Bosch na výročnej tlačovej konferencii predstavil svoje plány do budúcna a rozloženie investícií do transformácie procesov.

Spoločnosť bude naďalej výrazne investovať do vedy a kombinuje Internet vecí (IoT) s umelou inteligenciou (AI).

Investícia do elektromobility

„Bosch zvládol prvý rok koronavírusovej pandémie celkom dobre,“ prehlásil Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH. Hnacou silou do budúcna je elektromobilita, pričom firma do tejto oblasti investuje celkom päť miliárd eur. Zároveň však rastie obrat spoločnosti v oblasti komponentov elektrického hnacieho ústrojenstva dvakrát rýchlejšie ako celý trh.

Dr. Volkmar Denner, CEO Bosch s palivovým článkomZdroj: Bosch
Dr. Volkmar Denner, CEO Bosch s palivovým článkom

Bosch ako AIoT firma

Spoločnosť chce využiť konkurenčnú výhodu vďaka svojim skúsenostiam v kombinovaní konektivity Internetu vecí a Umelej inteligencie a stane sa tak vedúcou silou v podnikaní AIoT.

Zdvojnásobí sa záujem o spotrebiče pre domácnosť so schopnosťou vzájomného prepojenia. S pomocou AI sa začnú vyhodnocovať údaje o tom, ako zákazníci produkty reálne používajú a čo vlastne požadujú. Práve na základe skutočnej spätnej väzby tak budú pripravované softvérové aktualizácie pre zariadenia.

Napríklad v oblasti bezpečnostných kamier sa otvárajú nové možnosti ako je analýza nasnímaného videa založená na neurónových sieťach. To všetko prirodzene so zachovaním osobných údajov osôb v snímanom obraze. Prvou praktickou aplikáciou je dopravný detektor, ktorý je schopný rozpoznať a aj lokalizovať vozidlá v rušných dopravných situáciách, a to aj za tých najhorších svetelných podmienok.

Na H2 treba byť pripravený

Do boja proti dramatickej zmene klímy nastupuje elektrifikácia a zelený vodík. Elektrifikácia otvára nové príležitosti v podobe pohonov v automobiloch, ale aj pri vykurovaní budov. Hybnými silami sú klesajúce náklady na batérie a sprísnené emisné normy.

Trh so zeleným vodíkom bude mať v roku 2030 v EÚ hodnotu až 40 miliárd eur s ročnou mierou rastu až 65 %. Palivové články premieňajú vodík na elektrinu a sú tak zdrojom pohybu. Bosch tak vyvíja stacionárne aj mobilné riešenie palivových článkov. V rokoch 2021 až 2024 plánuje Bosch do palivových článkov investovať viac ako jednu miliardu eur.

Bosch tento rok uvedie vo svojich továrňach do prevádzky až 100 stacionárnych palivových článkov. Tie budú zásobovať elektrinou napr. dátové centrá, priemyslovú výrobu, ale aj obytné oblasti. Firma plánuje v roku 2024 uviesť do prevádzky mikroelektrárne s celkovou kapacitou 200 MW, čo odpovedá prevádzkovaniu veľkého európskeho mesta.

Trh s mobilnými komponentmi palivových článkov bude mať do konca tohto desaťročia hodnotu okolo 18 miliárd eur a firma aj tu chce byť lídrom. Bosch nedávno vstúpil do spoločného podniku s čínskou firmou Qingling Motor Group. Testovacia flotila 70 nákladných vozidiel s pohonom cez palivové články má byť už reálne na cestách do konca tohto roku.

Mikroelektráreň s palivovým článkom zásobuje autobusovú stanicu v meste BambergZdroj: Bosch
Mikroelektráreň s palivovým článkom zásobuje autobusovú stanicu v meste Bamberg

Plány EÚ vyžadujú revíziu

Bosch ústami Dennera vyjadril spokojnosť s tým, že ďalej pokračuje diskusia o kontroverznej norme Euro 7. Pôvodný návrh totiž viedol v podstate ku koncu spaľovacích motorov v EÚ. Diskusia je teraz objektívnejšia a je skôr o konci fosílnych palív.

Elektromobilita a ekologické nabíjanie transformujú cestnú dopravu na uhlíkovo neutrálnu. Klimaticky neutrálna mobilita je v súčasnosti taký ambiciózny cieľ, ako bol let na Mesiac v 60. rokoch. A podarilo sa to. Denner kritizoval plány EÚ, ktoré v tejto oblasti stavajú rôzne technologické prístupy proti sebe namiesto toho, aby ich vzájomne kombinovali.

Bosch presadzuje aj svoj vlastný cieľ v oblasti klímy. V súčasnosti je už certifikovaný klimaticky neutrálny stav skupiny Bosch s viac ako 400 pobočkami po celom svete. Cieľom je znížiť emisie uhlíka o 15 % v celom hodnotovom reťazci firmy – teda od dodávateľov až po zákazníkov. Znamená to zníženie emisií oxidu uhličitého až o 67 miliónov ton.

Globálna ekonomika tento rok porastie o necelé 4 % po tom, ako v minulom roku poklesla o 3,8 %. Do toho vstupuje aj ďalšie úzke hrdlo v podobe krízy polovodičových komponentov ovplyvňujúce automobilový priemysel.

Rovnako tak významné riziko stále predstavuje pandemická situácia v rôznych častiach sveta. V krátkom časovom horizonte tak nie je možné očakávať významné zlepšenia. Z dlhodobého hľadiska je to o transformácii na elektromobilitu, automatizované riadenie a budúcu architektúru elektroniky. To všetko však vyžaduje obrovské počiatočné investície.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.