SEAT Ateca FR 1.5 TSI/DSG 2WD: Polovičná španielka

0

Ateca je dobre známa španielska modelka, ktorá sa aj na našich cestách vyskytuje veľmi často, čo tak trošku naznačuje, že „sexepíl a domáce práce“ nebudú jej slabou stránkou.

Práve naopak, v tomto vyniká! Potom ale nerozumieme, milí autor, prečo iba polovičná? No preto, lebo má poháňanú iba prednú nápravu a zadná sa nepripája, ani keby bolo veľmi treba. Kompletná by bola s označením 4Drive, teda pohonom všetkých kolies, ako sa na SUV patrí. A teda sme sa počas testu pýtali, má Ateca zmysel aj s menším benzínovým motorom a pohonom výhradne prednej nápravy (2WD)?

Náhodné parkovanie, náhodné kríženie 🙂

Čudovali by ste (sme) sa, ale viacerým, resp. mnohým ľuďom dáva práve táto kombinácia zmysel. Dobre, teraz prejdime z úvahy do reality, teda k autu, ktoré sme poctivo testovali v rôznych podmienkach, pričom sme dospeli k niekoľkým faktom.

Prvý dojem na druhý krát neurobíš

V prvom rade a bez ohľadu na to, čo je pod kapotou, je Ateca veľmi pekný kus auta – z každej strany, a to je prvý krôčik k úspechu! Tento model poznáme od roku 2016, kedy bol uvedený na trh a odvtedy si razí cestu vpred. Je to koncernový „mišmaš“, ale podľa nášho názoru ten najprijateľnejší – po každej stránke a hlavne po tej dizajnovej. Veď sa len pozrite, ako jej pristane tá červená metalíza (Velvet) a tie typicky „seaťácke“ ostré hrany karosérie + ostro lomené svetlá. Už sme to uviedli viackrát a opäť to napíšeme, že SEAT má cit pre dizajn a každý kto má rád hrany musí (taký je predpoklad) tieto autá milovať :).

Seat Ateca

Seat Ateca

Červený lak dopĺňajú strieborné lišty zo všetkých štyroch strán a celé to pekne ladí. Nepochybnou súčasťou aktuálneho modelu sú aj LED svetlomety s krásnym svetelným podpisom denného LED svietenia, ktoré sa vyznačujú príjemným dosahom a výbornou svietivosťou. Súčasťou svetelnej techniky sú aj predné LED svetlá do hmly s prisvetlovaním zákrut. Dobré, ňe?

Silno sa nám pozdávajú aj ostré spätné zrkadlá s primeranou veľkosťou a úzkym LED pásom – smerovým. Na streche nájdete aj nosiče (keď sa pôjdete s predokolkou lyžovať na hory) a vzadu okrem ľúbezných LED koncových svetiel aj reálnu, dokonca dvojitú koncovku výfukového systému. Ešte dodajme, že súčasťou FR výbavy sú aj logá s totožným popisom na viacerých častiach karosérie. Našu verziu skrášľovali 17“ disky, ktoré sú v pomere dizajn/komfort/praktickosť ideálnou voľbou.

Seat Ateca

Seat Ateca

„Podľa nás si tento typ auta pýta kombináciu 4×4 + dvojlitrovú naftu. Je však pravdou, že niekomu by to bolo viac na škodu ako na osoh.“

Zovňajšok je dôležitý, ale „žiť“ budete vo vnútri

Takže sa usaďte do primerane veľkej kabíny (pre bežnú 4-5 člennú rodinu), ktorá je na prvý pohľad typicky koncernová, čo niekomu vadí a inému vyhovuje. My sa prikláňame k skupine „B“, lebo keď ide o koncern, tak si netreba (takmer) na nič zvykať a nič hľadať, proste je všetko na svojom mieste. K dispozícii je viacero praktických riešení a pod., presne tak, ako v „XY“ iných modeloch VW Group. V prvom rade oceňujeme priestor, ktorý bol dostatočný pre každého člena 4 člennej posádky. Pracovisko šoféra je dobre optimalizované, všetky ovládacie prvky sú na dosah a veľmi rýchlo sme si našli aj správny posed za volantom, ktorý je dôležitý.

Výhľad z kabíny patrí k tým lepším, ale posed nie je tak vysoký, ako by ste možno očakávali. Ateca vás pekne zhltne a môžete vyraziť na cesty. Klasický „SEAT volant“ je multifunkčný a kožený – s červeným prešívaním. Extra výhrady nemáme, ale hrubší veniec by potešil.

Ateca nás potešila aj širším stredovým tunelom, kde sú sústredené viaceré ovládacie prvky, vrátane radiacej páky a odkladacích priestorov. Samotné sedadlá sú precízne spracované (kombinácia koža, látka, alcantara) a ponúkajú aj slušné bočné vedenie, takže sa v zákrutách nebudete lepiť na spolujazdkyňu.

Seat Ateca

Seat Ateca

Spolujazdec má priestoru na rozdávanie, čo je zrejmé, no celkom prekvapil aj druhý rad. Tam sme síce usádzali prevažne deti, ale ani dospelí jedinci sa necítili ako v klietke. Priestor má hlava, kolená i chodidlá, čo je dôležitá súhra, ktorá by mala fungovať. Nechýbajú ani ISOfix úchyty a dve detské sedačky sem dáte hravo, tri už nie. Ak máte „teen“ deti, tak sa sem v pohode 3 zmestia, dospelí ideálne dvaja, aby sa necítili ako makrely v konzerve :).

Páči sa nám, že druhý rad, resp. cestujúci vzadu majú k dispozícii výduch ventilácie, dva USB-A porty na nabíjanie, lakťovú opierku a pár „simply..“, teda praktických prvkov. Operadlá sú síce sklápateľné v pomere 60:40, ale lyže sem predsa len dáte a dvoch faganov odveziete – za opierkou, teda v strede je diera na prevoz dlhých predmetov. Tak rovno hupnime do kufra, ktorý má kapacitu 510 litrov, čo je slušná diera na veľké nákupy, športové aktivity, ale aj rodinné dovolenky. Áno, kočík sem vojde hravo :).

Ateca, čo ťa ženie vpred?

No predsa benzínový a turbom dopovaný agregát s obsahom 1498 cm3 (1.5 TSI – 4 valec), ktorý ponúka výkon 110kW (150ps) a max. krútiaci moment 250 Nm. Tento pomerne dostačujúci výkon posiela výborná sedemstupňová DSG prevodovka výhradne na predné kolesá. Relatívne bežná kombinácia, no ako sa správa v Atece? 1.5 TSI sme mali aj v Tarracu, kde je to na hranici, ale v tomto prípade to bolo v úplnom poriadku. Motor nemá s Atecou veľa starostí a je pekne pružný za každých okolností.

Ak budú v aute piati dospelí jedinci, tak pokles pružnosti, pochopiteľne, spozorujete. Spokojní sme boli na okresných cestách, ako aj na diaľniciach, kde sa dá spotreba vylepšiť neagresívnou jazdou, počas ktorej bude auto podľa potreby odpájať dva valce. V kocke – slušná pružnosť/agilita aj vo vyšších rýchlostiach, celkom príjemná spotreba vďaka technológii odpájania 2 valcov a dobrá práca automatickej prevodovky, ktorá drží motor v relatívne pohotových otáčkach. Priemerná spotreba bola počas testu 6,8 l/100km (minimum 6,2l/100km / maximum. 8,9l/100km).

Seat Ateca

Seat Ateca

„Vo výbave nechýba ani otočný ovládač – SEAT Drive Profil, s ktorým meníme režimy jazdy, resp. nastavenie určitých častí auta – riadenie, reakcie na akcelerátor, správanie prevodovky a pod.“

Na svadbe sú dôležití dvaja ľudia, nie len ženích, ktorý to ťahá, ale aj nevesta s kvalitným podvozkom a tendenciou držať veci v rovnováhe. Obľubujeme vyššie podvozky, nakoľko ponúkajú viac možností. Ateca ho vyšší má, ale zbytočne sa nekolíše a drží stopu ako poľovnícky pes. Veľmi príjemne sa s ňou jazdí v zákrutách, ako aj vo vyšších rýchlostiach, kde vám dokáže odpustiť pár prešľapov. Vyšší podvozok a SUV = terénne schopnosti, nie? No nie!

Ako niečo prejde (poľné/lesné cesty a pod.), ale ten pohon prednej nápravy limituje jej schopnosti, ktoré nepochybne má. My by sme išli do verzie 4Drive, aj keď s iným motorom. No a teraz tá otázka, komu dáva testovaná kombinácia zmysel? Každému, kto vyžaduje robustnejší a moderný vzhľad, priestor a vyšší podvozok/posed, pričom nechodí často alebo vôbec napr. na hory, do terénu a pod. Vidíme to na strednú až staršiu generáciu, mamičky a pod. Ideálne mestské SUV? Aj tak by sme mohli Atecu 1.5 TSI/DSG 2WD nazvať. S automatom je (nie len) v meste veľká pohoda a pri parkovaní tiež, obrubníky sú zväčša nižšie.

Seat Ateca

Seat Ateca

Technológie a asistenčné systémy sú našimi kamarátmi! Koľko vás tu je?  

Keď už sme pri tom parkovaní, tak Ateca dokáže zaparkovať samostatne – vy ovládate iba plyn/brzdu. Celkom sa jej to darí, ale zručnejší šoféri tento prvok iba vyskúšajú a zabudnú na jeho existenciu. Parkovacia kamera v tejto výbave nebola, škoda. K asistentom sa pridáva aj systém rozjazdu do kopca a hlavne systém radarového monitorovania okolia pred vozidlom a systém aktívneho núdzového brzdenia – keď nedávate pozor! Vyskúšané za vás, funguje, takže SEAT chválime.

Chýbať nesmie ani adaptívny tempomat (až do 210 km/h), autohold (nestoj stále na brzde!) a automatické prepínanie svetiel (diaľkové/tlmené). Testovaná verzia mala aj „Winter Pack“, teda vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané dýzy ostrekovačov a vyhrievané spätné zrkadlá. Samozrejmosťou je aj 2-zónová digitálna klimatizácia.

„Centrálnemu dotykovému LCD displeju sekunduje malý prístrojový panel a dva analógové budíky, kde vidíte všetky podstatné informácie a aute. Ak bažíte po digitálnom prístrojovom panely s možnosťou zmeny grafiky, tak za príplatok ho môžete mať.“

Multimediálnu výbavu zastrešuje veľký dotykový LCD displej v strede palubnej dosky s podporou Full Link, teda aplikácií tretích strán – Apple Car Play a Android Auto. Natívna navigácia chýba, ale to nám vôbec neprekáža. S podporou týchto aplikácií máte navigácií koľko len chcete – zväčša lepších, ako je tá natívna. Multimediálny systém sa veľmi jednoducho ovláda, je prehľadný a nič zásadné nám neprekážalo. Ba naopak, prekvapením bol „no name“ audio systém, ktorý potešil zvukovým prejavom. Z pohľadu konektivity je prítomný lepší základ, teda 2x USB-A port, slot pre SD kartu, CD mechanika a 3.5 mm audio konektor.

Seat Ateca

Seat Ateca

Čo dodať?

SEAT Ateca je veľmi príjemné SUV, ktoré vyniká prepracovaným dizajnom a optimálnou veľkosťou do akéhokoľvek prostredia – či už je to garáž nákupného centra, alebo úzke mestské, prípadne lesné cestičky (keď lesné, tak 4Drive bude lepšia voľba). Benzínový turbo motor sa odvďačí slušným výkonom/spotrebou a DSG prevodovka vás odbremení od neustáleho radenia v mestských zápchach. Rodinne orientovaní jedinci určite ocenia aj priestor a večne sa ponáhľajúci oteckovia (alebo manažéri) dobré jazdné vlastnosti, ktoré sa odrazia na vašej tvári, úsmev prosím :).

Cena testovaného modelu vrátene opcií: 28 860 Eur s DPH

Základná cena Ateca FR: 27 240 Eur s DPH

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: SEAT Slovensko

Prečítajte si aj:

Značky:

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>