Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť BMW Group začína na európskych cestách testovať vozidlá s pohonom na vodíkové palivové články vo verzii blízkej k sériovej podobe.

Prototypy modelu BMW i Hydrogen NEXT budú zisťovať, nakoľko efektívny je pohon, ktorý nevypúšťa emisie CO2, jeho špecificky nastavený podvozok a aká bude vzájomná spolupráca v reálnych podmienkach aj s elektronickými systémami vozidla. BMW i Hydrogen NEXT je čisto elektrickým vozidlom, ktoré využíva na svoj pohon vodík a v palivových článkoch ho využíva na výrobu elektrickej energie. Aktuálne spustený testovací program vydláždi cestu pre spoločnosť BMW Group, aby koncom roka 2022 predstavila malú sériu modelu s trvalo udržateľnou technológiou pohonu, pričom ako základ poslúži model BMW X5. Rozsiahle testovanie vozidiel v reálnych podmienkach poskytne praktické skúsenosti z využívania tejto trvalo udržateľnej technológie pohonu.

Technológia palivových článkov má dlhodobý potenciál, aby v rámci flexibilnej stratégie pohonov spoločnosti BMW Group doplnila spaľovacie motory, plug-in hybridné systémy ako aj čisto batériové elektrické vozidlá. Mohla by sa stať zaujímavou alternatívou k batériovým elektrickým vozidlám – zvlášť pre záujemcov, ktorí nemajú prístup k elektrickej nabíjacej infraštruktúre, prípadne často jazdia na dlhé vzdialenosti. „Technológia vodíkových palivových článkov môže byť zaujímavou možnosťou trvalo udržateľných pohonných jednotiek – zvlášť vo väčších triedach vozidiel,“ vraví Frank Weber, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG zodpovedný za vývoj. „Preto testovanie vozidiel s pohonom na vodíkové palivové články v stave blízkom sériovej výrobe v reálnej premávke predstavuje dôležitý míľnik v našom výskumnom a vývojovom úsilí.“

Rovnako ako palivové nádrže konvenčných modelov so spaľovacími motormi, aj vodíkovú nádrž modelu BMW i Hydrogen NEXT možno naplniť za tri až štyri minúty. To v akýchkoľvek poveternostných podmienkach znamená dojazd niekoľko stoviek kilometrov.

Testovanie v reálnych podmienkach zamerané na účinnosť, bezpečnosť, pohodlie, spoľahlivosť – a na radosť z jazdy

Hlavným zámerom testov modelu BMW i Hydrogen NEXT je naladenie softvéru, ktorý kontroluje všetky funkcie pohonu a ovládania. Systém palivových článkov, vodíkové nádrže, vyrovnávacie výkonové batérie a centrálna riadiaca jednotka vozidla. To všetko už absolvovalo samostatné aj spoločné testy v rámci stoviek kontrol na testovacích stoliciach. Na tieto funkčné testy teraz nadväzuje testovanie v reálnej premávke. Intenzívny program, ktorý má naplánované každodenné podmienky ako aj tisícky kilometrov najazdených v každodenných dopravných situáciách, pomáha vývojovým inžinierom pri vyhodnocovaní účinnosti, bezpečnosti, pohodlia a spoľahlivosti všetkých komponentov. Séria testov je zároveň nastavená tak, aby zaručila radosť z jazdy charakteristickú pre vozidlá značky BMW. A to aj s nulovými miestnymi emisiami a pri použití priekopníckej technológie palivových článkov.

Model BMW i Hydrogen NEXT využíva palivové články zo spoločného vývoja so spoločnosťou Toyota Motor Corporation. Samotné články dodala Toyota, zatiaľ čo zväzky palivových článkov a celý pohonný systém pochádzajú z vlastného vývoja spoločnosti BMW Group. Spolupráca nadviazaná v roku 2013 hľadá prostredníctvom intenzívnej výmeny vedomostí a skúseností možnosti, ako zlepšiť každodenné využitie a nastavenie technológie palivových článkov pre potreby využitia v oboch spoločnostiach a v ich sériovo vyrábaných vozidlách.

Typická dynamika jazdy pochádza z elektrického pohonu so systémovým výkonom 275 kW (374 k)

Kompletný systém pohonu v modeli BMW i Hydrogen NEXT spája technológiu palivových článkov s piatou generáciou pohonu BMW eDrive. Tá sa už využíva aj v modeli BMW iX3 a čoskoro sa predstaví aj v modeloch BMW iX a BMW i4. Energia vzniká v palivových článkoch ako výsledok chemickej reakcie medzi vodíkom uskladneným vo vozidle a kyslíkom z okolitého ovzdušia. To znamená elektrický výkon 125 kW (170 k). Elektrický menič umiestnený pod palivovými článkami upravuje jeho napätie pre potreby elektrického motora, ktorý následne poháňa model BMW i Hydrogen NEXT.

Energia uložená vo vyrovnávacích výkonových batériách sa využíva aj na dynamické zrýchľovanie a na okamžitý nárast výkonu pri predbiehaní. Výsledkom je, že systém dosahuje výkon 275 kW (374 k), čo sa presne zhoduje s najvýkonnejšími radovými 6-valcovými benzínovými motormi momentálne využívanými v modeloch automobilky BMW. To zaručuje dynamiku jazdy, ktorou sa značka preslávila.

Energia uložená vo vyrovnávacích výkonových batériách vzniká veľmi účinným spôsobom počas jazdy rekuperáciou z prebytku energie počas jazdy, z plachtenia a z brzdenia. Vodík potrebný na napájanie palivových článkov sa uskladňuje vo dvoch 700-barových tlakových nádržiach vyrobených z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (CFRP), pričom spolu majú kapacitu šesť kilogramov vodíka. Precízne kontrolovaná reakcia s kyslíkom v palivových článkoch vytvára elektrickú energiu, pričom jediným odpadom z činnosti pohonného reťazca je vodná para.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.