Tarraco vo mne vzbudzovalo dobré pocity už počas nášho prvého stretnutia (video nájdete – TU), ale až v tejto verzii boli naplnené takmer všetky predstavy, ktoré by malo plnohodnotné SUV pre (dobrodružné) rodiny spĺňať.
Prvý testovaný model mal 1.5-litrový benzínový 4-valec s výkonom 150 koní a pohon výhradne prednej nápravy. To môže dávať určitej skupine ľudí zmysel, ale ja vidím Tarraco trošku inak: naftový motor + pohon všetkých kolies, to je kombinácia, ktorá je zárukou dlhodobej spokojnosti, trvácnosti a pohodového cestovania.
Táto verzia sa hodí najmä do takých rodín (ale aj jednotlivcom), ktoré sú viac aktívne ako pasívne a nepozerajú sa na svoje auto cez okno obývačky, obdivujúc jeho kypré tvary, ale s ním reálne žijú a využívajú ho na 110%. Tarraco potrebuje pohyb a aktivitu, aby vám ukázalo svoj potenciál – a ten nie je malý. Po stránke dizajnu a spracovania exteriéru ide o podarený kúsok, ktorý bude ešte dlhú dobu zaujímavým – môžeme ho označiť ako nadčasový.
Osobne mi už roky imponuje svetelný podpis tejto značky a Tarraco nie je výnimkou. Ostro tvarované svetlá ho robia nezameniteľným, ale podstatou je, že majú aj výbornú svietivosť, slušný dosah a režim automatického prepínania (diaľkové/tlmené). Svetelná technika je komplet LED-ková, začo pripisujem prvý bod. Z pohľadu dizajnu som spokojný a menám extra výhrady. Mám rád dobre tvarované „škatule“, ktoré ponúkajú osobitý štýl a hlavne mega veľa priestoru v kabíne. Čo sa mi nepáči? Spodný „fejkový difúzor“ v striebornej farbe na zadnom nárazníku! Toto nie, buď reálne koncovky alebo pekne upravený nárazník. A netýka sa to iba tohoto modelu, resp. SEATU.
Výraz „škatuľa s osobitým štýlom“ nie je posmechom, ale rýdzou pochvalou. Toto je reálne rodinné a praktické SUV, ktoré ponúka veľa priestoru a komfort pre každého pasažiera. V tomto aute vás baví neustále cestovať a objavovať nové zákutia. Nabalíte celú rodinu (napr. 4 člennú, ako ja) a ešte zostane nevyužitý priestor. Samozrejme, keď chce, tak ho zaprace aj jednotlivec. V prvom rade chválim kráľovský priestor pre vodiča a spolujazdca, ako aj typicky koncernové rozpoloženie palubovky a ovládačov, kde netreba nič hľadať.
Všetko má svoje jasné miesto, nad ničím netreba špekulovať – príjemný kožený volant (veniec by som prijal trošku hrubší), pred vodičom typický „seaťácky“ digitálny 10,25“ prístrojový panel s možnosťou zmeny grafiky a zobrazovaných údajov (možnosť konfigurácie chválim), v strede palubnej dosky 8“ dotykový LCD displej s podporou Full-Link (Apple CarPlay a Android Auto) a široký stredový tunel s voličom automatickej prevodovky, ovládačmi + viacerými úložnými priestormi – toto je základ spokojnosti za volantom. Túto zostavu dopĺňajú pohodlné sedadlá s prijateľným bočným vedením, ktorú sú prevažne látkové, no nechýbajú ani prvky kože a alcantary. Nastaviteľné sú manuálne a polohu za volantom som si opäť našiel veľmi rýchlo. Vyšší posed a dobrý výhľad z kabíny určite oceníte.
„Interiér je prevažne plastový, z veľkej časti mäkčený, takže to až tak neprekáža, aj keď musím povedať, že vlajková loď by mohla mať aj prémiovejšie prevedenie.“
Osobne ma teší aj fakt, že SEAT zachoval fyzické ovládače klimatizácie a pod., ktoré sú jednoducho najpraktickejšie – aspoň tak to vidím ja. Aký máte názor, dotykové plochy alebo klasické ovládače? V testovanej verzii bola 3-zónová klimatizácia, vyhrievané sedadlá (aj zadné krajné), čo je optimálna zostava. Ochudobnení tak nie sú ani zadní pasažieri, ktorí majú samostatný výduch ventilácie a možnosť nastavenia teploty. A priestor vzadu? Kráľovský!
Keď sedím pohodlne za volantom, tak si takmer rovnako pohodlne sadnem aj sám za seba. To je predsa bežné, Miro. Áno, je, ale u kolegov z branže, ktorý majú 165cm aj s topánkami :), ja mám 2 metre a to je často problém (môj). Tarraco mám preto rád, lebo ponúka priestor úplne pre každého, bez rozdielu. Cením aj praktické stolíky s držiakmi na nápoje, USB-A výstup a 12V zásuvku na nabíjanie elektroniky (ešte menič na 230V a bude to úplne ideálne) a lakťovú opierku. Dôležitý dodatok – polohovateľné operadlá v druhom rade, ktoré sú v rámci dlhých ciest neoceniteľné.
Ak hľadáte priestranné rodinné SUV, tak Tarraco určite stojí za pozornosť. A nie, že nie 🙂. Týmto to ale nekončí, okrem toho, že majú veľa priestoru pasažieri, tak je stále k dispozícii aj obrovský batožinový priestor s dvojitým dnom, kde je rezervné koleso (dojazdové). Podlahu môžete mať v dvoch úrovniach a prispôsobiť sa dajú aj boky. Ak potrebujete schovať vrchné rolovacie plato, tak sa zmestí do medzi-úrovne. Je dobré vedieť, že tento model si viete objednať a v 7-miestnej verzii. Batožinový priestor má objem neskutočných 760 litrov a po sklopení operadiel v druhom rade, ktoré sú optimálne delené (40:20:40) to je viac ako dvojnásobok. Škoda však, že nevznikne úplná rovina (to by som sa tam aj vyspal).
Objemnú karosériu s pohotovostnou hmotnosťou viac ako 1800kg musí niečo tlačiť vpred, a to aj pod záťažou. Benzínová 1.5 s manuálom nebola na zahodenie, ale naftový 2-liter s automatom mi sem predsa len pasuje viac. A nejde o dynamiku, tá je v oboch prípadoch veľmi podobná (aspoň tak som to vnímal ja), ale o silu, ktorá sa ukáže najmä pod väčšou záťažou. Testovaný model disponoval 4-valcovým naftovým 2-litrom s výkonom 110 kW (150ps) a max. krútiacim momentom 340 Nm (od 1750 rpm). Kombinovaný bol s dobre známou 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG, ku ktorej nemám extra výhrady. Má svoje muchy, občas spomalené reakcie, z času na čas zazmätkuje, ale v zásade je „učenlivá“ a vo väčšine času dobre fungujúca. Výkon sústavy je prerozdeľovaný medzi všetky kolesá.
Tento agregát má aj vyšší stupeň (190ps/400Nm), ktorý by bol z môjho pohľadu úplne optimálny. Výkonovo poddimenzovaná verzia by mala mať lepšiu spotrebu, ktorá sa v mojom prípade pohybovala v okolí 7,5 l/100km, čo nie je úplne ideálne číslo – mohlo by to byť aj lepšie. Samozrejme, ak by som nahodil silno letargický mód, tak by to číslo kleslo, ale v tom úplne zmysel nevidím. Vo výsledku budete spokojní, ale iba vtedy, ak patríte k menej „výbušným“ šoférom, ktorí majú dostatok trpezlivosti. Dynamika i sila tu pochopiteľne je, ale často mi tých 40 koní a 60 Nm chýbalo, to sa priznám – najmä počas predbiehania na okresných cestách. Takže, ak robíte veľké nájazdy kilometrov, naftová verzia je ideálna voľba a z môjho pohľadu by to mala byť tá najvýkonnejšia, teda 190ps/400Nm.
Čo sa týka komfortu cestovania, tak ten je zaručený v akejkoľvek verzii. Tarraco má dobre spracovaný podvozok (vpredu – McPherson / vzadu – Multilink), ktorý naše cesty zvláda s prehľadom, pričom je na výbornej úrovni aj odhlučnenie kabíny. Obuté bolo na 19“ papučkách s pneumatikami Hankook Ventus S1 Evo (235/50/19), čo je optimálne obutie: zachovaný komfort + celkový vzhľad. Z pohľadu šoférskeho zážitku ide o bežný priemer, ktorý je plne prijateľný – do zákrut sa strkať vie, následne pekne drží, no počas výjazdu mu chýba spomínaný výkon. O tom ale Tarraco nie je, takže zachovajte pohodu, kľud a otvorenú myseľ :).
Veľkým plusom je pohon všetkých kolies 4drive, ktorý k tomuto autu jednoducho patrí, bez toho to nie je SUV, ale iba nákupný vozík. S pohonom všetkých kolies súvisia aj rôzne jazdné režimy, ktoré menia nastavenia elektroniky – zlepšujú trakciu na rôznych povrchoch. 4drive som vyskúšal aj pod záťažou, teda v krížení, pričom dosť bojoval, elektronika bola trošku zaskočená, ale nakoniec testovaciu trasu Tarraco zvládlo. Samozrejme, toto nie je off-road, ale 4drive sem jednoducho patrí – môžete si dovoliť ísť na miesta, kde „predok“ nemôže.
Priestranné, multifunkčné, ale aj dobre vybavené. Tarraco ponúka množstvo asistenčných systémov, medzi ktorými nechýba proaktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, sledovanie pozornosti vodiča, výborne fungujúci adaptívny tempomat, ktorý je kombinovaný so sledovaním jazdných pruhov, ale aj aktívnym vedením v jazdnom pruhu. Nechýba ani monitorovanie mŕtvych uhlov a pokročilý parkovací asistent s jednou kamerou (vzadu) a PDC senzormi v okolí celého auta. Tarraco tak vie samostatne zaparkovať a v praxi sa mu to celkom darí – fajn doplnok pre začiatočníkov. Chýbať nesmie ani bezkľúčový vstup a štartovanie.
Z môjho pohľadu je veľmi dôležitá podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. Prvú spomenutú využívam 99% času – ponúka všetko čo potrebujem. Systémové nastavenia v rámci „infotejmentu“ riešim iba raz, potom tam už nepotrebujem zachádzať, všetko potrebné sa dá nastaviť aj v rámci digitálneho prístrojového panela v súčinnosti s multifunkčným volantom.
Dvomi vetami: SEAT Tarraco je výborné rodinné auto, ktoré ponúka nie len prepracovaný dizajn, ale hlavne obrovský priestor, vysokú úroveň pohodlia a praktické doplnky, ktoré sú v praxi reálne využiteľné a často potrebné. V rámci testovaného modelu je nevýhodou iba slabší naftový motor, ktorý síce niekomu stačiť bude, ale ja by som z dlhodobého hľadiska siahol po najvýkonnejšej verzii.
Základná technická špecifikácia: SEAT Tarraco Xcellence 2.0 TDI 4drive
- Motor: 1968 cm3 / 4-valec / Nafta
- Prevodovka: 7-stupňová automatická (DSG)
- Výkon: 110 kW (150 ps) – 3500 rpm / 340 Nm – 1750 rpm
- Poháňaná náprava: 4drive / pohon všetkých kolies
- Rozmery: dĺžka 4735 mm / šírka – 1839 mm / výška – 1674 mm / rázvor – 2790 mm
- Pohotovostná hmotnosť: 1803 kg
- Objem batožinového priestoru: 760 litrov
- Objem nádrže: 60 litrov
- Max. rýchlosť: 198 km/h
- Zrýchlenie: 0-100 km/h – 9,8 sekundy
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: SEAT Slovensko
Cena (Xcellence, model 2019): od 36 970 Eur
Galéria: SEAT Tarraco