentom 650 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 5,1 sekundy, maximálnu rýchlosť má na úrovni 220 km/h. Táto verzia dosahuje podľa metodiky WLTP dojazd 613 km.

Treťou verziou s označením Macan 4S je taktiež štvorkolka s výkonom 380 kW a krútiacim momentom 820 Nm (Launch Control), zrýchlenie z0 na 100 km/h zvládne za 4,1 sekundy, maximálnu rýchlosť má na úrovni 240 km/h. Táto verzia dosahuje podľa metodiky WLTP dojazd 606 km.

Štvrtou a zatiaľ poslednou verziou s označením Macan Turbo je štvorkolka s výkonom 470 kW a krútiacim momentom 1130 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za neuveriteľné 3,3 sekundy (pri hmotnosti cca 2,5 tony), maximálnu rýchlosť má na úrovni 260 km/h. Táto verzia dosahuje podľa metodiky WLTP dojazd 591 km.

PORSCHE MACANZdroj: TOUCHIT
PORSCHE MACAN

Všetky verzie majú rovnakú NMC batériu s kapacitou 100 kWh postavenú na 800 V architektúre. Maximálny nabíjací výkon je na úrovni až 270 kW a priebeh nabíjacej krivky umožňuje za ideálnych podmienok nabitie z 10 na 80 % v priebehu 21 minút. Batéria je ústredným prvkom novo vyvinutej elektrickej platformy Premium (PPE), ktorej špecifickou vlastnosťou je, že pri 400-voltových nabíjacích staniciach umožňuje vysokonapäťový spínač v batérii skupinové nabíjanie tým, že účinne rozdelí 800-voltovú batériu na dve batérie, z ktorých každá má menovité napätie 400 V. To umožňuje mimoriadne účinné nabíjanie bez dodatočného VN zosilňovača s výkonom až 135 kW.

Vďaka malému sklonu kapoty a výrazne zvýrazneným blatníkom pôsobí základné SUV s dĺžkou 4 784 mm, šírkou 1 938 mm a výškou 1 622 mm dynamicky aj pri státí.

Svetlomety sú rozdelené na dve časti: plochá horná svetelná jednotka so štvorbodovými dennými svetlami je zapustená do blatníkov a zdôrazňuje šírku vozidla. Hlavný modul svetlometov s voliteľnou technológiou matrix LED je v prednej časti umiestnený o niečo nižšie.

PORSCHE MACANZdroj: TOUCHIT
PORSCHE MACAN

Vďaka aktívnej aerodynamike Porsche (PAA) s aktívnymi a pasívnymi prvkami a súčiniteľom odporu vzduchu 0,25 je nový Macan jedným z najefektívnejších SUV na trhu – s pozitívnym vplyvom na dojazd a spotrebu energie. Systém PAA zahŕňa adaptívny zadný spojler, aktívne chladiace klapky na predných prívodoch vzduchu a pružné kryty na úplne utesnenom podvozku. Vzduchové clony pod modulom svetlometov a nízko položená predná časť optimalizujú prúdenie vzduchu. Vzadu sa o aerodynamickú účinnosť starajú bočné odtrhové hrany a žalúziový difúzor.

Objem batožinového priestoru za lavicou zadných sedadiel je v závislosti od modelu a vybavenia až 540 litrov (nákladný režim). Okrem toho je tu „frunk“, druhý batožinový priestor pod kapotou s objemom 84 litrov. Po úplnom sklopení operadla zadného sedadla sa objem zadného batožinového priestoru zvýši až na 1 348 litrov. Maximálna ťažná kapacita je 2 000 kg.

Porsche Macan je vybavený najnovšou generáciou koncepcie zobrazovania a ovládania s až tromi obrazovkami, vrátane voľne stojaceho 12,6-palcového prístrojového panelu so zakriveným dizajnom a 10,9-palcového centrálneho displeja. Po prvýkrát si môže spolujazdec počas jazdy prezerať informácie, upravovať nastavenia informačno-zábavného systému alebo streamovať video obsah prostredníctvom vlastnej voliteľnej 10,9-palcovej obrazovky. Displej pred spolujazdcom obsahuje špeciálny filter, ktorý spôsobuje, že pre vodiča je tento neviditeľný a teda nerozptyľuje jeho pozornosť. Porsche Driver Experience po prvýkrát zahŕňa aj head-up displej s technológiou rozšírenej reality.

PORSCHE MACANZdroj: TOUCHIT
PORSCHE MACAN

Plne elektrické Porsche Macan predstavuje úplne nový smer značky, ktorý však nijako nestratil športový esprit a je dôstojnou súčasťou modelového radu. Porsche opäť dokazuje, že elektromobilita nie je zabijakom charakteru akejkoľvek značky, pokiaľ jej značka rozumie a vie ju správne uchopiť. Jazda s Porsche Macan je zábavná a luxusná ako s ktorýmkoľvek iným modelom tejto značky.

Ďakujeme Porsche Slovakia a REXA & ROMAN PARTNERS.

Autor: Richard Pienčak

Prečítajte si aj:

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.