Samsung v tomto roku využíva vylepšenú technológiu QLED televízorov, pričom najefektnejšou vlastnosťou je to, že televízor sa môže stať priehľadným. Navyše môže slúži ako centrálne zariadenie na monitorovanie a ovládanie pripojených zariadení.

My sme testovali model Samsung QE55Q7FNATXXH, čo je 55-palcový model so svietivosťou 1500 nitov, rozlíšením 4K a systémom podsvietenia EDGE LED. Má rozšírený pozorovací uhol a zlepšené podanie čiernej využíva. Má aj špeciálny herný režim a zvukovú výbavu v režime 4.1 s akustickým výstupom 40 W. Okrem toho existuje tento model v 65- a 70-palcovom vyhotovení.

Obraz a zvuk

Prirodzene, používateľ si kupuje televízor hlavne kvôli tomu, aby mu priniesol perfektný obraz a zvuk. Tohtoročný modelový rok prináša s technológiou Quantum Dot viac než miliardu farieb do obrazu a rozsiahla škála farebných tónov naozaj pôsobí efektne. Panely QLED TV používajú anorganické materiály, tie časom nestrácajú nič zo svojej kvality a odolávajú aj vypáleniu obrazových bodov. Výhodné je aj to, že farebné tóny sú dobre zobrazené aj pri minimálnom či maximálnom jase. Televíziu tak môžete dobre sledovať počas rôznych svetelných podmienok počas dňa.

V prípade modelu 55Q7FN je podporovaný formát HDR 10+ a tiež HLG pre satelitné vysielanie. Na posúdenie zobrazenia čiernej farby využili film na Blu-ray médiu s podporou HDR. Čierna farba v tmavých scénach bola zobrazená dobre, Samsung využil aj nový protireflexný filter Ultra Black a množstvo odrazeného svetla je teraz menšie.

Režim Ambient

Režim Ambient je hlavnou novinkou tento rok. Je to režim, pri ktorom má televízor nižšiu elektrickú spotrebu a môže zobrazovať dlhšiu dobu statický obraz. Môže si to dovoliť, keďže v prípade QLED nehrozí vypálenie obrazu.

V režime Ambient sa dá zobraziť obraz z galérie, doplniť ho nejakým aktívnym prvkom (napr. hodinami) a tak mať namiesto čiernej plochy displeja v domácnosti niečo ako obraz. Za istých okolností naozaj môžete nechať „zmiznúť“ televízor, ale celkom dokonalé to zatiaľ nie je. Ide o to, že si môžete odfotiť plochu, ktorú máte za televízorom a túto potom preniesť na obrazovku televízora. Žiaľ, s čisto bielou stenou za televízorom to nemusí byť to pravé, farba steny v origináli a zobrazená na displeji sa môže líšiť. Ideálne je, ak by ste mali za televízorom tehlovú stenu. Štruktúrovaný a pritom pravidelný vzor hlavne v tmavšej farbe naozaj vytvorí dojem, že televízor je priehľadný.

Ambientný režim v praxi – môže si nastaviť ďalšie parametre a zbaviť sa čiernej obrazovky v domácnosti

Pokiaľ je televízor v režime Ambient v priemere hodinu a pol ráno a hodinu a pol večer (dá sa tak nastaviť), elektrická spotreba v režime Ambient bude mesačne okolo 1 eura.

Televízor taktiež môže rozpoznať prítomnosť človeka pohybovým snímačom. Samsung sľubuje, že režim Ambient do budúcnosti doplní o možnosť zobrazenia aktívnych informácií z oblasti počasia, dopravy atď. Podčiarknuté a sčítané, režim Ambient je jednoznačným prínosom, ale treba ho ešte finálne doladiť.

Prepojenie len cez jeden priesvitný kábel

V tomto roku vedie od prepojovacej skrinky ku QLED televízorom jediný kábel a Samsung to nazýva One Invisible Connection. Voči minulému roku prenáša tento kábel aj sieťové napájanie 230 V, a to je veľkou výhodou. Tam, kde chcete umiestniť televízor, teda nemusí byť ani elektrická zásuvka a nebudú sem viesť ani HDMI káble či kábel od satelitnej antény. Nič vám tak nebráni zabudovať televízor na stenu a k dispozícii je špeciálna súprava na tzv. bezmedzerovú montáž.

Takýto jediný kábel teraz vedie k televízoru Q7FN

Inteligentný systém Smart TV

Toto je už roky doména Samsungu a začína to už pri nastavovaní televízora. Funkcia jednoduchého prihlásenia sa vás snaží odbremeniť od zadávania hesla na Wi-Fi, čo je s diaľkovým ovládačom k televízoru zdĺhavé. Ak máte na rovnakej sieti pripojený telefón Samsung Galaxy, celé nastavenie televízora bude hračkou. Diaľkové ovládanie navyše dokáže ovládať aj iné zariadenia v domácnosti vrátane priamej konkurencie.

V rámci SmartTV je k dispozícii aj asistentka Bixby, ale keďže nevie po slovensky, jej využitie u nás je mizivé. Naopak, dobre môžete využiť systém SmartThings. Ide o spôsob ako prepojiť viaceré veci v domácnosti a televízor je potom tým zariadením, z ktorého sa dá všetko ovládať a monitorovať. My sme mali takto prepojenú práčku QuickDrive a telefón Galaxy S9. A toto je naozaj perspektívne, počas sledovania televízie totiž vidíte, že vaša práčka doprala a tiež si veľmi ľahko prenesiete obraz z televízora do mobilného telefónu. Chce to určite aj prepojenie s inteligentným vrátnikom, aby ste videli, kto vám to vlastne zvoní pri bráne a tiež inteligentné svetlá, ktorých silu svietenia môžete ovplyvniť. Televízor umožňuje nastaviť tzv. scenáre – napr. čo sa má urobiť po vašom odchode z domu.

Veľmi jednoducho teraz prenesiete obraz do mobilného telefónu

Celkovo ide o zaujímavý televízor, plný inteligentných funkcií. Vyrobený je na Slovensku, veľmi dobre vyzerá a prepojenie jediným káblom či podpora prepojenia ďalších zariadení sú jasnou výhodou.

Cena: 2199 EUR