Jazdiť na jar či v lete na zimných pneumatikách neznamená len to, že si ich rýchlejšie opotrebujete.
Ohrozená môže byť aj vaša bezpečnosť. S príchodom jarného počasia je tak čas na jarnú údržbu vozidla a popri nej aj na výmenu pneumatík. „Výmenu odporúčame uskutočniť do 30. apríla, aby neprichádzalo k nadmernému opotrebovaniu zimných pneumatík z dôvodu vysokých teplôt. Pneumatika má na teplom povrchu dlhšiu brzdnú dráhu a znižuje sa bezpečnosť jazdy,“ upozorňuje Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia. Pneumatiky sú totiž mäkšie a vozidlo môže na vozovke „plávať“.
Prinášame vám zároveň niekoľko rád k jarnej údržbe vozidla.
Kedy pneumatiky prezuť a kedy už vymeniť
Pneumatiky na vozidle je odporučené prezuť na letné, ak sa vonkajšia teplota pohybuje nad 8 stupňov Celzia a jazdné vlastnosti vozovky to dovolia. Ak máte pneumatiky uskladnené doma, skontrolovať by ste si v prvom rade mali hĺbku dezénu, či sú vôbec z bezpečnostného hľadiska vhodné na používanie.
„Zimné pneumatiky musia spĺňať minimálnu hĺbku dezénu 3 mm aj v prípade, že sa používajú v letnom období. Preto určite neodporúčame dojazdiť zimné pneumatiky v lete iba z dôvodu, že majú väčšiu hĺbku dezénu ako je norma pre letné pneumatiky. Vyššie teploty majú tiež negatívny vplyv na brzdné vlastnosti zimných pneumatík, majú oveľa mäkšiu zmes a skracuje sa tak ich životnosť,“ konštatuje Peter Kundlák. Hoci hĺbka dezénu v prípade letnej pneumatiky by mala byť minimálne 1,6 mm (zákonný limit), odporúča sa väčšia.
V prípade vozidiel na operatívny lízing sa odporúča aspoň 2 milimetre. „Výkon a bezpečnosť pneumatík sa totiž výrazne znižuje pri hĺbke dezénu pod 2 milimetre, preto odporúčame väčšiu hĺbku dezénu. Pre klientov, ktorí majú uskladnené pneumatiky u našich zmluvných partnerov, hĺbku dezénu pravidelne kontrolujeme. Pokiaľ nespĺňajú odporúčania, automaticky klientom na prezutie objednávame novú sadu pneumatík,“ konštatuje. Ak si pneumatiky uskladňujete sami, kontrolujte ich dezén v najhlbšom mieste, kvôli nerovnomernému opotrebeniu. Obdobne ich vymeňte za nové, ak na nich nájdete trhliny.
Prezutie pneumatík síce zvládnete aj sami, no v pneuservise vám môžu s kontrolou opotrebovania pneumatiky pomôcť. Pneuservis vám aj vyváži pneumatiky a zmeria ich tlak, či nie sú prehustené alebo podhustené, čo je pre bezpečnosť rovnako dôležité. V prípade, že ste sa rozhodli pre pneuservis, prípadne si v ňom pneumatiky sezónne uskladňujete, objednajte sa radšej vopred, aby ste sa vyhli stresom.
„Pri operatívnom lízingu je potrebné si jedine zarezervovať buď telefonicky alebo online termín v servise či pneuservise, kde má firma pneumatiky uskladnené,“ dodáva. Ak máte vozidlo na operatívny leasing ale pneumatiky si uskladňujete sami a potrebujete nové, stačí objednávku nahlásiť v pneuservise pri dohadovaní termínu. „Pneuservis v spolupráci s Business Lease zabezpečí na dohodnutý termín nové letné pneumatiky v zmysle dohodnutých zmluvných podmienok,“ dodáva Kundlák.
Nenechajte auto plávať na ceste
Zlá geometria auta sa môže podpísať nielen pod rýchlejšie opotrebenie pneumatík, ale aj poškodenie podvozkových častí a dokonca dopravnú nehodu. Aj preto by ste nemali otáľať s návštevou servisu, ak vám už auto na ceste doslova „pláva“. „Najlepšie je však už v rámci jarnej údržby ísť si prekontrolovať nastavenie geometrie do servisu. Výtlky na ceste totiž výrazne zaťažili nápravu auta,“ hovorí Peter Kundlák. Obdobne geometriu skontrolujte aj vtedy, ak meníte tlmiče. Pri autách na operatívny lízing vás na prípadné problémy s geometriou upozorní priamo pneuservis pri prezutí pneumatík. „V prípade potreby navrhnú kontrolu a nastavenie geometrie,“ dodáva.
Dotyková či bezdotyková umyváreň? Alebo para?
Soľ, drobné odfrkujúce kamienky, piesok a ďalšie nečistoty sa v zime naniesli nielen na kapotu auta, ale aj na skryté miesta na podvozku, kde môžu spôsobiť koróziu. Aj preto v rámci jarnej údržby je jedným zo základných vecí očistný kúpeľ auta. Ten by mal byť však nielen dôkladný, ale najmä šetrný. Je to z toho dôvodu, že kefa strojovej automyvárne môže zachytiť malý kamienok spod kolies a ťahom poškriabať lak.
Čoraz obľúbenejším je parný kúpeľ, ktorý auto očistí veľmi dôkladne a ekologicky. „Napríklad v Business Lease už ponúkame firmám mobilnú autoumyváreň Blue Car Wash. Hlavnou výhodou je, že naši partneri prídu vyčistiť vozidlo do firmy alebo domov v pracovných dňoch od ôsmej do sedemnástej hodiny,“ spresňuje. Ak voľným okom vidíte hrdzu na podvozku, je lepšie požiadať v servise o jej zbrúsenie a následné ošetrenie. Dôkladnou očistou by mal prejsť aj interiér vozidla. Dôkladné vytepovanie batožinového priestoru, najmä ak ste ho v zime používali na prenášanie lyží či iného príslušenstva, ale aj sedadiel a koberčekov.
Pripravte si klimatizáciu na sezónu
Ak ste klimatizáciu na ohrev v zime nepoužívali, s najväčšou pravdepodobnosťou je zanesená prachom, a často býva aj živnou pôdou pre plesne a baktérie, ktoré sa zachytia na klimatizačných filtroch. „Minimálne je potrebné ju vydezinfikovať. A to najmä odparovač a trubky. Ak nie ste na to odborník, je lepšie to opäť nechať na servis.
Skontrolujte stierače aj svetlá
Hoci kontrola stieračov a funkčnosti svetiel by mala byť pravidelnou záležitosťou, mráz, nečistoty a soľ po zime môžu výraznejšie oslabiť funkčnosť stieračov. Ak ramienka zanechávajú na okne šmuhy, prípadne nadskakujú po skle, je čas ich vymeniť. Obdobne by ste si mali vyhradiť čas na obhliadku stavu svetiel. Teda nie ani tak funkčnosti žiaroviek, ako zisteniu, či na svetlách nie je prasklina.
Doplňte kvapaliny
V rámci jarnej údržby prekontrolujte aj kvapaliny, najmä brzdovú, v chladiči a v ostrekovačoch. Pokiaľ ide o kvapalinu do ostrekovačov, nie je nutné ju vymieňať. Stačí postupne dopĺňať jarnú zmes. „Jej výhodou je, že oveľa lepšie čistí sklo od hmyzu a iných letných nečistôt,“ hovorí Kundlák. Určite sa neodporúča dávať do ostrekovačov vodu s prostriedkami na čistenie, napríklad riadu, ktoré okno len napenia, no neočistia.
Skontrolujte a prečistite brzdy
Nánosy špiny a soli na cestách mohli rovnako negatívne vplývať aj na brzdový systém. Pocítiť to môžete vibráciami a chvením, alebo aj pískaním, čo už je neklamný signál kritického opotrebenia. „Mnohé vozidlá disponujú signalizáciou opotrebenia bŕzd, ktoré vodiča na potrebu návštevy servisu upozornia. V ostatných vozidlách môže byť indikátorom rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny. Pokles je najčastejšie spôsobený väčším opotrebením brzdového obloženia a kotúčov,“ vysvetľuje Peter Kundlák. Funkčnosť brzdového obloženia, doštičiek aj tlmičov si nechajte skontrolovať radšej v servise.