Minulý víkend (v sobotu) sme zavítali do Trenčína, kde sa konalo zaujímavé podujatie medzinárodného charakteru

Ide o medzinárodné preteky závodných dronov (FPV), ktoré sa konali po prvýkrát na Slovensku. Tieto preteky sa skladajú z 15 kôl, ktoré sa usporadúvajú po celom svete, pričom to siedme bolo na Slovensku, z čoho máme radosť. Medzi krajiny, kde sa tieto závody konajú patrí aj Austrália, Japonsko, Saudská Arábia a pod. Podujatie malo medzinárodnú účasť a celkovo sa ho zúčastnilo viacero pretekárov z 26 krajín sveta. Závody boli v dvoch kategóriách – senior / junior. Každý „súboj“ trval 2 minúty, počas ktorých musel pretekár preletieť čo najviac kôl, a to bez toho, aby narazil alebo sa zrazil so súperovým dronom. V jednom kole štartovalo viacero pretekárov (maximálne štyria). Pretekári mali postavenú špeciálnu trať, ktorá sa skladala z rôznych bránok a sekcií, cez ktoré museli postupne preletieť. Porota mala štyroch členov, ktorí celý priebeh jednotlivých pretekov sledovali na monitoroch a následne vyhodnocovali.

miesta pre pilotov, tu sedeli a „bojovali“ o prvenstvo

„Celodenná akcia sa konala v areály spoločnosti Facility System Hub, ktorá sídli v priemyselnom parku Trenčín.“

Pretekári počas závodu nesledujú dron opticky, ako to robí bežný používateľ. V tomto prípade by to bolo nereálne, nakoľko tieto drony lietajú max. rýchlosťou okolo 170 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h majú podobné ako formula 1. Je to niekde medzi 1 až 2 sekundami. V takejto rýchlosti a presne podľa vyznačenej trati sa lieta za pomoci FPV okuliarov, ktoré majú pretekári na hlavách (niečo ako okuliare pre virtuálnu realitu). Každý dron má integrovanú kameru, z ktorej sa analógovo prenáša obraz do FPV okuliarov pretekára. Pozeranie sa na závod cez tieto okuliare zábava, ale nie každý to zvláda, mozog totiž tak rýchle pohyby občas nestíha spracovať a môže vám prísť nevoľno. Pretekár vidí presne to, čo má dron pred sebou, pričom musí robiť prudké manévre v extrémnych rýchlostiach – na toto treba cvik a zvyk. Ako dodali samotní pretekári, je to adrenalín, pri ktorom ste v bezpečí – neohrozujete seba, ani okolie.

Preteky boli za sieťou, aby nedošlo k žiadnemu ohrozeniu alebo zraneniu návštevníkov

Preteky prebiehali počas celého dňa, v bežnom vyraďovacom systéme. Celý závod ovládol mladý pretekár z Čiech (David Svoboda), ktorý zvíťazil v kategórii junior, ale aj senior. Skvelé druhé miesto v kategórii senior obsadil pretekár zo Slovenska – Ľubomír Sládek.

Výsledky junior: 1 miesto – David Svoboda (CZ) / 2 miesto – Janek Wielgosz (PL) / 3 miesto- Zoltan Gatmezei Jr. (HU)

Výsledky senior: 1 miesto – David Svoboda (CZ)  / 2 miesto – Ľubomír Sládek (SK) / 3 miesto – Janek Wielgosz (PL) 

Zaujímavosťou je, že drony si väčšinou skladajú pretekári sami, pričom cena za jeden kus sa môže vyšplhať až do 2000 eur. Môže to byť menej, ale i viac, záleží od použitých dielov a technológií. Jedným z partnerov tejto akcie je aj spoločnosť – Rotorama, ktorá sa venuje predaju a distribúcii náhradných dielov pre drony, ako aj samotnému zhotovovaniu vlastných zariadení. Rotorama má aj vlastný tím pretekárov, ktorým darí na celosvetovej úrovni. Nedávno obsadili na pretekoch dronov v Paríži pekné tretie miesto (Ľubomír Sládek). V tomto závode skončil totožný člen Rotorami na druhom mieste – kategória senior.

TechDay a elektromobilita v plnom prúde

Okrem samotných pretekov bolo toto podujatie zamerané aj na technológie, elektromobilitu a zábavu. Návštevníci si mohli celý deň spríjemniť rôznymi atrakciami a technologickými vychytávkami, ktoré si mohli vyskúšať na „vlastnej koži“. Pre najmenších tu boli rôzne detské kútiky, interaktívne hry, a tiež nafukovacie atrakcie. Veľký záujem u „malých i veľkých“ vyvolal „kúzelný fyzik“, ktorý vo svojom stánku predvádzal rôzne kúsky, resp. fyzikálne pokusy, ktoré neboli vôbec nudné, práve naopak. Ak by bola fyzika na základných školách vyučovaná aspoň z časti takto, deti by prejavovali omnoho väčší záujem. Bolo to očividné –  deti stály s otvorenými ústami a hľadeli, ako fungujú fyzikálne zákony v praxi – hravej praxi.

Ďalší stánok patril strednej odbornej škole z Trenčína, ktorá prezentovala zariadenia (roboty) svojich žiakov, ktoré si sami na robotickom krúžku zhotovujú a programujú. Zaujímavosťou je, že roboty nefungujú na princípe diaľkového ovládania, ale sú plne autonómne, pohybujú sa iba na základe programu/kódu, ktorý žiaci vytvorili. Študijný odbor automatizačná technika a informačné technológie ponúka práve takýto špecializovaný krúžok, kde sa žiaci učia programovať pomocou softvéru – Turbo Pascal.

Nazreli sme aj do stánku spoločnosti tnTEL (spoluorganizátora podujatia), ktorá sa venuje poskytovaniu rôznych IT služieb – kamerové systémy, zabezpečovacie systémy alebo zaujímavé monitorovacie zariadenia TREX. Tento systém používajú nemocnice, domovy dôchodcov alebo seniori a ich rodiny. TREX má viacero modulov, ktoré môžu monitorovať pacienta – senzor pádu, dýchania, srdcového tepu alebo zabudovaný GPS modul na sledovanie polohy. Ak sa prihodí neočakávaná udalosť, systém nato upozorní poverenú osobu. TREX sa dá kombinovať aj s rôznymi čidlami – senzory pohybu, dymu a pod., čím vytvoríte bezpečnejšie prostredie pre svojich blízkych, ktorí potrebujú zvýšený dohľad a starostlivosť. V tomto stánku bola demonštrovaná aj 3D tlač a zaujímavý experiment domácej automatizácie v štádiu vývoja.

Na podujatí nechýbala ani spoločnosť CANEX, ktorá sa venuje predaju a distribúcii kamerových systémov značiek Canon, Samsung a Axis. Táto spoločnosť zabezpečovala LiveStream z celého podujatia a pretekov, ktorý bol dostupný na YouTube. Okrem toho bola prezentovaná aj špeciálna termokamera s VGA rozlíšením, čo je v tejto kategórii kamier vzácnosťou.

Zaujal nás aj stánok spoločnosti Liberty/MAYO, ktorá sa venuje vývoju a výrobe elektrobicyklov. Na tomto podujatí prezentovali zaujímavé modely mestských (značka Liberty), ale aj crossových bicyklov (značka MAYO), ktoré majú vlastný elektromotor a výkonnú batériu. Spoločnosť Liberty si navrhuje vlastný dizajn bicyklov, pričom samotné diely sú vyrábajú v Ázii a následné skladanie prebieha na Slovensku – v Trenčíne. Prezentované bicykle sme si na akcii vyskúšali a veľmi nás zaujali. Ponúkajú totiž výborný pomer cena/výkon.

Spomeňme aj stánok spoločnosti UAVONIC (spoluorganizátor podujatia), ktorá sa venuje poskytovaniu profesionálnych UAV služieb. UAV je bezpilotné lietadlo – v tomto prípade Dron. UAVONIC poskytuje rôzne služby, ako napr. letecké inšpekcie, leteckú agroanalýzu, letecké foto/video/3D modely a pod. Hneď vedľa mala stánok spoločnosť LEONI Slovakia, ktorá pôsobí v Trenčíne. LEONI je výrobcom dielov (káblových zväzkov a súčastí) pre automobily, ale aj elektromobily. Okrem výroby sa podieľa aj na vývoji káblových zväzkov pre najmodernejšie elektromobily spoločností – Daimler, Porsche, BMW alebo VW Group.

Okrem elektrobicyklov sme našli aj niečo pre „veľkých chlapcov“ – spoločnosť BMW tu mala vystavené dva zaujímavé automobily. Čisto elektrické BMW i3, ktoré zaujme svojim nadčasovým dizajnom a špecifickou karosériou. Tento automobil ponúka elektromotor s výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 250 Nm. Výkon samotnej batérie je 33 kWh. Tú vyrába BMW v spolupráci so Samsungom. Druhým vozidlom bol Plug-in Hybrid modelovej rady 3 – BMW 330e. Tento automobil je vhodný pre každého, kto sa chce s elektro pohonom zoznámiť, ale požaduje aj spaľovací motor. V tomto prípade ide o 2,0 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 135 kW (184 k) a krútiacim momentom 290 Nm. Spaľovací agregát dopĺňa elektromotor s výkonom 65 kW (88 k) a krútiacim momentom 250 Nm. Kombinovaný výkon sústavy je 185 kW (252 k) a krútiaci moment 420 Nm.

Automobilovou „čerešničkou na torte“ bola Tesla model P85+, na ktorej sa mohli návštevníci previesť, samozrejme, so šoférom. Tento „starší“ model disponuje elektromotorom s výkonom 310 kW (421k) a krútiacim momentom 600 Nm. Z 0 na 100 km/h vyštartuje za 4.4 sekundy, čo je na 2100 kilogramové auto celkom slušné. Previezli sme sa aj my a zážitok to bol výborný. Doplnok k elektromobilom bol SEGWAY, na ktorom sa mohli účastníci povoziť.

Dodajme, že celé podujatie moderoval Peter „Pinďo“ Lengyel a záver patril koncertu Petra Cmoríka a následne skupine Dríst. Počas celého dňa nechýbali ani stánky s dobrým pitím a jedlom.

TOUCHIT mediálny partner podujatia IDRS 2017

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.