Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Odhalenie farieb: 82 % ľudí dáva prednosť telefónu vo svojej obľúbenej farbe, 47 % mužov je pripravených na farbu Viva Magenta, biela sa vytráca.

Vôbec prvý prieskum o farbách v technológiách v strednej a východnej Európe odhalil niekoľko odvážnych rozhodnutí.

Vyhlásenie farby roka je každoročné predstavenie, ktoré zaujme rôzne odvetvia, od interiérového dizajnu po módu, psychológiu a technológie. Na oslavu oznámenia Farby roka 2024 a exkluzívneho partnerstva s autoritou v oblasti farieb Pantone Color Institute uskutočnila spoločnosť Motorola vôbec prvý prieskum, ktorý ukazuje farebné a materiálové preferencie zákazníkov pri výbere telefónu a skúma postoje a želania spotrebiteľov v strednej a východnej Európe. Prieskum ukázal niekoľko prekvapivých výsledkov, napríklad bielu farbu ako najmenej žiadanú pri kúpe smartfónu a silnú 47 % túžbu vlastniť telefón v odtieni Viva Magenta u mužských respondentov. Pozrime sa na niektoré ďalšie najpresvedčivejšie a najpozoruhodnejšie výsledky prieskumu, ktorý sa uskutočnil v 8 krajinách – na Slovensku, v Českej republike, Poľsku, Rumunsku, Bulharsku, Ukrajine, v Maďarsku a Srbsku na vzorke 22 200 respondentov.

prieskum-motorola-farbyZdroj: Motorola
  • Modrá, jasný favorit.

Pre 33 % respondentov nie je modrá len farbou, ale vyjadrením, pretože modrú farbu označili za svoju obľúbenú. Mladšie ženy vedú v obľube spektra farieb, čím spochybňujú tradičnú trojicu čierna, modrá a zelená.

Čierna získava celkovo druhé solídne miesto. Generácia Z sa ukazuje ako najkonzervatívnejšia, pokiaľ ide o preferencie farieb, keďže je jedinou vekovou skupinou, v ktorej prevláda čierna farba. Zelená je na treťom mieste, pričom 13 % opýtaných preferuje túto farbu spomedzi všetkých vekových skupín. Červená je na 4. mieste s 10 % hlasov. Fialová farba vedie v rebríčku najčastejšie vyberaných farieb v otvorenej možnosti „Ostatné“, čo naznačuje jej rastúcu popularitu.

  • Mileniáli sú viac otvorení farebným prevedeniam

Neuveriteľných 82 % respondentov je pripravených spestriť si život telefónom v obľúbenej farbe. Ukazuje sa, že mileniáli sú ochotnejší opustiť konvencie a vrhnúť sa do sveta živých technológií po hlave. Znamená to odklon od monochromatickej éry a zdôrazňuje túžbu po personalizovanom a expresívnom technickom príslušenstve.

  • Čierna stále vedie, ale farby ju dobiehajú.

Čierna farba, večná klasika, dokazuje svoju obľúbenosť – 42 % respondentov uviedlo, že posledný telefón, ktorý si kúpili, bol skutočne čierny. Na dvere však stále klopú farebné možnosti, ktoré si vybralo 38 % respondentov.

Kov si drží svoju pozíciu na úrovni 16 %, zatiaľ čo biela farba stráca pozície a stáva sa najmenej preferovanou farbou pri výbere telefónu.

Ale ako veľmi je to dôležité? Podľa výsledkov veľmi! Viac ako 35 % žien a 30 % mužov uvádza, že farba zariadenia patrí medzi hlavné faktory pri výbere nového telefónu. Toto percento je ešte vyššie v prípade jednej špecifickej skupiny – 18-24-ročných.To dokazuje, že telefóny už nie sú len o praktickosti, ale menia sa na personalizované plátna na vyjadrenie vlastného názoru. Zákazníci nehľadajú len funkčné zariadenia, ale chcú také, ktoré sú v súlade s ich individuálnym štýlom a preferenciami.

  • Viva Magenta je v centre pozornosti.               

Veľkolepý nástup farby Viva Magenta ako farby Pantone roka 2023 prijalo s nadšením 63 % respondentiek, ktoré tvrdia, že by si kúpili telefón v tomto módnom ružovo-červenom odtieni. To hovorí nielen o preferencii farieb, ale aj o ochote prijať trendy a odvážne vyjadriť svoj štýl pomocou technológií. O niečo nižší, ale stále pozoruhodný podiel 47 % mužov naznačuje spoločný záujem o udržanie trendov a vymanenie sa z tradičných farebných noriem.

  • Záleží na materiáli – z čoho je vyrobený váš zadný kryt?

Takmer polovica respondentov (49 %) uprednostňuje chladný dotyk kovu pri zadných krytoch telefónov. Muži prikývli na plast ako na druhú najlepšiu možnosť (18 %), zatiaľ čo ženy sa rozhodli pre eleganciu tvrdeného skla (20 %). Vegánska koža je obľúbená medzi ženami vo veku nad 35 rokov.

62 % respondentov tvrdí, že materiál, z ktorého je smartfón vyrobený, môže ovplyvniť ich rozhodnutie o kúpe. Zatiaľ čo len 10 % je presvedčených, že to nie je niečo, čo by bolo faktorom pri výbere nového telefónu.

Vývoj osobného vyjadrovania prostredníctvom technológií je nezastaviteľný. Hoci farba stále mierne zaostáva za dominantnou čiernou, bude stáť na čele tejto revolúcie, kde inovácie a individualita nepoznajú hranice. Staromódne farebné normy sa vytrácajú. Vrodená racionalita prevláda v aspektoch preferovaného materiálu a jeho významu, hoci rastúca popularita ekologických možností je veľmi sľubná.

Spoločnosti Motorola a Pantone položili základ pre prostredie, v ktorom smartfóny nie sú len funkčnými nástrojmi, ale aj personalizovaným vyjadrením identity.

Zdroj:
Údaje z prieskumu vychádzajú z online a off-line prieskumu medzi 22 200 používateľmi smartfónov v ôsmich európskych krajinách – Bulharsku, Poľsku, Rumunsku, Českej republike, Slovensku, Ukrajine, Maďarsku a Srbsku.

Značky: