Tento systém má šetriť predovšetkým čas, ktorý zohráva pri akomkoľvek požiari najdôležitejšiu rolu, no okrem toho šetrí aj vodu, ktorú je nutné na hasenie elektrických áut využiť.

Skvelou správou je, že túto technológiu môžu zadarmo používať aj iní výrobcovia batérií/automobilov ako súčasť bezplatnej licenčnej politiky značky Renault. Systém s označením „Fireman Access“ je navrhnutý tak, aby bolo možné batériu uhasiť efektívnejšie a rýchlejšie. V praxi však nejde o zázračnú technológiu, ale o úpravu bezpečnostného rámu batérie, ktorá dokáže v praxi malé zázraky.

Inovácia francúzskej automobilky by mala pomôcť záchranárom uhasiť požiar elektromobilu zhruba za rovnaký čas ako v prípade vozidla so spaľovacím motorom. Táto technológia sa spolieha na lepiaci disk vo vnútri vysokonapäťovej batérie, ktorý je umiestnený vo vrchnej časti batérie, resp. v jej najvyššom bode. Ak sa batéria vznieti, tak sa pod tlakom tento disk uvoľní a počas hasenia preniká voda priamo k jadru batériových článkov, pričom ich ochladzuje naraz.

Renault Fireman access
Renault Fireman access

Renault tvrdí, že ide o účinný spôsob zastavenia tepelného úniku, fenoménu, pri ktorom články batérie nekontrolovateľne horia celé hodiny. Je dobré vedieť, že tento systém je už implementovaný v nových plne elektrických a plug-in hybridných vozidlách, ktoré celosvetovo predáva Renault a Dacia.

Podľa inžinierov z Renaultu trvá uhasenie požiaru s touto technológiou len niekoľko minút a zároveň sa desaťnásobne znižuje spotreba vody. Štúdie síce tvrdia, že požiare čisto elektrických vozidiel sú zriedkavejšie ako požiare klasických vozidiel so spaľovacími motormi, no v praxi ide o fakt, že požiar elektromobilu je extrémne ťažké uhasiť a proces hasenia môže trvať často až hodiny.

Je pravdou, že všetky nové elektromobily sú vybavené komplexnými a sofistikovanými systémami chladenia a tepelného manažmentu, ktoré sú navrhnuté tak, aby udržali „veci pod kontrolou“, no i tak sa môže stať, že niečo zlyhá, a preto je každá takáto inovácia extrémne dôležitá. Zlepšenie protipožiarnej a likvidačnej techniky tak zostáva kľúčové, nielen pre zvýšenie bezpečnosti elektrických vozidiel, ale aj pre zvýšenie dôvery spotrebiteľov v stále relatívne novú technológiu.

Zdroj: insideevs.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.