Estetika krehkosti spája dvoch čerstvých európskych ambasádorov spoločnosti Nikon. Zatiaľ čo holandský fotograf Marsel van Oosten sa zameriava na kúzla prírody, Nemka Marie Bärsch vo svojej tvorbe zachytáva krásu ľudí.
Únik zo sveta reklamy
Začiatky kariéry Marsela van Oostena sú spojené s reklamou. Pracoval aj na propagácii organizácie zameranej na ochranu prírody a životného prostredia. Asi práve vtedy vznikli základy jeho budúcej vášne. Keď odcestoval do Tanzánie a v Národnom parku Serengeti mal možnosť fotiť divoké zvieratá, pochopil, že toto je jeho ďalšia cesta. Zanechal dovtedajšiu prácu a začal sa naplno venovať fotografovaniu.
Akvakultúra v meste Fu-ťien, Čína ©Marsel van Oosten
Nikon D5 | 1/250 s | f/11 112 mm | ISO 800 | AF-S NIKKOR 80 – 400 mm f/4,5 – 5,6G ED VR
„Moje výjavy sú osobnou umeleckou interpretáciou prirodzeného sveta. Je dôležité uvedomiť si, aká je naša planéta krehká. Dúfam, že moje obrazy privedú ľudí k doceneniu naturálnych zázrakov a podporia povedomie o nevyhnutnosti ich zachovania pre nás i budúce generácie,” konštatuje Van Oosten. Nespútaná príroda sa stala pre Marsela druhým domovom. Najmä Južná Afrika je miestom, kde trávi každoročne veľa času, cestuje a dokumentuje krásy našej planéty. Jednoduchosťou a čistotou svojich snímok necháva vyniknúť objekty.
Fototechnika Marsela van Oostena
Nikon D850
Je to veľmi všestranný fotoaparát. Má dokonalú kombináciu rozlíšenia, rýchlosti a citlivosti na svetlo, vďaka čomu je mimoriadne univerzálny a vhodný pre mnohé typy tvorby. V závislosti od objektu a podmienok často používam fotoaparát D850 pri zachytávaní prírody aj divokých zvierat. Je to absolútny základ mojej výbavy a bez neho by som nešiel nikam.
Tučniak bradavičnatý, Antarktída ©Marsel van Oosten
Nikon D850 | 1/2 000 s | f/11 195 mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 180 – 400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR
Nikon Z 7
Používanie tohto fotoaparátu bolo pre mňa úplne novým zážitkom. Jeho veľký priemer bajonetu (55 mm) znamená, že dokáže využiť veľmi veľa svetla, čo je ideálne pri fotografovaní prírody – najmä vtedy, keď nemáte svetlo, s ktorým pracujete, pod kontrolou. Oceňujem aj jeho ľahkosť. Z 7 sa rýchlo stal fotoaparátom, ktorý si beriem všade. Je veľmi kompaktný a v mojej brašne sa preň vždy nájde miesto.
Nikon D5
Môj hlavný fotoaparát pri snímaní voľne žijúcich zvierat. Umožňuje fotografovať rýchlosťou až 12 snímok za sekundu a automatické zaostrovanie so sledovaním objektu a hľadáčik s dobrou viditeľnosťou sú obzvlášť praktické pri zachytávaní objektov, ktoré menia smer. Napríklad vtáky počas letu. Je tiež veľmi robustný, a preto po ňom siaham, keď viem, že podmienky budú naozaj náročné. Či už to bude silná piesočná alebo snehová búrka s výdatným vetrom – fotoaparát D5 to prežije!
NIKKOR Z 24 – 70 mm f/4 S
Spojenie tohto objektívu pre systém mirrorless s fotoaparátom Z 7 som si naozaj užil. Už som túto kombináciu otestoval na rôznych miestach: od ľadovcov Antarktídy až po africkú savanu. Najpôsobivejší je ultra široký bajonet Nikon Z, ktorý umožňuje objektívu zachytiť viac svetla v celom obrazovom poli. Výsledok je ostrý od okraja po okraj a má živé farby.
Miestny taxi bicykel na Madagaskare ©Marsel van Oosten
Nikon Z 7 | 1/640 s | f/8 52 mm | ISO 64 | NIKKOR Z 24 – 70 mm f/4 S
AF-S NIKKOR 14 – 24 mm f/2,8G ED
Práca s objektívmi so zoomom umožňuje byť pri snímaní kreatívny. Vďaka superširokému zornému poľu objektívu 14 – 24 mm v kombinácii s vysokou svetelnosťou f/2,8 je tento objektív mojím hlavným pri fotografovaní nočných snímok krajiny. Či už je to fotografovanie Mliečnej dráhy alebo snímanie časozberných videosekvencií, tento objektív je vždy moja prvá voľba!
AF-S NIKKOR 24 – 70 mm f/2,8G ED
Ďalšia stálica pri fotografovaní krajiny. Jeho konštantná clona f/2,8 z neho robí skutočne všestranný objektív schopný snímať v rôznych podmienkach a prinášať vždy výnimočnú ostrosť, farbu a kontrast. Je absolútne nevyhnutnou súčasťou mojej tašky s výbavou.
AF-S NIKKOR 70 – 200 mm f/2,8G ED VR II
Jeden z mojich obľúbených objektívov. Je ostrý ako britva a ponúka ohromnú flexibilitu, čo sa týka ohniskových vzdialeností. Často ho využívam pri fotografovaní krajiny, keď chcem izolovať niektoré prvky alebo stlačiť perspektívu. Rovnako rád ho nasadzujem na fotografovanie voľne žijúcej fauny, keď chcem zahrnúť do snímky aj kúsok životného priestoru zvierat.
Tučniaky na Antarktickom polostrove ©Marsel van Oosten
Nikon D810 | 1/1 000 s | f/9 150 mm | ISO 1600 | AF-S NIKKOR 70 – 200 mm f/2,8G ED VR II
AF-S NIKKOR 180 – 400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR
Toto je pre mňa nepochybne najpodstatnejší objektív na snímanie divokej prírody. Má rýchle a presné automatické zaostrovanie, je veľmi ostrý a disponuje úžasnou ohniskovou vzdialenosťou. Zapojením prepínača ho môžem premeniť na objektív s rozsahom 250 – 560 mm kedykoľvek, keď potrebujem dlhšiu ohniskovú vzdialenosť: teda aj keď zviera odchádza preč alebo naopak prichádza ku mne, môžem jednoducho zachovať jeho rovnakú veľkosť v rámci obrazového poľa. Obrázky sú vždy ostré a každá pohyblivá časť tubusu objektívu je utesnená, čo z neho robí ideál do drsného počasia a náročného vonkajšieho prostredia.
Ženskosť ako rukopis
Marie Bärsch fotí krásne ženy a robí to zjavne skvele. Veď magazíny ako VOGUE, Women’s Health, ELLE či Harper’s Bazaar, pre ktoré pracuje, si vyberajú to najlepšie nielen pred objektív, ale aj zaň. Exotické prostredie, atmosféra, nálada, prirodzená krása a ženskosť sú jej rukopisom.
VOGUE ©Marie Bärsch
Nikon D850 | 1/4 000 s | f/1,4 105 mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED
„Mojou víziou je prostredníctvom estetiky zachytiť krásu ľudí, prostredia a najmä svetla, ktoré poskytuje iný pohľad. Byť takýmto rozprávačom je skutočnou výsadou,” vyznáva sa Nemka.
Fototechnika Marie Bärsch
Nikon D850
Stelesnenie zmeny. Moja práca je o vytváraní snímok, ktoré ukazujú krásu prostredníctvom jednoduchej estetiky. Model D850 ponúka rozlíšenie 45,4 Mpx a obrazový výkon potrebný na jej zachytenie. Zaručuje dostatočnú úroveň ostrosti pre redakčné snímky, ktoré sa často zväčšujú pri reklamných kampaniach alebo sa objavujú v tlačených časopisoch.
Nikon Z 7
Nedávno som otestovala tento model počas úžasného fotografovania v Južnej Afrike a bola som naozaj ohromená. Mimoriadne široký bajonet vnáša do práce so svetlom novú dynamiku ideálnu pre ľudí, ktorí radi experimentujú s expozíciou a clonou. Plnoformátové rozlíšenie 45,7 Mpx s technológiou priameho osvetlenia fotodiód prináša úžasnú ostrosť snímok, ktorá je optimálna pre krásne portréty alebo módne snímky vysokého štandardu. Nikon Z 7 okamžite rozšíril základ môjho vybavenia.
Danika ©Marie Bärsch
Nikon Z 7 | 1/125 s | f/5,6 105 mm | ISO 800 | AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8G IF-ED
Nikon Z 6
Počas spomenutého fotografovania v Afrike som mala aj to šťastie, že som mohla otestovať možnosti fotoaparátu Z 6. Pýši sa podobnými prednosťami ako Z 7, pokiaľ ide o svetlo a kvalitu snímok, a má vďaka svojim úžasným možnostiam snímania videa ďalšie eso v zásobe. Môžete zaznamenávať plnoformátové videosekvencie s rozlíšením 4K/UHD, ktoré obsahujú jemné detaily, a vytvárať čisté a prirodzené videosúbory.
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S
Bajonetový adaptér FTZ zabezpečuje, že fotoaparáty mirrorless môžete používať s existujúcimi objektívmi s bajonetom F, čo je skvelé na experimentovanie. Spárovaním fotoaparátov Z 6 a Z 7 s novými objektívmi radu S však pozdvihnete svoje snímky na vyššiu úroveň. Nemyslela som si, že by som si niečo mohla obľúbiť viac ako moje objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou a svetelnosťou f/1,4, ale jas a detaily tohto objektívu umožňujú zachytiť objekt ako súčasť okolitého prostredia pri akomkoľvek svetle. Vskutku esencia posunu.
NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S
Vždy som bola obrovským fanúšikom ohniskovej vzdialenosti 35 mm, ktorá umožňuje vybrať si širší záber bez straty intimity. Tiež sa mi páči, že automatické zaostrovanie je veľmi tiché. V kombinácii s tichými mirrorless fotoaparátmi to znamená, že vás pri snímaní nerušia ruchy. Tento objektív sa mi páči najmä pri snímaní videa, pretože prostredníctvom tieňov a svetlých častí poskytuje neuveriteľnú hĺbku.
NIKKOR Z 24 – 70 mm f/4 S
Doteraz som sa pri väčšine práce zvykla spoliehať na objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, ale zistila som, že nový objektív so zoomom radu S, ktorý má rozsah ohniskovej vzdialenosti 24 – 70 mm, je skvelou voľbou na všestranné použitie. Či už zachytávate okamihy pri slabom svetle, keď slnko začína zapadať, alebo pôsobivejšie snímky za bieleho dňa, tento objektív vám umožní získať potrebné detaily, hĺbku a farbu. Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť 0,3 m je skvelá na snímanie krásy zblízka, keď zaostrujem na oči alebo pery modelky.
AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED
Pracujem predovšetkým s objektívmi s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, ktoré poskytujú kvalitu potrebnú pre redakčnú prácu. Navyše, dosť často som blízko pri modelke a vtedy nepotrebujem objektív so zoomom. Tento objektív je podľa mňa ideálny na fotografovanie portrétov. Jeho ohnisková vzdialenosť 105 mm v kombinácii s krátkou zaostrovacou vzdialenosťou mi pomáhajú vyplniť obrazové pole a zaistiť nádhernú a vernú reprodukciu každej časti tváre.
AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8G IF-ED
Tento objektív a AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED sú moje úplne najobľúbenejšie. Je skvelý najmä na fotografovanie makrosnímok očí alebo pier modelky. Reprodukčný pomer 1 : 1 zaisťuje, že obraz v hľadáčiku je zhodný s realitou. Stabilizácia obrazu (VR) tiež umožňuje snímať z ruky bez rizika rozmazania, čo je môj obľúbený spôsob práce.
Rasika a Samira, Bombaj ©Marie Bärsch
Nikon D850 | 1/800 s | f/2,8 105 mm | ISO 100 | AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8G IF-ED
AF-S NIKKOR 35 mm f/1,4G
V mojej výbave nezvykne chýbať 35 mm objektív. Je skvelý na náročné použitie a zachytáva tú správnu úroveň ostrosti a kvality potrebnú na krištáľovo čistú reprodukciu tváre, oblečenia alebo doplnkov modelky aj pri slabom svetle.
AF-S NIKKOR 85 mm f/1,4G
Tento objektív si zvyknem vybrať, keď chcem dosiahnuť trochu jemnejšiu snímku s krásne rozostreným pozadím (bokeh). Je to naozaj spoľahlivý objektív na fotografovanie portrétov alebo štúdiovú prácu s ultrazvukovým zaostrovacím motorom (SWM), ktorý mi pomáha nerušene snímať modelky zblízka.
AF-S NIKKOR 28 mm f/1,4E ED
Veľmi sa mi páči kontrola nad estetikou snímky, ktorú mám vďaka ohniskovej vzdialenosti 28 mm. Poskytuje flexibilitu, ktorá umožňuje pracovať s takmer ľubovoľným dostupným svetlom bez straty optického výkonu. Znamená to, že či už snímam pri jasnom dubajskom slnku alebo vo vlhkých podmienkach Kapského Mesta, konečný výsledok bude mať vždy ostrosť od okraja po okraj.