Priemerne Slovák mesačne dostane 22 účteniek, tri štvrtiny z nich si z obchodu odnesie. 75 % respondentov je pripravených dať papierovým účtenkám zbohom.

Unikátny prieskum Mastercard z júla 2022 skúmal vzťah Slovákov k papierovým a digitálnym účtenkám. 75 % respondentov prejavilo záujem o digitálne účtenky ako súčasť aplikácie mobilného bankovníctva. Láka ich predovšetkým možnosť ich neskoršieho dohľadania, úspora papiera alebo odpadajúca nutnosť archivovať účtenky doma.

„Miera, s akou Slováci volajú po digitálnych účtenkách, nás neprekvapila. Z pohľadu zákazníkov totiž prinášajú zásadné výhody,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Českú republiku a Slovensko Michal Čarný. „Medzi tie najčastejšie spomínané patrí istota, že majú účtenky vždy poruke, evidencia nákupov alebo fakt, že im odpadne nutnosť účtenky archivovať doma. Dôležitú úlohu zohrávajú aj obavy z negatívneho vplyvu termopapiera na životné prostredie – úspora papiera je argumentom pre viac ako tri štvrtiny respondentov, zhruba každého dvadsiateho potom motivuje obava zo zdravotného vplyvu chemikálií v tradičných účtenkách,“ dodáva.

Zvýšený záujem o digitálne účtenky archivované v mobilnom bankovníctve prejavujú ľudia mladší ako 49 rokov, obyvatelia väčších miest a tí, ktorí v minulosti nemohli papierovú účtenku pre potreby reklamácie tovaru nájsť. Úlohu potom hrá aj pozitívna skúsenosť s aplikáciami vernostných kariet  obchodníkov – niektorí z nich totiž digitálne účtenky do svojich mobilných riešení už implementovali. 29 % respondentov vďaka účtenkám uloženým v aplikácii obchodníka tie papierové pri nákupoch rovno odmieta.

262 účteniek ročne

Koľko papierových účteniek nám vlastne končí vo vreckách, v peňaženkách a kabelkách? V priemere Slováci dostanú 22 účteniek každý mesiac – 16 z nich si odnesú so sebou domov, zvyšných 6 potom v obchode nechajú.

Väčšina končí v osobitnej zložke (30 %), dedikovanej zásuvke (38 %) alebo papierovej škatuli (31 %). V archivácii však nie sme príliš dôslední – zhruba 2 účtenky totiž so sebou nosíme aj niekoľko týždňov po nákupe v peňaženke alebo taške. Nájdu sa aj takí (11 %), ktorí ich namiesto odkladania nechávajú voľne ležať na stole alebo na polici. Veľké rozdiely sa nájdu aj v tom, ako dlho na ne doma padá prach.

Úplne bežne doma účtenky hromadíme dlhšie ako jeden alebo dva roky – robí tak 26 %, respektíve 13 % z nás. Viac ako 30 % opýtaných na ne dokonca nesiahne skôr ako počas veľkého upratovania domácnosti. Pre papierové účtenky počas toho času nachádzame aj ďalšie kreatívne využitie na míle vzdialené ich pôvodnému účelu. Viac ako tretina ich využila ako podklad pre rýchlu poznámku, každý desiaty potom ako záložku do knihy. Štyrom percentám respondentov poslúžila ako podložka pod kývajúci sa stôl.

Nie každému tovaru však v prípade archivácie účteniek prikladáme rovnakú dôležitosť. Prioritu má drahší tovar, ktorý spotrebitelia nekupujú pravidelne, teda spotrebná elektronika ako mobilné telefóny, tablety alebo slúchadlá (92 %), elektrotechnika (88 %) a oblečenie spolu s obuvou, pri ktorých si účtenky zakladá aspoň raz mesačne 84 % respondentov. Naopak, v prípade potravín, drogérie alebo ubytovania tak robí asi len každý desiaty.

Vyhnúť sa nepríjemnostiam

Účtenky si väčšinou neodkladáme, pretože by nám na nich záležalo, ale skôr pre prípad, že bude zakúpený tovar potrebné reklamovať alebo vrátiť. Často sú však účtenky samy zdrojom frustrácie. 57 % respondentov prieskumu má skúsenosť s tým, že potrebovali reklamovať tovar, ale účtenku skrátka nemohli nájsť. Polovica opýtaných účtenku síce našla, tá však bola pre zmenu nečitateľná pre vyblednutie.

Približne každý desiaty u svojej banky reklamoval podozrivú transakciu, ktorú nebol schopný identifikovať. Vo väčšine prípadov pritom nešlo o chybu na strane finančnej inštitúcie, ale o nákup, ku ktorému sme neboli spätne schopní priradiť obstaraný tovar: „Konkrétny nákup môžete v mobilnom bankovníctve vďaka pripojenej digitálnej účtenke nielen ľahko identifikovať, ale kedykoľvek spätne vyhľadať pre potreby reklamácie alebo vrátenia tovaru,“ vysvetľuje Michal Čarný.

Digitalizáciu papierových účteniek je možné vďaka inováciám z dielne Mastercard zaistiť naprieč celým trhom, a to prostredníctvom jedinej aplikácie, ktorú predstavuje vaša aktuálna aplikácia mobilného bankovníctva. Ethoca, ktorú vlastní spoločnosť Mastercard, je dodávateľom riešení pre online bankovníctvo, ktoré držiteľom kariet poskytujú viac podrobností o ich jednotlivých nákupoch. Služba Digitálne účtenky od spoločnosti Ethoca umožňuje obchodníkom zviditeľniť dáta z účtenky svojim zákazníkom cez vydavateľa ich platobných kariet, ktorí sa do tejto služby pripojili. Zákazníci potom majú možnosť prístupu k svojej účtenke kedykoľvek prostredníctvom aplikácie svojho mobilného bankovníctva.

Značky: