Najčastejšími chybami sú prikrátka skúšobná jazda a nedostatočná kontrola vozidla.
Kúpa auta znamená pre väčšinu Slovákov naozaj veľké výdavky, aj v prípade, že ide o jazdené vozidlo. Práve preto je nutné venovať zisteniu jeho technického stavu dostatok pozornosti, čo pri ojazdenom aute platí dvojnásobne. Jedným z najdôležitejších krokov pri preverovaní „fyzickej kondície“ vozidla je testovacia jazda.
Práve testovacia jazda dokáže odhaliť mnohé nedostatky, ktoré pri obyčajnej „statickej“ kontrole nie je možné odhaliť. „Pokiaľ zákazník kupuje auto na inzerát alebo v autobazáre, ponúka sa tak príležitosť zistiť, ako s ním jeho doterajší majiteľ zaobchádzal. Aj to môže byť pri rozhodovaní sa o kúpe podstatné,“ uvádza Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA AUTO. „Našim zákazníkom umožňujeme priviesť si sebou vlastného mechanika a nechávame im priestor na dôkladné otestovanie vybraného vozidla,“ dodáva. Skúsený automechanik je schopný pri kontrole rozpoznať skutočný stav auta a preto je vhodné si jeho prítomnosť pri kúpe zaistiť. „Ľudia bohužiaľ často testovaciu jazdu podceňujú. V našich autocentrách dbáme na to, aby mali čo najväčšie množstvo informácií a dostatočný čas na skúšobnú jazdu,“ zakončuje Vaněček.
Každý automobil môže byť náchylný na iné problémy, avšak veľa bežných opotrebení sa dá u všetkých áut odhaliť rovnakým spôsobom. Určite najdôležitejšou časťou každého auta je motor. Ten by mal byť pred skúškou studený. Kupujúci by mal začať pomalým rozjazdom. Chod motoru by mal byť plynulý, bez akéhokoľvek trhavého pohybu. Je dobré zrýchliť až do maximálnych otáčok, pričom v zábere motora by nemali byť žiadne straty výkonu. Motor sa nikdy nesmie pri skúšobnej jazde prehrievať a teplota sa musí držať v normále.
Ak vyberáte vozidlo s manuálnou prevodovkou, rýchlosti musia ísť zaradiť ľahko, plynulo a presne. Radenie je dobré vyskúšať pri pomalej i športovej jazde s vytáčaním otáčok do maxima. Pri automatickej prevodovke sa pri radení nesmú ozývať žiadne zvuky, ktoré by signalizovali, že reakcia nebola okamžitá. Prechody medzi jednotlivými stupňami by mali byť plynulé bez trhania. Pokiaľ sa trhanie objaví, je problém so spojkou alebo s mechanickým systémom v prevodovke.
Pri skúšobnej jazde by mal šofér na rovnom úseku dať na malú chvíľu ruky z volantu, aby videl, či auto neťahá do strany. Tento postup je dobré skúsiť pri zvyšovaní a znižovaní rýchlosti.
Účinnosť bŕzd overíte pri prudkom brzdení z vysokej rýchlosti. Pokiaľ sa ozvú nezvyklé zvuky, alebo dokonca rany či vibrácie, očakávajte veľkú investíciu do opravy. Dôležité je zistiť, či brzdy neslabnú, či sa pri opakovanom brzdení neznižuje ich účinnosť. Na rovnom úseku na chvíľu uvoľnite volant a brzdite. Pokiaľ auto „nedrží stopu“, sú na vine zlé brzdy, uchytenie náprav, chybná geometria alebo zodraté pneumatiky.
Ešte pred jazdou skúste jednoduchý test. Zatlačte blatník nad tlmičom, ako by ste chceli auto rozhojdať. Rozhodne by nemalo v hojdaní pokračovať. Pri prudkom zastavení by v žiadnom prípade nemalo dôjsť k zhupnutiu vozidla a k tendencii spätného pohybu auta. Vibrácie spôsobené nerovnosťou vozovky by sa nemali preniesť do samotného šoférovania. Tento jav môže byť spôsobený opotrebením závesov ramien, čapov riadenia, stabilizátorov a podobne.
Na test polosi je treba vybrať miesto, kde je možné zatáčať na obidve strany. Od pomalého rozjazdu do kruhu prejdite k razantnejšiemu pridávaniu plynu. Nemali by sa ozývať žiadne neobvyklé zvuky, hlavne by ste nemali počuť zvuky podobné preskakovaniu reťaze na ozubenom kolese. Pokiaľ sa tak stane, polos nie je v poriadku.
Opotrebenie ložísk kolies sa prejaví počuteľným „hučaním“. Za jazdy postupne otáčajte volantom tak, aby sa váha auta prenášala na jednu stranu. Počúvajte rozdiel medzi zvukom pri zaťažení a odľahčení – opotrebované ložisko začne pri zaťažení výrazne „hučať“. Na prípadný problém výfuku alebo katalyzátora by vás malo upozorniť „zvonenie“ – kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že sú poškodené vnútorné časti a vozidlo nemusí prejsť kontrolou na STK.