Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoľahlivosť e-shopu určuje 7 základných vlastností.

Vianoce sú prakticky za rohom a nákupná horúčka je v plnej sile. Počas dvoch rokov pandémie sa mnohí z nás naučili nakupovať cez internet a nechať si darčeky pohodlne doručiť domov, či do práce. S rastúcim e-commerce však začal rásť aj počet pochybných predajcov. Podľa spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre prevádzkovanie e-shopov, je preto veľmi dôležité predajcov dôkladne preverovať a nakupovať len u spoľahlivých obchodníkov.

Naraziť v dnešnej na podvodníka, ktorý by vyberal peniaze a tovar neodosielal je dnes už v e-commerce (aj vďaka regulácii zo strany EÚ) naozaj vzácne. Vyššiu mieru rizika už predstavujú len nákupy cez rôzne internetové bazáre, kde sú podvodné konania, žiaľ, častým javom. V e-commerce sa ale dnes môžeme stretnúť skôr s pochybnými e-shopmi, ktoré expedujú tovar rôznej kvality z Číny. „V obchodoch dovážajúcich z Číny nájdete tisíce produktov, ktoré sú všetky na sklade a Slovákov lákajú predovšetkým na bezplatnú dopravu. Nedozviete sa však, že tovar putuje z Číny, čo trvá týždne až mesiace, čo je takto krátko pred Vianocami nemožné stihnúť doručiť. Na stránkach takýchto internetových obchodov navyše často nenájdete ani žiadne telefónne číslo či kontaktný mail. Tovar nakoniec síce príde, no otázkou je, za aký čas a v akej kvalite,“ približuje Martina Pech, obchodný riaditeľa spoločnosti Upgates.

Spoznať spoľahlivý e-shop pritom nemusí byť, podľa spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre prevádzkovanie e-shopov, vôbec komplikované. Stačí ak spĺňa nasledujúcich 7 bodov:

1. Viditeľné recenzie ostatných zákazníkov

Mnohí z nás si pred kúpou zisťujú o produkte čo najviac a čítanie skúseností iných používateľov patrí medzi dôležité faktory rozhodovania. Takéto recenzie nájdete napríklad na známom porovnávači cien, kde ľudia hodnotia aj skúsenosti s objednávkou, e-shopom či dodaním. Spoľahlivé e-shopy dostávajú certifikát „Overené zákazníkmi“.

2. Kvalita webu

Kvalitu webu bude vedieť zhodnotiť asi skôr skúsenejší používateľ, no pri laikoch môže stačiť aj celkový dojem zo stránky. Sú texty k produktom, preložené strojovo? Nie sú sčasti aj v inom jazyku? Vo všeobecnosti môžeme povedať, že by e-shop nemal pôsobiť podozrivo, no čo konkrétne to znamená je ťažko vymenovať. Veľa zohrá intuícia a skúsenosti spotrebiteľa.

3. Informácie o dobe dodania, nie o termíne expedície

Transparentné informácie musia byť základom každého e-shopu. Platí to aj o dobe dodania. Zbystrite pozornosť pri informáciách typu: „Tovar odosielame do 2 dní.“ V preklade to väčšinou znamená, že do 2 dní dôjde k odoslaniu z Číny. E-shop by mal zákazníka informovať o dodaní, nie odoslaní.

4. Kontaktné informácie vrátane telefónu a emailu

E-shop musí mať viditeľne zverejnený telefonický a emailový kontakt. Ak kontaktné údaje zverejnené nemá, je to podozrivé. Kartové spoločnosti počas schvaľovania e-shopu tieto informácie overujú, čo znamená, že e-shop bez telefónu by neprešiel overením vydavateľov kariet v rámci procesu schvaľovania platobnej brány. E-shop, ktorý nie je dosť dobrý pre VISA či Mastercard nebude pravdepodobne dobrý ani pre spotrebiteľa.

5. Rozpísané podmienky pre vrátenie tovaru alebo reklamáciu

Každý nakupujúci vie, že vrátenie tovaru z e-shopu je veľmi jednoduché. Poctivý e-shop by tomuto procesu nemal brániť. Áno, vrátenie tovaru je pre obchodníka nepríjemné, no ak sa bude predajca správať férovo, zvyšuje šancu, že u neho zákazník nakúpi znova. Poctivý e-shop by mal o procese vrátenia tovaru informovať, dať k dispozícii formuláre na odstúpenie od kúpnej zmluvy a podobne.

6. Viac možností platieb a dopravy

Pri platbe a doprave by mal mať zákazník možnosť voľby. Pre e-shopy je napríklad najhoršia možnosť dobierka, no ponúkať ju musia, pretože ide o faktor zvyšujúci dôveryhodnosť e-shopu. To isté platí aj pre možnosť výberu z viacerých dopravcov, keďže veľa zákazníkov má pri doručovaní svoje preferencie.

7. Informuje o tom, že tovar nie je na sklade

E-shopy mávajú často široké sortimenty, no dostupnosť tovarov je limitovaná kapacitou skladovacích priestorov. Snahou predajcov je tak skladové zásoby optimalizovať, čo sa nemusí vždy podariť. Ak sa stane, že e-shop tovar skladom nemá, mal by zákazníka férovo informovať. Je to ďalší faktor zvyšujúci dôveryhodnosť e-shopu.