Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Aj keď bol uplynulý rok pre Plzeňský Prazdroj Slovensko v mnohých ohľadoch náročný, zložitú situáciu sa spoločnosti podarilo zvládnuť úspešne.

Celkovo v roku 2022 predala takmer 1,7 milióna hektolitrov piva, čo predstavuje medziročný nárast o 1,8 %. Po dvoch rokoch poklesu zaznamenala obrat kategória čapovaných pív a rastúcu krivku si už druhý rok po sebe udržalo nealko. Slováci zároveň opäť potvrdili svoju náklonnosť k obľúbeným prémiovým značkám z portfólia Prazdroja.

Rastúci záujem Slovákov o ležiaky sa potvrdil aj minulý rok, keď ich predané objemy stúpli o 10 %. Najväčší celkový posun medzi značkami patrí Radegastu, ktorý v objemoch medziročne narástol o 65 %. Veľmi dobre sa darilo značke Pilsner Urquell, ktorá zároveň už druhýkrát po sebe získala ocenenie Najdôveryhodnejšia a najobľúbenejšia značka 2022. Z pohľadu celkových objemov sa darilo aj značke Šariš, ktorá narástla o 10 % a kontinuálne napredovala aj mimo jej domovský región. „Ukázalo sa, že Slováci dlhodobo inklinujú ku kvalite a obľubujú prémiové produkty, no zároveň sú otvorení novinkám, čo tiež prispelo k celkovej pozitívnej bilancii. Čoraz viac sa ukazuje, že plnohodnotnou voľbou pre mnohých je nealko Birell, ktorý medziročne výrazne rástol o 19 %,“ komentuje výsledky Martin Grygařík, obchodný riaditeľ a podpredseda predstavenstva spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko. Nealko v Prazdroji napredovalo už druhý rok po sebe a darilo sa mu nielen vo vynovenej neochutenej variante, ale aj v tých ochutených, v obchodoch aj na výčapoch. K jeho nárastu prispeli tiež novinky, ktoré prekonali plán o 23 %. Tento segment vlani celkovo výrazne rástol a každé siedme pivo z Prazdroja na Slovensku je dnes nealkoholické. „Uplynulý rok hodnotím ako úspešný hneď z viacerých pohľadov. Darilo sa nám najmä vďaka našim ľuďom i partnerom v logistike, ktorá fungovala perfektne aj počas intenzívneho dopytu počas leta, a tiež vďaka obchodným partnerom v retaili a v HoReCa. K pozitívnym číslam nám pomohla nielen vydarená letná sezóna, ale aj desiatky úspešne zrealizovaných podujatí po celom Slovensku,“ dodáva Martin Grygařík.

Čapované pivo rástlo, no na čísla spred pandémie sa nedostalo

Po dvoch rokoch poklesu zaznamenala obrat kategória čapovaných pív, ktorá medziročne rástla o 38 %. Z pohľadu objemov sa však stále nedostala na čísla spred pandémie. Nielenže sa spotrebitelia do prevádzok nevrátili naplno, ale HoReCa segment čelil počas minulého roka aj nedostatku kvalifikovaného personálu. Zároveň bol pod veľkým tlakom rastu cien energií a inflácie. Prazdroj na tento stav zareagoval a zintenzívnil svoju pomoc cez početné rozvojové programy s cieľom pomôcť skvalitniť nielen servis, ale aj prilákať pracovnú silu. „V  čapovanom pive sme dlhodobo jednotkou, no vnímame, že dva roky pandémie mu dali aj spolu s celým gastro segmentom výrazne zabrať. Naša vízia jeprinavrátiť spotrebiteľov, ale aj kvalifikovaný personál, oživiť záujem o túto oblasť a reštartovať pivnú kultúru. Kľúčom je podľa nás dôraz na kvalitu, ktorá je v kontexte dnešnej doby nevyhnutná,“ hovorí Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko pre prevádzky a reštaurácie.Jeho slová potvrdzuje aj nárast ocenení Hviezda sládkov, ktoré pre rok 2023 získalo 165 prevádzok. Prazdroj ho udeľuje podnikom, ktoré pivu venujú tú najvyššiu starostlivosť.

Prvý rok bez pivných PET fliaš a s novým zálohovým systémom

Veľmi dobre sa Prazdroju darilo aj v oblasti baleného piva, a to aj napriek tomu, že minulý rok definitívne odišiel od pivných PET fliaš. Aj keď tento segment v porovnaní so silným rokom 2021 klesol o 7 %, Slováci tu inklinovali k prémiovejším produktom a veľmi dobre prijali aj produktové novinky Radegast Ratar, Peroni či Captain Jack. Z pohľadu obalov sa veľmi dobre darilo fľaškovému pivu, ktoré tvorilo až tretinu z celkových objemov. „Pozitívne vnímame, že celý minulý rok pretrvával rastúci záujem Slovákov o pivo vo vratných sklenených fľašiach, ktoré sú z pohľadu baleného piva environmentálne najvhodnejšou voľbou. V objemoch medziročne narástli o 28 % a v ich predaji sme na Slovensku lídrom. V uplynulom roku však rástli aj naše podiely pri pive v plechovkách,“ približuje nárast David Kovář, obchodný riaditeľ pre maloobchod a obchodné reťazce, Plzeňský Prazdroj Slovensko. S plechovkami súvisí aj spustenie nového zálohového systému vratných obalov, ktoré firma vníma pozitívne. Vďaka možnosti odkúpiť vyzbieraný materiál navyše Prazdroj na Slovensku symbolicky uzavrel ich kolobeh a o sedem rokov skôr dosiahol svoj strategický cieľ, že všetky spotrebiteľské obaly jeho produktov budú znovu použiteľné alebo recyklovateľné a zároveň aspoň spolovice vyrobené z recyklátu.

Minulý rok bol z viacerých pohľadov silný aj vo výrobe v pivovare Šariš, ktorý má za sebou ďalšiu modernizáciu a vedie si veľmi dobre z pohľadu efektivity. „Ak sa na to pozrieme cez čísla, stočili sme historicky najviac hektolitrov piva za posledné roky, zaznamenali sme historický výstav v sladovni, aj historický týždeň na stáčiarni,“ uzatvára Martin Grygařík.

Značky: