Nie je tajomstvom, že Rusko sa snaží vyhýbať použitiu západných technológií. Chce vyvíjať svoje vlastné, a najnovšie úsilie súvisí s videohrami.
Anton Gorelkin, podpredseda výboru Štátnej dumy pre informačnú politiku prezradil niekoľko informácií o novej domácej hernej konzole, ktorú vyvíja ministerstvo priemyslu a obchodu. Konzola by mohla mať procesor Elbrus a bude poháňaná systémom Aurora alebo Alt Linux. To sú ruské odnože operačného systému Linux.
Procesor Elbrus vyvinutý moskovským centrom SPARC Technologies je určený predovšetkým pre obranu, kritickú infraštruktúru a iné aplikácie. Tento procesor sa nevyrovná tomu, čo v súčasnosti vyrábajú spoločnosti Intel, AMD alebo Arm a určite nedosiahne úroveň výkonu PS5 alebo Xboxu. Napriek slabšej čipovej súprave Gorelkin zdôraznil, že konzola nie je určená na hranie portov starších hier, ale budú na nej bežať domáce videoherné produkty. Pravdepodobne to znamená, že Rusko bude potrebovať aj vlastnú vývojársku komunitu, ktorá bude tieto hry vyvíjať.
Vo vývoji je aj ďalšia konzola s názvom Fog Play, ale ide skôr o zariadenie na hranie v cloude. Používatelia s výkonnými počítačmi si ich môžu prenajať a hrať cez cloud.
Tieto zatiaľ len potenciálne konzoly sú len jedným z aspektov širších plánov Ruska v oblasti technologickej suverenity. Od invázie na Ukrajinu a následných sankcií Západu sa Rusko snaží o ich realizáciu. Digitálna izolácia mu to však sťažuje.
Prijatie systému Astra Linux vo vládnych, spravodajských, vojenských a dokonca aj vzdelávacích počítačoch je ďalšou ruskou snahou o rozvoj vlastných technológií. S týmto cieľom sa Rusko tiež snaží nahradiť skener súborov a webových stránok VirusTotal vlastnou platformou Multiscanner v obavách z infiltrácie americkou vládou.
Rusko je stále do veľkej miery závislé od čínskych technológií. Čínske smartfóny sú v tejto krajine populárne a čínska elektronika a technológie s dvojakým použitím sa naďalej dostávajú do Ruska.
Rusko dnes pravdepodobne nie je schopné dosiahnuť skutočnú technologickú nezávislosť v oblasti videohier alebo iných kľúčových oblastiach, pretože sa príliš spolieha na Čínu a ani nemá kapacity na výrobu čipov na úrovni PS5 alebo Xboxu. Dve ruské herné konzoly slúžia ako príklad problémov, ktorým krajina čelí vzhľadom na zlé vzťahy s mnohými svetovými veľmocami. Rusko však bude bojovať o technologickú suverenitu.
Zdroj: Engadget
Prečítajte si tiež