Pár dní pred Vianocami ešte mnoho Slovákov „naháňa“ na poslednú chvíľu darčeky pre svojich blízkych. Mali by však byť obozretní.
S blížiacimi sa sviatkami, ktoré prinášajú najintenzívnejšie nakupovanie z celého roku, sa aktivizujú aj podvodníci a vymýšľajú ďalšie triky, ako sa obohatiť pomocou nekalých praktík na neznalosti zákazníkov. Najbežnejšie podvody sú spojené s nákupom vo falošných e-shopoch, phishingovými mailami, ktoré sa snažia dostať od ľudí údaje, alebo s volajúcimi, ktorí sa vydávajú za zamestnancov bánk a navedú ľudí na prevod ich peňazí. Spoločnosť Home Credit ponúka rady, ako postupovať a nestať sa obeťou podvodu.
Podvodné internetové obchody napríklad ponúkajú tovar, ktorý je inde vypredaný, alebo lákajú na vysoké zľavy. V konečnom dôsledku ale oklamaní nakupujúci nič neušetria, ba naopak, prídu o svoje peniaze, nezriedka aj o stovky eur. Rizikové internetové obchody sa dajú nájsť aj na zozname Slovenskej obchodnej inšpekcie: https://www.soi.sk/sk/informacie-pre-verejnost/internetove-obchody/rizikove-internetove-obchody.soi
„Našim zákazníkom radíme, aby nakupovali iba v overených e-shopoch, čítali si recenzie na internete, alebo dali na odporúčanie známych. Najbezpečnejšie sú platby pri európskych e-shopoch, pretože tieto platby sú zabezpečené silným dvojfaktorovým overením klienta. Takúto ochranu však nemusia mať e-shopy mimo Európy. Ak zákazníci nakupujú v neznámom e-shope prvýkrát, odporúčame platbu na dobierku. Každopádne, internetová adresa by sa mala začínať https://, písmeno „s“ znamená bezpečné pripojenie,“ vysvetľuje Miroslav Zborovský, ombudsman klientov Home Credit.
Podvodné maily od „kuriérov“
Čoraz viac rozšírené sú v dnešnej dobe podvodné e-maily, ktoré informujú o doručení zásielky. V predvianočnom čase podvodníci vsádzajú práve na to, že veľa ľudí si práve necháva darčeky doručovať kuriérom. V maile potom podvodníci chcú od ľudí, aby prešli na odkaz a vyplnili väčšinou údaje o karte, prístupové údaje do internetového bankovníctva alebo zaplatili menší poplatok za dopravu či clo. Vyzývajú na registráciu do kalendára alebo aj na odhlásenie nevyžiadaného mailu. Všetky tieto odkazy sú nebezpečné.
„V takom maile je napríklad aj logo existujúcej distribučnej spoločnosti a tvári sa vierohodne, ale je tu stále niekoľko znakov, ktoré môžu ľudí upozorniť, že by odkaz nemali otvárať. Mailová adresa napríklad nie je zhodná s poskytovateľom služby. Pokiaľ prejdú na odkaz myšou a neklikajú naň, zistia, že popis nezodpovedá linku. Slovenčina je väčšinou s gramatickými chybami alebo sú tu neobvyklé tvary,“ vysvetľuje ombudsman klientov Home Credit Miroslav Zborovský.
Telefonát predstierajúci bankára
Stále častejšie sa ľudia stretávajú aj s telefonátmi od podvodníkov, ktorí tvrdia, že sú zamestnancami bánk a pod hrozbou údajného zneužitia peňazí sa snažia ľudí presvedčiť, aby svoje financie previedli na ich účet alebo vybrali v hotovosti a vložili v bankomate na ich účet. Často ide o bitcoinmat, ktorý je pre takéto podvody ideálny, pretože digitálna mena sa nedá vystopovať. Taktiež ide nezriedka o prípady, kedy sa podvodníci pod fiktívnou zámienkou napadnutia účtu snažia získať prístupové údaje do internetového bankovníctva.
Ako sa chrániť proti cielenými podvodmi?
- Vždy mať na pamäti, že banka alebo poskytovateľ kreditnej karty od svojich klientov nikdy nechce zadávať svoje PIN-y a heslá do internetových odkazov alebo ich posielať mailom.
- Bezpečnejšie a jednoduchšie je potvrdzovať platby v mobilnej aplikácii pomocou biometrických údajov.
- Neukladať údaje o platobnej karte v e-shope pre ďalšie nákupy, vždy ich radšej znovu vyplňovať.
- Neoznamovať nikomu číslo karty, prihlasovacie údaje do mobilnej aplikácie, PIN-y a heslá, ani pri telefonickom kontaktovaní.
- Neprevádzať peniaze na navrhovaný účet volajúceho, vždy si túto informáciu overiť v banke.
- Zvoliť bezpečné heslá a PIN, nie dátum narodenia alebo 1111 či 1234, raz ročne ich tiež meniť.
- Na internete platiť na stránkach, ktoré sú zabezpečené zámkom.
- Skontrolovať si názov stránky zakaždým, keď sa človek rozhodne na stránku vyplniť akékoľvek údaje.
- Neodpovedať na podozrivé maily, neklikať na odkazy a neotvárať prílohy.
- Pravidelne aktualizovať operačné a antivírusové programy v počítači alebo v mobilných zariadeniach.
- Platiť a vyberať z bankomatu rýchlo a bezpečne pomocou karty v mobile.
- Pravidelne kontrolovať prehľady transakcií na karte.
Samotné platenie pomocou kreditných a debetných kariet na internete je pritom najbezpečnejšia forma úhrady platieb, pokiaľ ľudia dodržiavajú vyššie zmienené zásady. Využitie platobnej karty na platenie na internete prináša okrem vysokej bezpečnosti, veľmi jednoduchú možnosť reklamácie, a to ako samotného tovaru, tak aj platby. Nakupovanie v e-shopoch je pohodlné, obozretnosť je však veľmi dôležitá, ale pokiaľ sa človek riadi vyššie spomenutými zásadami, nemalo by mu hroziť nebezpečenstvo. V prípade, ak má však podozrenie na zneužitie karty alebo prihlasovacích údajov do internetového bankovníctva, kartu by mal ihneď zablokovať a informovať banku alebo poskytovateľa platobnej karty o možnom podvode.
„V rámci Európskej únie je internetové platobné prostredie oveľa bezpečnejšie ako predtým. Každá platba je totiž realizovaná v súlade so štandardmi PSD2 (Payment Services Directive 2), kedy je vyžadovaná dvojfaktorová autentizácia zákazníka, najčastejšou možnosťou je potvrdzovanie platby v mobilnej aplikácii vydavateľa platobnej karty,“ dodáva Alessandro Villa, vedúci oddelenia platobných kariet spoločnosti Home Credit.