Spoločnosť HP prešla v posledných rokoch výraznými zmenami a rozdelením na viacero firiem. Bežný používateľ však naďalej spája logo HP s notebookmi a tlačiarňami, a tak sme zašli za Erikou Lindauerovou (EL), ktorá je riaditeľkou HP pre Česko a Slovensko. Položili sme jej niekoľko otázok.

Už dva roky tu máme novú firmu s názvom HP (formálne HP Inc.) Veľa ľudí si napriek tomu mieša spoločnosti HP a Hewlett Packard Enterprise, pričom navyše z pôvodnej firmy vznikla aj tretia spoločnosť DXC Technology. Ako toto rozdelenie vnímate v HP?

My interne vnímame vznik HP veľmi pozitívne. Ako menšia spoločnosť sme totiž oveľa flexibilnejší. Môžeme byť a aj sme teraz iniciatívnejší a dynamickejší. Naším cieľom sú jednoznačne inovácie, na tom totiž stojí celé HP.

Čo presne má na starosti HP?

Sú dve základné oblasti nášho záujmu – prvá sú počítače, kam patria notebooky, PC, pracovné stanice, pokladničné systémy, sú tu aj tenkí klienti a príslušenstvo. Súčasťou PC divízie sú pritom aj zariadenia zamerané na domáceho používateľa, vrátane herného sektora. A práve ten je v poslednej dobe veľmi zaujímavý, je totiž výrazne rastúci. Druhá oblasť je zameraná na tlačové systémy. V divízii tlače máme zariadenia pre domáceho i komerčného zákazníka, je tu atramentová i laserová technológia a veľká oblasť je venovaná veľkoformátovej tlači (grafický alebo technologický segment). Ďalej je to produkčná tlač, čo sú tlače obalových materiálov, brožúr a tiež 3D tlač. A práve od 3D tlače si toho veľa sľubujeme. Konkrétny produkt v oblasti 3D tlače od HP pritom na Slovensku uvidíme na konci tohto roka. Reálne to bude partner, cez ktorého budeme 3D tlačiareň predávať. Bude to produkčná tlačiareň, ktorá bude určená ako výrobný nástroj. V tomto prípade môžeme aj použiť označenie 4. priemyselnej revolúcie.

Ako presne to myslíte so 4. priemyselnou revolúciou a 3D tlačou?

Na začiatku si ľudia všetko navrhli a aj vyrobili, čo sa však časom rozdelilo. V súčasnosti sú návrh a výroba geograficky oddelené. Blízka budúcnosť je v tom, že produkty budeme môcť výrazne personalizovať a tlačiť presne tam, kde to práve potrebujeme. Výroba teda už nemusí byť napríklad v ďalekej Číne, ale tovar sa vytlačí presne tam, kde ho potrebujeme, teda na mieste spotreby.

Erika Lindauerová, riaditeľka HP pre Česko a Slovensko

Vráťme sa ešte k hernému sektoru. Čo ponúkate a čo môžeme v tejto oblasti očakávať?

Práve sme uviedli herný notebook OMEN X s výkonnou grafickou kartou GTX 1080 a ďalej batoh pre virtuálnu realitu. Našou stratégiou je, aby si hráč mohol u nás vybrať zariadenia s veľmi príjemnou cenou, ale aj super vybavenú mašinu. K tomu všetkému máme aj herné monitory OMEN s frekvenciou 144 Hz a špeciálne  herné príslušenstvo.

Zúčastnili sme sa vašej veľkej akcie pre obchodných partnerov vo Vígľaši. Prečo ste si vybrali práve toto miesto?

Nuž Vígľaš sme zámerne vybrali preto, lebo je to mimo Bratislavy. Máme veľmi dobrých partnerov po celom Slovensku a chceli sme vyhovieť všetkým. Ale robíme aj špeciálne predstavenia zamerané na konkrétne produkty a konkrétnych zákazníkov. Také veľké plošné predstavenie ako bolo vo Vígľaši robíme raz ročne, a to pre komerčných a tiež retailových partnerov.

Ako je to s tabletmi a konvertibilnými notebookmi?

Tablety síce máme, ale väčší záujem je o konvertibilné notebooky s otočením displeja o 360°. Ľudia už zistili, že na veľa činností je treba klasickú klávesnicu, a preto majú radšej konvertibilné notebooky ako tablety.

Dobre, poďme na divíziu tlače. Ako je to tu? V minulosti sa tvrdilo, že tlačiarne sa predávajú pod cenu a drahý je potom spotrebný materiál. Neskôr tento biznis model výrazne ovplyvnili predajcovia alternatívnych náplní a médií…

Aj teraz si u nás môže zákazník pre domácnosť vybrať aj skutočne lacné zariadenie, ktorého prevádzka bude trošku drahšia. My sme však uviedli modelový rad tlačiarní pre domáceho používateľa s označením InkAdvantage, ktorá má optimalizované náklady na stránku a tie sú asi polovičné. Na trh prišli aj tzv. tankové tlačiarne, ktoré sú určené do domácností, kde sa tlačí veľa. Pre zákazníka v kancelárii sa už pri všetkých modeloch sústreďujeme na nízke náklady na tlač. Máme široké portfólio modelov formátu A3, a to aj pri atramentovej tlači. Práve atrament totiž poskytuje oveľa viac možností ako laser. Akvizícia divízie tlače vo firme Samsung, súvisiaca práve s týmito produktmi, by mala byť ukončená na konci tohto roka.

Chcem ale upozorniť na to, že na našich trhoch sa aktuálne vyskytuje veľa falzifikátov našich produktov, a to najmä u náplní do tlačiarní.  Upozorňujeme preto zákazníkov, aby si tovar kupovali u HP overených partnerov. Ak je niečo podozrivo lacné, obyčajne ide o falzifikáty, ktoré porušujú patenty. Tu úzko spolupracujeme aj s políciou a robíme aj kontroly u našich partnerov.

Aké má HP hospodárske výsledky?

Rástli sme v oboch segmentoch, splnili sme to, čo sme sľúbili a akcie firmy narástli. Celkovo sa nám darí dobre. Napr. za trh počítačov a notebookov v rámci Česka a Slovenska spoločne je HP na prvom mieste.

Prečo je tento biznis spoločný pre Česko a Slovensko?

Je to dané optimalizáciou nákladov aj štruktúry a my v tomto nastavení fungujeme už 10 rokov. Osvedčilo sa to, ale chvíľu to trvá, kým sa to všetko zabehne.

Český trh je prirodzene oveľa väčší ako slovenský a sídlo firmy  máte aj v Prahe. Ako môže byť riaditeľ takejto spoločnej firmy zo Slovenska?

(Smiech) No, keď ste z tej menšej krajiny, tak sa na tú veľkú musíte sústrediť, ale zároveň máte povedzme srdcový vzťah k tej menšej. Keby to bolo opačne, tak väčšinou je tam tendencia, že tá menšia krajina tým mierne trpí. To v prípade HP nenastáva.

A čo tie ostatné firmy, ktoré vyšli z pôvodného Hewlett-Packard? Myslím tým Hewlett Packard Enterprise a DXC Technology?

To sú dnes naši obchodní partneri, určite to nie je naša konkurencia. Stretávame sa vo viacerých projektoch, ale sú to oddelené firmy.

Koľko zamestnancov má HP na Slovensku a v Čechách?

Na Slovensku máme asi 25 zamestnancov, v Čechách je 350, ale tu je aj back office (supply chain) pre celú Európu a Afriku. Naša európska centrála sa nachádza v Ženeve.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.