Rozšírenia na blokovanie reklám sa budú musieť prispôsobiť.

Doplnky fungujú pod tzv. manifestom. Doteraz bola k dispozícii V2, no terajší Manifest V3 prináša viaceré obmedzenia. Google plánuje staršie pravidlá nahradiť novšími a už od roku 2019 ide o kontroverznú tému. Najviac sa o nových pravidlách hovorí  v súvislosti s blokovačmi reklám v prehliadači Google. Zmenám sa ale budú musieť prispôsobiť aj iné prehliadače. Využívajú totiž jedno jadro s názvom Chromium.

Cieľom je zlepšiť ochranu súkromia, no paradoxne sa obmedzia možnosti samotných blokovačov. A to je niečo, čo sa odporcom nepáči. Ich schopnosť účinne filtrovať reklamy a skripty v novom manifeste klesne. Aspoň nateraz to tak vyzerá. Používatelia by sa mohli pripraviť na viac reklám, ktoré uniknú pozornosti nástrojov na ich zablokovanie.

S nesúhlasným stanoviskom prišla aj organizácia Electronic Frontier Foundation, ktorá argumentuje obmedzením webových rozšírení. Ide najmä o tie, ktoré monitorujú vaše stránky a s istým typom sledovania počítajú. EFF ale uvádza, že Manifest V3 aj tak nezabráni „zlým“ sledovačom, aby naďalej monitorovali používateľov a posielali údaje pochybným firmám.

Nie všetky doplnky sú zlé a monitorovanie v istej miere a anonymizovanom stave má svoj zmysel. EFF dodáva, že Google sa snaží obmedziť prístup tretích strán vytvárajúcich doplnky tohto charakteru. No, sama spoločnosť Google má sledovacie mechanizmy nainštalované na viac ako 75 % z milióna najnavštevovanejších webových stránok.

Čo je manifest?

Na to, aby ste sa vyznali v tejto situácii, nemusíte byť priamo vývojár. Z pohľadu bežného používateľa je jasné, že situácia je zatiaľ uprostred, no aj „inovovanou“ verziou budete ťahať za kratší koniec. Manifest je nový súbor pravidiel, ktoré hovoria o tom, ako budú rozšírenia komunikovať s webovými stránkami. To by ale so zavedením tretej verzie obmedzilo funkčnosť mnohých blokovačov.

Riešenie

V2 a V3 sú už v súbehu a preto môžete badať na niektorých doplnkoch zmeny už teraz. Ak máte pocit, že vám blokovanie reklám nefunguje správne, je tu možnosť použiť doplnky Ghostery alebo uBlock Origin Lite. Z celej situácie môžete nadobudnúť pocit, že doplnok vôbec nefunguje.

Riešením by bolo hľadať doplnky, ktoré ešte bežia na V2, no Google ich vytlačí a po skončení podpory V2 v budúcom roku prestanú fungovať úplne, resp. Chrome ich nebude chcieť nainštalovať. Od júna 2024 prešiel V2 do fázy postupného ukončovania podpory.

uBlock Origin LiteZdroj: Raymond Hill (gorhill)

Falošné ad-blockery

Pozor si treba dať na falošné doplnky, ktoré môžu z tejto situácie ťažiť. Budú sľubovať efektívne blokovanie reklám, no môžu odosielať vaše dáta z prehliadania neznámym firmám. Ghostery odporúča doplnky, ktoré sú verifikované značkou Vybrané. Počet inštalácií tiež napovie, ako veľmi je tento doplnok používaný. Hľadajte doplnky so státisícami inštalácií. Pozor na to, že počet inštalácií nie je jediný dôveryhodný argument.

Zdroj: Ghostery

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.