Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pandemická situácia výrazne ovplyvnila spôsob, ako nakupujeme a ako riešime každodenné činnosti. Inak to nie je ani pri predvianočných nákupoch, ktoré sa v podstate preniesli do online priestoru. Podľa údajov VÚB banky len počas Black Friday víkendu ľudia minuli o 34,6% viac než minulý rok. V porovnaní s predchádzajúcimi víkendami bol nárast až o 51,6%.

To potvrdzuje trend z predošlých mesiacov, keď nákupy cez internet začali rásť celkom rýchlym tempom. V prípade dlho avizovaných výpredajov sa tieto čísla vždy ešte znásobia. I keď sú obchody v poslednej dobe otvorené a osobným nákupom v nich nebránia nijaké výrazné obmedzenia, objem platieb cez POS terminály bol pritom len o 7,7% vyšší ako minulý rok a o 11,7% vyšší ako v predošlých víkendoch.

Zmena nákupného správania

Pandémia zasiahla niektoré obchody viac a niektoré menej. Čo sa týka nakupovania a spotrebiteľského správania, situáciu lepšie zvládajú sektory, ktoré dokázali presunúť zákazníkov na internet. To sa napríklad prejavilo aj v 600-percentnom raste platieb cez kuriérske služby, ako ukázala nedávna analýza VÚB banky. Tento typ predaja pomáha reštauráciám, ktoré sa nemôžu spoliehať na servis priamo v prevádzkach, obchodom s oblečením či so športovými potrebami. Naopak najviac na obmedzenia doplatili ubytovacie zariadenia, kiná a divadlá.

Výpredaje počas Black Friday znova ukázali, ako na tom tieto jednotlivé sektory vlastne sú. Objem online platieb v reštauráciách stúpol v porovnaní s minulým rokom o 216,8%, no platby na prevádzkach klesli o 42,2%. Jedine elektropredajne zaznamenali za posledný víkend viac platieb na predajniach ako cez internet, nárast oproti minuloročnému víkendu bol o 31,8%. Je to aj tým, že zákazníci často využívajú osobný odber s platbou pri preberaní tovaru.

Bezkontaktné platby majú úspech

VÚB banka ako jedna z mála bánk v Európe zabezpečila pridanie všetkých retailových  kariet do mobilnej aplikácie, ktorá podporuje aj kompletný manažment mobilných platieb a ďalších funkcií. Jednou z nich je aktivácia či deaktivácia bezkontaktnosti platobnej karty. Práve bezkontaktné platby zažívajú vďaka zvýšeniu limitu platby na 50 eur veľký úspech. Ich nespornou výhodou je aj to, že sa najmä počas pandémie ukázali ako bezpečnejšia a hygienickejšia možnosť platby.

Pred zmenou z 20 na 50 eur tvoril objem platieb debetnými kartami na fyzických POS termináloch bez potvrdenia PIN kódu 31% a po zmene to bolo už 57%. S týmto rastom zároveň poklesol objem transakcií potvrdených PIN kódom. Kým pred zmenou tvoril 69%, teraz je to len 43%.

Avšak, čo sa týka celkového pomeru bezkontaktných platieb ku všetkým fyzickým platbám, tak tu došlo k nárastu objemu z 84% pred zmenou limitu na 90% po zmene.

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.