Spoločnosť Zebra zastupuje známeho softvérového výrobcu Acronis pre územie ČR a Slovensko už od roku 2003. Dnes však už Zebra zastupuje viacero značiek, konkrétne sú to Kerio, N-able a GFI. Svoju firemnú komunikáciu tak museli posunúť na vyššiu úroveň.
My sme sa na Zebra Roadshow, ktorá sa uskutočnila v Bratislave, rozprávali so zakladateľom a riaditeľom firmy Zebra, ktorým je Zdeněk Bínek.
TI: Stále je hlavným ťažiskom firmy Zebra produkt Acronis?
ZB: Stále je hlavný produkt Acronis, a to aj vďaka tradícii a vzájomnému prepojeniu. Rovnako v tejto oblasti máme najväčší objem služieb. Nás obchodný model sa pritom postupne mení, prechádzame od klasického dodávania licencií či predaja hardvéru k poskytovaniu služieb. Veľmi dôležitý objem práce ale pre nás predstavuje GFI.
TI: Čo znamená pre firmu Zebra naša krajina, teda Slovensko?
ZB: Je to pre nás nová príležitosť, pre Slovensko pritom máme aj samostatného zamestnanca. Očakávame zvýšenie povedomia o značke a rast predaja služieb.
TI: Dá sa stále založiť biznis hlavne na softvéri?
ZB: Samozrejme sa dá, ale zdôrazňujeme pritom služby. Je to dlhý proces a s posilnením služieb sme začali pred piatimi rokmi. Prišlo to k nám zo Spojených štátov, cez Britániu a severské štáty EÚ. Úplný začiatok biznisu so službami v USA bol v súvislosti s finančnou krízou Lehman Brothers v roku 2008. Firmy vtedy nemali peniaze na investície, ale boli schopné platiť mesačné poplatky.
TI: Dokázali ste na nový biznis zameraný na služby presvedčiť vašich partnerov?
ZB: Dokázali. Ale každý začiatok je ťažký a aj tu sme sa stretli pred 5 rokmi s tým, že „službový“ biznis najprv označili partneri za nezmysel. Po roku však už bola situácia úplne iná a výhodu mali tí, ktorí tomuto typu biznisu uverili. Po dvoch až troch rokoch bola celá debata už len o službách. A tí dodávatelia, ktorí služby nikdy nerobili (napr. GFI), tak tí dnes idú celkom jasne týmto smerom.
TI: Čo presne robí spoločnosť GFI?
ZB: Pre nás je GFI dôležité preto, lebo táto firma pred niekoľkými rokmi kúpila Kerio, a to je historicky česká firma. Dnes sa však už posunula do USA. Veľmi dlho bol však vývoj Kerio v Čechách, konkrétne v Plzni a v ČR bola aj veľká partnerská základňa. Fúzia GFI a Kerio bola pritom pre partnerov povedzme komplikovanejšia. Museli si totiž zvyknúť, že vývoj už nie je v Plzni a ide už o americkú firmu. Ale po čase si zvykli.
TI: Prečo ste vlastne urobili vašu roadshow naživo, a to aj v Bratislave? Dnes je zvykom skôr preferovať on-line akcie, vy ste ale prišli osobne.
ZB: Fyzická prítomnosť je jednoducho niečo úplne iné, ako keď je to len on-line. Osobný kontakt je najdôležitejší. Napriek tomu robíme webináre v online podobe.
TI: Na čo sa najviac pýtajú účastníci roadshow a čo tu získajú?
ZB: My máme úvodné prednášky na roadshow vždy tak trochu iné. V Ostrave sme mali napr. zástupcu jednej poisťovne, v Prahe zase prednášku známeho etického hackera a v Bratislave právnika, ktorý hovoril o NIS2. Tieto prednášky tak vytvoria celkový rámec a dodajú týmto stretnutiam atmosféru . Roadshow teda nie je len čisto produktová prezentácia. Má to širší kontext.
TI: Predpokladám, že riešite aj otázku ransomware a to, či zaplatiť alebo nezaplatiť. Aká je na to vlastne odpoveď?
ZB: Samozrejme to riešime. Právnik z našej úvodnej prezentácie odporúča rozhodne nezaplatiť. Kompromitácia dát je vo chvíli, keď sa žiada o výkupné, príliš vysoká. Ak sa ale budeme baviť o výrobných podnikoch, tak tie majú spočítané, že sa im to oplatí, ak potom budú môcť rýchlo pokračovať v prerušenej práci.
TI: Dá sa veriť týmto útočníkom, že po zaplatení vrátia peniaze?
ZB: Kyber útočníci sú tiež v prvom rade obchodníci a boli by sami proti sebe, keby neplnili svoje sľuby. Relatívne sa tak dá spoľahnúť na to, že po zaplatení výkupného sa dáta vrátia. Dokonca tu funguje aj niečo ako množstevná zľava ak vás zašifrujú opakovane. 🙂
Zdroje: vlastné, Zebra Systems
Prečítajte si tiež