Značka začne v roku 2020 predávať svoj prvý plne elektrický model s dojazdom 500 kilometrov.
- Luca de Meo: „Je čas hľadieť do budúcnosti s ambíciami ďalšieho rastu“
- SEAT dosiahol zisk po zdanení 281 miliónov eur, o 21,3 % viac ako v roku 2016 pred mimoriadnymi efektmi
- Obrat vzrástol o 11,1 % a dosiahol nový rekord takmer 10 miliárd eur
- Investícia a náklady na výskum a vývoj sa v roku 2017 priblížili k 1 miliarde eur, čo je najvyššia suma za uplynulých 25 rokov
- Cash flow z operatívnych aktivít vzrástol na 947 miliónov eur a dosiahol historickú úroveň
SEAT do roku 2020 uvedie na trh každých šesť mesiacov nový model. Prvými dvoma budú SEAT Tarraco a CUPRA Ateca, ktoré sa začnú predávať koncom roka 2018. V budúcom roku bude nasledovať SEAT Leon novej generácie, ktorý sa bude predávať ako päťdverový model a kombi ST. V roku 2020 príde prvý plne elektrický model SEAT, skonštruovaný s využitím modulárnej stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen s dojazdom do 500 kilometrov. V tom istom roku modelový program SEAT rozšíri prvý automobil kategórie CUV (Crossover Utility Vehicle).
Tieto informácie oznámil Luca de Meo, predseda predstavenstva SEAT, S.A. na výročnej tlačovej konferencii v Madride. SEAT robí krok vpred v posilnení elektrickej mobility, ktorá zahŕňa aj dve hybridné verzie modelu Leon novej generácie, plánované na rok 2020. Okrem toho bude značka naďalej rozširovať výrobu automobilov poháňaných stlačeným zemným plynom (CNG) a zdokonaľovať klasické spaľovacie motory.
Predseda predstavenstva SEAT Povedal: „Môžeme sa tešiť z výsledkov roka 2017, no nesmieme sa nimi uspokojovať. Spolu sme uzavreli periódu konsolidácie a teraz je čas pozrieť sa do budúcnosti s ambíciami ďalšieho rastu.“
2017, rok rekordov
SEAT úspešne dokončil obchodný rok 2017. Po dosiahnutí historicky najlepšieho výsledku v roku 2016, zisk spoločnosti po zdanení vzrástol v roku 2017 na 281* miliónov eur, čo je o 21,3 % viac ako v predchádzajúcom roku (2016: 232 miliónov) po odrátaní mimoriadnych efektov vyvolaných predajom dcérskej spoločnosti VW Finance, S.A. koncernu Volkswagen AG. Operatívny zisk dosiahol 116 miliónov eur (2016: 143 miliónov eur) v dôsledku väčších investícií v súvislosti so zavádzaním nových produktov s vyššími odpismi.
Obrat SEAT dosiahol v roku 2017 rekordnú hodnotu 9,552 miliardy eur, čo je o 11,1 % viac ako v predchádzajúcom roku (2016: 8,597 miliardy eur). K tomuto výsledku prispel rast predaja, ktorý s počtom 468 400 automobilov dosiahol najvyššiu úroveň od roku 2001, čím sa SEAT stal najrýchlejšie rastúcou značkou v Európe, ako aj zlepšený produktový mix s vďaka modelu Ateca s vyššou maržou. Od roku 2013 obrat SEAT vzrástol takmer o 50 %.
Ako povedal Luca de Meo, „rok 2017 bol pre SEAT novým rokom rekordov.“ Z pohľadu predaja „bilancia roka 2017 je výsledkom vyváženého odbytu všetkých našich nových modelov. Dnes jeden z najmladších modelových programov na trhu, s priemerným vekom iba niečo vyše tri roky, pokrývajúci všetky relevantné segmenty v Európe produktmi, ktoré sú na špičke vo svojich triedach.“ Luca De Meo dodal, že „iba za niekoľko rokov sme SEAT pretvorili na relevantnú značku pre veľkú väčšinu európskych zákazníkov.“
Ofenzíva nových modelov je výsledkom najväčších investícií od čias, ako bol v roku 1992 vybudovaný závod Martorell. V minulom roku SEAT alokoval 962 miliónov eur na investície a náklady na výskum a vývoj, čo je o 11,6 % viac ako v roku 2016 (862 miliónov eur) a predstavuje 10,1 % celkového obratu značky. Z tejto sumy je 464 miliónov eur vyhradených výlučne na výskum a vývoj. Táto suma predstavuje takmer 3 % celkových nákladov na výskum a vývoj v Španielsku, čím SEAT patrí k popredným priemyselným investorom v Španielsku.
Od roku 2013 do roku 2017 SEAT investoval vyše 3,3 miliardy eur do svojej budúcnosti. Väčšina investícií plynula na financovanie najväčšej produktovej ofenzívy v histórii značky, ako aj do vývoja nových služieb s cieľom posunúť spoločnosť na čelo v oblasti digitalizácie, konektivity a inteligentnej mobility.
Holger Kintscher, člen predstavenstva SEAT, S.A. pre financie, IT a organizáciu zvýraznil, že „v roku 2017 sme zlepšili všetky naše hlavné hospodárske ukazovatele. SEAT pokračuje v investíciách do svojej budúcnosti a to prináša vynikajúce výsledky. Dokončili sme najväčšie investície za uplynulých 25 rokov. Vďaka tomu sme dosiahli historický rekord v obrate, zisku po zdanení bez mimoriadnych vplyvov a v operatívnom cash flow.“ Holger Kintscher dodal, že „stratégia SEAT funguje a dosiahli sme náš cieľ v oblasti ziskovosti. Sme trvalo udržateľnou spoločnosťou a sme pripravení na výzvy budúcnosti a na financovanie našich rastových plánov.“
V roku 2017 SEAT okrem toho zvýšil aj schopnosť financovania svojich aktivít z vlastných zdrojov. Cash flow vzrástol o 24,4 % a dosiahol rekordnú hodnotu 947 miliónov eur (2016: 761 miliónov eur), čo je takmer trojnásobne viac ako v roku 2013 a demonštruje finančnú trvalú udržateľnosť spoločnosti. SEAT má potrebné zdroje na technologickú transformáciu v automobilovom priemysle a na zaručenie finančnej stability.
Okrem toho SEAT v roku 2017 exportoval 81,1 % svojej výroby a etabloval sa ako najväčší priemyselný exportér v Španielsku s podielom takmer 3 % z celkového exportu štátu. Cieľ SEAT pre nasledujúcu roky je zvýšiť internacionalizáciu značky a rásť mimo Európy.
Z výrobného hľadiska SEAT v roku 2017 v závode Martorell rozbehol produkciu modelov Ibiza a Arona využívajúcich modulárnu stavebnicu komponentov MQB A0 koncernu Volkswagen. Obidva tieto modely spolu s modelovým radom Leon a Audi Q3, ktoré v druhej polovici roka 2018 nahradí Audi A1 novej generácie, prispeli k využitiu aktuálnej kapacity závodu Martorell na 95 %. Okrem toho modely na báze MQB A0 prispievajú k stabilite, pretože zaručujú veľký objem výroby počas najbližších 10 rokov.
Viac značiek, viac trhov, viac automobilov a viac energií
Počas svojej prezentácie plánov do budúcnosti Luca de Meo povedal, že rast spoločnosti SEAT bude založený na štyroch pilieroch: „viac značiek, viac trhov, viac automobilov a viac energií.“
V tomto duchu spoločnosť SEAT v prvom štvrťroku predstavila novú značku CUPRA, ktorá vždy bola ultimatívnym výrazom športovosti a odteraz sa má stať „značkou, ktorá prispieva k tvorbe ďalšieho zisku, priťahuje nových zákazníkov, venuje sa automobilovému športu, plynulo integruje technológie ako elektrifikácia, hybridizácia, konektivita a asistenčné systémy, pričom zlepšuje imidž, kredibilitu a reputáciu celej spoločnosti SEAT,“ vysvetlil Luca de Meo.
SEAT nedávno vytvoril dcérsku spoločnosť XMOBA, ktorej úlohou je identifikovať, testovať, predávať a investovať do projektov podporujúcich nové riešenia zlepšujúce mobilitu budúcnosti. XMOBA a CUPRA sa tak pripojili k SEAT Metropolis:Lab Barcelona, digitálnemu laboratóriu otvorenému v roku 2017, ktoré je 100 % dcérskou spoločnosťou SEAT a súčasťou celosvetovej siete laboratórií IT koncernu Volkswagen. Tieto tri nové spoločnosti a SEAT začínajú vytvárať „holding s hlavnými aktivitami a malými spoločnosťami pod jednou strechou. Našim zámerom je kombinovať najlepšie prvky pevnej štruktúry spoločnosti s agilitou, flexibilitou a rýchlosťou start-upov.“
Okrem toho Luca de Meo potvrdil zámer SEAT otvoriť sa navonok a vytvoriť digitálny ekosystém okolo automobilu. V tomto rámci SEAT uzavrel dohody a partnerstvá so spoločnosťami ako Amazon Alexa, Shazam, Waze, Telefónica alebo Saba. „Chceme byť priekopníkom revolúcie digitálne prepojeného automobilu.“
Luca de Meo podčiarkol aj globalizáciu značky SEAT ako ďalší pilier stratégie rastu. Značka je zastúpená vo vyše 80 štátoch, no iba 15 % predaja pripadá na regióny mimo Európy. Preto sú strategickými regiónmi rastu Severná Afrika, kde SEAT vedie projekt montáže vozidiel koncernu Volkswagen v Alžírsku, ako aj Latinská Amerika a Mexiko, kde spoločnosť študuje uskutočniteľnosť výroby. Okrem toho nedávno značka vstúpila na nové trhy – do Nórska a na Nový Zéland, čím je už zastúpená na všetkých piatich kontinentoch. SEAT sa podieľa aj na spoločnom podniku vytvorenom Volkswagen Group China a JAC poskytnutím technickej podpory a svojho know-how v oblasti výskumu, vývoja a dizajnu.
Pre pokračovanie rastu SEAT ďalej rozšíri svoj modelový program. Luca de Meo oznámil, že „SEAT do roku 2020 uvedie každých šesť mesiacov nový model“ a tiež oznámil, že „rok 2020 bude rokom elektrifikácie, kedy SEAT uvedie Leon novej generácie s pohonom plug-in hybrid, ktorý sa bude vyrábať v závode Martorell a bude mať elektrický dojazd najmenej 50 kilometrov, ako aj prvý plne elektrický model značky, skonštruovaný na báze stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen.“ Prvý elektromobil SEAT, ktorý bol na tlačovej konferencii predstavený vo videu, bude mať konkurencieschopnú cenu, dojazd do 500 kilometrov a bude vybavený najmodernejšou konektivitou a systémom infotainmentu. Elektromobil SEAT bude disponovať schopnosť automatizovanej jazdy minimálne na úrovni Level 2.
Predseda predstavenstva SEAT opätovne potvrdil zámer značky vyrábať automobily poháňané stlačeným zemným plynom (CNG). „Vedieme projekt technického vývoja automobilu na CNG v rámci koncernu Volkswagen. Modelom Arona TGI tento rok uvedieme na trh prvá SUV na svete poháňané stlačeným zemným plynom.“
(*) SEAT vypracúva svoje individuálne finančné správy podľa všeobecných španielskych účtovných predpisov bez zahrnutia svojich dcérskych spoločností. Koncern Volkswagen používa medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS) a konsoliduje výsledky značky SEAT.