Infraštruktúra elektrických nabíjačiek pokročila na celom svete a Lexus sa rozhodol uviesť hybrid, ktorý môžete nabíjať zo siete. Novinky NX450h+ a 350h prichádzajú s ďalšími vylepšeniami v oblasti technologickej výbavy, komfortu, bezpečnosti a pohodlia.

V nových Lexusoch sa má vodič cítiť tak, ako keby bol vo svojej obývačke, pritom bude mať pocit istoty a vie, že sedí v technologicky mimoriadne vybavenom modeli. Na vývoji nových modelov sa pritom podieľali aj profesionálni pretekári a ich spätná väzba bola zapracovaná do finálnych modelov.

Dizajn zameraný na pohodlie

V porovnaní s prvou generáciou modelu NX sa celková dĺžka novinky zväčšila o 20 mm, rázvor kolies o 30 mm, šírka o 20 mm a výška o 5 mm. Cieľ je jasný – viac miesta pre pasažierov a ich väčšie pohodlie. A myslí sa aj na cestujúcich sediacich vzadu.

Lexus NX 450h +

Keď sa pozrieme na vozidlo spredu, je to jasné na prvý pohľad – je to Lexus. Ihneď vidíte obrovskú vretenovitú mriežku chladiča. Nič iné ako Lexus to teda ani nemôže byť. Pre celkový dojem sú dôležité aj väčšie kolesá s priemerom 20 palcov.

Lexus NX 450h +
Lexus NX 450h +

Dizajn kabíny sa zameriava na zásadu „ruky na volante, oči na ceste“. Keď použijete konkrétny prepínač, jeho tvar sa zobrazí na projekčnom displeji pred vodičom, takže sa nemusíte pozerať na volant, aby ste si skontrolovali či tlačíte to správne tlačidlo.

Lexus NX 450h +
Lexus NX 450h +

Nový NX je teraz vybavený systémom elektronickej západky e-latch na odblokovanie dverí. Ide o elektronický systém, ktorý nahradzuje vnútornú kľučku dverí tlačidlovým spínačom umiestneným vedľa lakťovej opierky v paneli dverí. Mimochodom čas otvárania a zatvárania zadných dverí batožinového priestoru sa skrátil o polovicu a teraz trvá len štyri sekundy.

Lexus má naozaj plug-in hybrid. A robí dobre

Lexus NX 450h+ je plug-in hybridné vozidlo. Lexus sa pritom dlhodobo držalo tohto, aby mal vodič čo najmenej starostí s nabíjaním a batéria sa nabíjala pri samotnej jazde rekuperáciou. Tým, že infraštruktúra elektro-nabíjačiek výrazne rastie aj na Slovensku, dostávame sa do novej situácie. Nabiť batériu vo vozidle zo siete už nie je väčší problém a dojazd na batériu sa potom výrazne zvyšuje. Pritom máte stále zadné vrátka, že môžete jazdiť bez obmedzenia s využitím spaľovacieho motora a celý systém naďalej využíva rekuperáciu energie pri brzdení na dobíjanie batérie. Toto je v tomto čase jednoznačne krok správnym smerom.

Lexus NX 450h + je tak vybavený 2,5-litrovým hybridným motorom a aj zo siete dobíjacím lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 18 kWh, čo je najvyššia kapacita v jeho triede. Prídavný elektromotor vzadu zaisťuje výkon pohonu všetkých štyroch kolies. Plug-in systém vyvinie výkon 306 koní a jeho zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za zhruba 6 sekúnd. Odhadované emisie CO2 sú na na úrovni menej ako 40 g/km a spotreba paliva je menej ako 3 litre/100 km. Takáto priemerná spotreba vodiča jednoznačne poteší.

Lexus NX 450h +
Lexus NX 450h +

Na elektrinu má potom toto vozidlo dojazd až 63 km a maximálna rýchlosť pri čisto elektrickej jazde je 135 km/h.

Ako sme naznačili, plug-in hybridný systém si zachováva vysokú účinnosť aj po vybití akumulátora. U mnohých konkurentov je totiž prevádzka štandardne nastavená na spaľovací motor, no v modeli NX 450h+ je východiskovým nastavením systém hybridného pohonu bez nutnosti externého dobíjania. NX 450h+ teda funguje ďalej ako hybridný systém a rekuperuje energiu pri brzdení, čim dobíja batériu.

Použitie plug-in systému navyše neobmedzuje praktické vlastnosti modelu NX – batožinový priestor má rovnaký objem ako v hybridnom modeli. Pod podlahou batožinového priestoru je ešte 21-litrový priestor, ktorý umožňuje usporiadané uloženie nabíjacích káblov. Objem palivovej nádrže zostal taktiež nezmenený a má aj v tomto prípade 55 litrov.

Cena za NX 450h+ je 64 900 eur a ide o model vo výbave Executive 4 × 4, F-FOUR.

Model NX 350h s hybridnou technológiou štvrtej generácie

NX 350h potom používa štvrtú generáciu technológie hybridného pohonu založenú na rekuperácii. Táto generácia prináša o 25 % vyšší výkon ako v minulosti. Id eo klasický hybrid, pri ktorom sa batéria nabíja výhradne reuperáciou.

Motor je 2487 cm3 16 ventilový radový štvorvalec s maximálnym krútiacim momentom 210 Nm. Vozidlo teraz dosahuje maximálny výkon 244 koní, pričom zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa zvýšilo o 15 % a dosahuje 7,7 sekundy. Zároveň došlo k zníženiu emisií CO2 približne o 10 %.

Lexus NX 350
Lexus NX 350

Model NX 350h bude v ponuke s pohonom predných kolies (FWD) a všetkých kolies (AWD). Ťažná kapacita modelu s pohonom FWD sa zvýšila na 1 500 kg, čo zodpovedá schopnosti verzie AWD.

Cena modelu NX 350h FWD je 47 900 eur, NX 350h 4×4 stojí 49 900 eur. Medzi prvky výbavy na želanie patrí kožou potiahnutý vyhrievaný volant, radiace pádla pod volantom alebo bezdrôtová nabíjačka.

Základ je platforma GA-K

Nové modely NX stoja na platforme GA-K- Tá zabezpečuje nižšie ťažisko (-20 mm), zväčšenie rozchodu predných i zadných kolies a vyváženejšie rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou časťou. Karoséria je tuhšia a pevnejšia.

Lexus NX 350
Lexus NX 350

Možnosti pripojenia

Obsluha multimediálneho systému v novom modeli NX je rovnako jednoduchá ako pri používaní tabletu. Multimediálna platforma prináša inteligentné služby, ako je cloudová navigácia, pričom vozidlo je trvalo pripojené na mobilné dáta. V kúpnej cene je pritom štvorročný dátový balík, neplatíte teda nič navyše ani si nemíňate svoje dáta. Cloudová navigácia potom poskytuje informácie o ceste a doprave v reálnom čase. Navyše, je tu aj nový hlasový asistent „Hej Lexus“, s ktorým sa môžete porozprávať v prirodzenej reči.

Lexus NX 450h +Zdroj: Lexus
Lexus NX 450h +

Štandardný multimediálny systém Lexus Link Connect používa 9,8-palcový displej s antireflexnou dotykovou obrazovkou. Multimediálny systém Lexus Link Pro potom využíva obrovský 14-palcový displej.

Nabíjanie mobilných zariadení a mobilná aplikácia

Vo vozidle nájdete hne%d štyri konektory USB, dva vpredu a dva vzadu, tri z nich sú v štandarde USB-C. Bezdrôtová nabíjačka nabije telefón o 50 % rýchlejšie. K dispozícii je bezdrôtové pripojenie pomocou systému Apple CarPlay a káblové pripojenie pomocou systému Android Auto. Mobilná aplikácia Lexus Link umožňuje napr. odomknúť a zamknúť vozidlo či spustiť klimatizačný systém na vyhriatie alebo ochladenie kabíny ešte pred cestou. Táto funkcia je štandardnou výbavou celého nového radu vozidiel NX. V prípade plug-in hybridného modelu NX 450h+ môžete využívať túto aplikáciu na monitorovanie priebehu nabíjania.

Lexus NX 450h+
Lexus NX 450h+

Bezpečnostné a asistenčné systémy

Autá Lexus NX sú vybavené najnovšou verziou systému Lexus Safety System+, ktorý prináša rozšírenie schopností prednárazového bezpečnostného systému na detekciu motocyklov a pevných objektov v dráhe vozidla, ako sú stromy, múry či stĺpy pouličného osvetlenia.

Lexus NX 450h +Zdroj: Lexus
Lexus NX 450h +

Adaptívny tempomat dokáže rýchlejšie rozpoznávať obmedzenie dopravy pred vozidlom NX a v spojení s asistentom poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu sleduje prirodzenejšiu dráhu v zákrutách. Tempomat teraz reaguje aj na červené svetlá na križovatke a na značky „STOP“.

Zhodnotenie

Lexus je prémiová značka a ide v podstate o investíciu, ktorá sa vám vráti pri používaní vozidla ale aj jeho neskoršom predaji. Tieto vozidlá sú povestnou svojou kvalitou, spoľahlivosťou, nevšedným dizajnom a priestrannosťou. NX 450h+ je veľkou revolúciou v tom, že automobilka po prvý krát predstavuje hybrid nabíjateľný zo siete a toto auto prichádza s vysokou kapacitou batérie, teda aj dlhým dojazdom. Pritom si stále zachováva veľký batožinový priestor. Suma 64 490 eur je za vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies a získate podstate vyššiu výbavu Executive. Pritom klasický hybrid NX 350h je lacnejší o 15 000 eur, ale ide o výbavovú verziu Comfort a je to klasický hybrid. Máte tak možnosť si vybrať, čo je pre vás dôležitejšie – či výbava, dlhší dojazd, alebo nižšia cena. Vždy však s novými vozidiami Lexus NX získate niečo nevšedné, neopozerané a plné technologickej výbavy

Nové vozidlá prídu na slovenský trh na konci tohto roka, redakčný test prirodzene zverejníme.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.