Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Marcel Divín, National Sales Manager v spoločnosti Epson sa zameriava na trendy, ktoré utvárajú spôsob, akým tlačíme, a vývoj vytvárajúci nové príležitosti

Nie je prekvapením, že firma známa svojimi tlačiarňami hovorí, že svet bude tlačiť aj naďalej. Stojí ale za to prebrať, prečo sme o tom tak presvedčení, keď digitalizácia neustále revolucionizuje každý sektor v odbore.

Stručne povedané – tlač v podobe, ktorú si predstaví väčšina ľudí, nikam nezmizne. Tlač ale neznamená len atrament na stránke. Existuje viac faktorov, kvôli ktorým je tlač stále zásadnejšia pre organizácie z celého sveta, z ktorých mnohé využívajú našu unikátnu technológiu tlačovej hlavy, ktorá ponúka schopnosť tlačiť pomocou takmer akejkoľvek kvapaliny alebo substrátu.

Tlač nemá hranice

Tlač sa stala vysoko inteligentnou. Došlo k obrovským pokrokom v oblasti bio tlače, ktorá umožňuje produkciu organických a živých materiálov pre zdravotnícke postupy, výskum, školenia a testovanie, a tiež k vývoju v oblasti tlače textílií, baliaceho materiálu, dosiek plošných spojov a kovov.

Po celom svete sme svedkami vzrušujúceho vývoja napríklad v oblasti zdravotníctva. 3D tlač sa aktuálne už používa na tlač ľudských orgánov. Britskí vedci pomocou kmeňových buniek vytlačili ľudské rohovky. V tomto výskume kvôli overeniu konceptu techniky 3D tlače boli zo zdravej darcovskej ľudskej rohovky odobraté stromálne bunky, ktoré boli následne zmiešané s alginátom a kolagénom na vytvorenie „bio atramentu“, ktorým je možné tlačiť. Pomocou lacnej 3D biotlačiarne bol tento bioatrament úspešne vytlačený v sústredných kruhoch, aby za menej ako desať minút vytvoril tvar ľudskej rohovky[1].

K prelomom ale nedochádza len v zdravotníctve. V posledných mesiacoch sa do popredia dostáva neustále rastúci segment 3D tlače jedla. Medzinárodná technologická spoločnosť zameraná na jedlo Steakholder Foods Ltd. nedávno oznámila uvedenie nového 3D tlačeného kusu mäsa nazvaného Omakase Beef Morsels. Tento mäsový produkt s pôsobivou štruktúrou je prvý svojho druhu a bol vytvorený pomocou špeciálnej 3D biotlačovej technológie inšpirovanej slávnym japonským hovädzím Wagyu[2]

Táto technológia nie je len vysoko inovatívna. Okrem toho tiež ponúka riešenie niektorých naliehavých ekologických problémov, ktorým svet čelí. Priemyselné farmy na mäso sú v súčasnosti najväčšími prispievateľmi ku klimatickej zmene. V tomto prípade ale jedlo, ktoré nevyžaduje zabíjanie zvierat eliminuje potrebu vychovávať zvieratá kvôli spotrebe mäsových produktov. To pomôže zmierniť dopad potravinového priemyslu na životné prostredie a zvýši udržateľnosť produkcie jedla.  

Nová éra priemyselnej tlače 

Digitálna tlač sa v porovnaní s tradičnými metódami v posledných rokoch zrýchlila, pretože sa rozšírili schopnosti pre baliace materiály, textil a označovanie. Digitálne tlačové technológie sú zo svojej podstaty udržateľnejšie ako tradičné analógové alternatívy a predstavujú cestu smerom k čistej, efektívnej, ziskovej a lokálnej výrobe.

Hoci bola digitálna tlač predtým využívaná na zlepšenie kvality a ušetrenie času a zdrojov, dnes na ňu organizácie prechádzajú aj z dôvodu pozitívnych dopadov na dodávateľský reťazec. V dôsledku toho sa uznávanou výhodou digitálnej tlače stal nearshoring, pretože zefektívňuje celý výrobný proces a umožňuje výrobu produktov v súlade s potrebou. Podľa prieskumu spoločnosti McKinsey & Company 71 percent odevných a módnych spoločností očakáva, že do roku 2025 zvýšia svoj podiel nearshoringu[3].

Pri konkrétnom pohľade na módny priemysel, hlavné faktory vedúce na prechod na digitálnu tlač vyplývajú z potreby udržateľných postupov vrátane efektívneho využitia vody a zníženého plytvania chemikáliami. V porovnaní s tradičnými analógovými systémami, pri ktorých je spotreba vody a energie vysoká, digitálne tlačové systémy zbytočné plytvanie obmedzujú. Napríklad digitálna potlač textilu môže ušetriť až 95 percent priemyselnej spotreby vody a spotrebu energie znížiť o 75 percent, čo vedie k prakticky minimálnemu využívaniu zdrojov[4].

Prostredníctvom skrátených dodávateľských reťazcov, výroby podľa potreby a nearshoringu, ktoré umožňuje digitálna tlač, môžu organizácie zlepšiť svoj dopad na životné prostredie a tiež svoju efektivitu, kvalitu a náklady.

Komerčná tlač prechádza na ekológiu

A hoci tlač teraz znamená oveľa viac ako len kancelárske dokumenty a fotografie, vždy bude okrem digitálnych médií potrebný aj papier. Až 55 % respondentov v nedávnej štúdii uviedlo, že sú produktívnejší a zapamätajú si viac informácií, keď pracujú s papierom. Digitálne dokumenty preferovalo menej ako 20 %. To znamená, že tlač je stále dôležitá a tlačené materiály pravdepodobne v dohľadnej dobe nezmiznú[5].

Existuje však tlak na zvyšovanie udržateľnosti a hoci kancelárska tlač v tomto kontexte nemusí byť vnímaná pozitívne, starostlivý výber technológie môže mať významný dopad na ciele v oblasti udržateľnosti. V posledných niekoľkých rokoch sa začali rozmáhať komerčné atramentové tlačiarne, pretože používajú až o 90 % menej energie[6] a vytvárajú menej odpadu ako porovnateľné laserové tlačiarne.

Atramentové tlačiarne Epson používajú technológiu tlače Heat-Free, ktorá na nanesenie atramentu nevyžaduje teplo. Namiesto toho využívajú tlak piezoelektrického prvku, ktorý sa ohýba dozadu a

dopredu a vytláča kvapky atramentu z tlačovej hlavy. Laserové tlačiarne potrebujú na tlač nahriať fixačnú jednotku, čo vedie k výrazne vyššej spotrebe energie, produkcii CO2 a vyšším nákladom.

Mnoho spoločností investuje do atramentových tlačiarní, aby zvýšili udržateľnosť. Podľa dát IDC sa očakáva, že trh s firemnými atramentovými tlačiarňami vzrastie o +7,2 % ročne, s čím kontrastuje medziročný pokles dopytu po laserovej tlači o 1,1 %[7]. Lídri, ktorí prechod ešte nezvažujú, by ním mohli dosiahnuť rýchle výsledky.

Domáca tlač je na vzostupe

Hybridná práca tu s nami zostáva a v dôsledku toho sa zvýšili objemy domácej tlače. Rovnako tak sa zvýšilo povedomie o službách predplatného atramentu. Výskum ukázal, že 63 percent ľudí doma tlačí viac ako pred rokom a 56 percent hovorí, že potrebuje tlačiť dokumenty kvôli podpísaniu alebo archivácii[8].

Na odomknutie výhod hybridnej práce musí organizácia vyhovieť tlačovým požiadavkám zamestnancov pracujúcich z domu. Tieto požiadavky sú teraz viac ako kedykoľvek predtým posúvané do popredia určitými faktormi, ako sú zvyšujúce sa ceny energií a vyššie očakávania, čo sa týka životných a pracovných štandardov.

Ak sa vyberajú tlačiarne starostlivo a používajú sa vhodným spôsobom, môžu pomôcť znížiť náklady,  spotrebu energie a zlepšiť výsledky mnohými spôsobmi – od zlepšovania udržateľnosti a pracovných postupov až po znižovanie premárnených pracovných hodín.

Nech žije tlač

Tlač má pred sebou vzrušujúcu budúcnosť, najmä s ohľadom na to, že organizácie neustále prechádzajú na inovatívne technológie a materiály, o ktorých sa nám pred rokmi ani nezdalo. Skutočnosť, že si neustále kladieme otázku, či tlačový priemysel zomiera, je dôkazom jeho budúcnosti.

Od skromného tlačiarenského lisu až po tlač ľudských rohoviek – tlač prekvitá.


[1] https://www.medicaldevice-network.com/news/uk-scientists-first-3d-print-human-corneas/

[2] https://www.3dnatives.com/en/steakholder-foods-unveils-its-new-highly-marbled-3d-printed-beef-cut/#!

[3] https://www.textiletoday.com.bd/71-fashion-brands-going-nearshoring-mckinsey-report/

[4] https://www.fespa.com/en/news-media/features/the-environmental-benefits-of-waterless-digital-textile-print-ink-systems#:~:text=Digital%20textile%20printing%20can%20save%20as%20much%20as,this%20lies%20in%20the%20digital%20print%20process%20itself%3A

[5] https://www.pharos.com/blog/printing-trends-to-monitor-in-2022/

[6] Epson, Shaping the future of printing with heat-free technology

[7] IDC, Worldwide Hardcopy Peripherals Tracker, 4. čtvrtletí 2022

[8] Home Printing Trends, 2023: Third Edition’, Quocirca, listopad 2021

Značky: