Fanúšikov elektrických kolobežiek čakajú zmeny. Prichádzajúca prísnejšia legislatíva sa nemusí dotknúť všetkých.

Elektrické kolobežky sú praktickým doplnkovým dopravným prostriedkom, pre niekoho dokonca vedia plnohodnotne nahradiť aj hromadnú dopravu. Pri tejto príležitosti Xiaomi v spolupráci s agentúrou MNForce vykonali reprezentatívny prieskum na vzorke 1000 respondentov a pýtali sa, ako to je s e-kolobežkami na Slovensku.

Viac ako štvrtina opýtaných (28 %) jazdí na elektrických kolobežkách, pričom ju z nich zhruba polovica aj vlastní, zvyšní využívajú služby prenajímania e-kolobežiek. Aspoň raz za mesiac si na nej zajazdí 18 % opýtaných, ďalších 14 % jazdí približne každý tretí deň.

Malým prekvapením môže byť, že hoci sa na kolobežku postavia hlavne Slováci vo veku 18 – 29 rokov (28 %) a 30-39 rokov (27 %), nechýbajú ani seniori nad 60 rokov (17 %).

Elektrické kolobežkyZdroj: elements.envato.com
Elektrické kolobežky

Prečo áno a prečo nie

Slováci si e-kolobežky vyberajú hlavne preto, že im poskytujú nezávislosť od hromadnej dopravy, taxíkov a celkovo ide o zábavný druh prepravy (20 %). Ale tiež ich obľubujú, lebo ide o najlacnejšiu možnosť vlastného dopravného prostriedku (16 %) a jazdia na nich, lebo im záleží na životnom prostredí (16 %).

Na druhú stranu na e-kolobežku sa nepostavia hlavne pre málo rozvinuté cyklotrasy (30 %), chýbajú im nabíjacie stanice (19 %) a dlho sa nabíjajú (13 %), či zaberajú doma veľa úložného priestoru (12 %).

Pri výbere e-kolobežky opýtaným najviac záleží na výdrži batérie (43 %) a cene (39 %). Ale za dôležitý považujú aj výkon (33 %). Xiaomi sa pri otázke akú značku e-kolobežiek preferujete alebo plánujete kúpiť, umiestnilo s veľkým náskokom na prvom mieste (26 %).

Prieskum tiež zistil, že až polovica z tých, ktorí na e-kolobežkách jazdia, nikdy nepoužívajú prilbu, štvrtina si ju nasadí len pri dlhších trasách. A koľko ich aj tie dlhšie trasy týždenne absolvuje? Polovica za toto obdobie prejde len do 15 km. Zhruba štvrtina potom najazdí týždenne medzi 16 a 30 kilometrov.

Elektrické kolobežky XiaomiZdroj: Xiaomi
Elektrické kolobežky Xiaomi

Zmeny v požičiavaní aj jazdení

Fanúšikovia jazdy na elektrických kolobežkách to budú mať v niektorých prípadoch komplikovanejšie. Pre tých, ktorí preferovali ich prenájom musia v 12 slovenských mestách zmeniť svoj postoj, keďže veľká spoločnosť na ich prenajímanie mení svoje podnikanie. Po novom už ich kolobežky budú dostupné iba v Bratislave, Trnave, Trenčíne a Piešťanoch. Veľké mestá ako Košice, Žilina, Banská Bystrica, Martin, Poprad, Nitra a ďalšie ostanú bez tejto služby.

Riešením, samozrejme, môže byť prechod na vlastnú kolobežku. Pre bezpečnejšiu, praktickejšiu a zábavnejšiu jazdu do práce, do školy alebo len tak pre skvelý zážitok je výhodou vyberať si modely od overených výrobcov. Medzi takých patrí aj Xiaomi, ktorý už niekoľko rokov na slovenský trh dodáva e-kolobežky rôznych výkonnostných a cenových kategórií, všetky však vyrobené s dôrazom na bezpečnosť a tiež technologické inovácie.

Všetky Xiaomi e-kolobežky majú maximálnu rýchlosť do 25 km/h a sú vybavené systémom prepínania medzi „pešou rýchlosťou“ do 6 km/h, bežnou rýchlosťou do 20 km/h a plnou rýchlosťou. Automatický obmedzovač rýchlosti zvyšuje bezpečnosť a pohodlie počas jazdy.

Podľa prieskumu však bude väčšine Slovákov vyhovovať aj štandardný model Xiaomi Electric Scooter 4 s dojazdom 35 km, prípadne model Electric Scooter 4 Pro s dojazdom až 55 km a 10-palcovými DuraGel pneumatikami, pri ktorých sa už netreba obávať defektu.

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro EUZdroj: Xiaomi
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro EU

Nová legislatíva pre e-kolobežky

Pred kúpou sa však treba pripraviť na zmenu legislatívy aj na Slovensku. Od budúceho roka bude povinné zmluvné poistenie za škodu. Presnejšie Povinnosť mať PZP budú mať tí, ktorí vlastnia elektrickú kolobežku alebo Segway s rýchlosťou vyššou ako 25 km za hodinu, ale aj tí, ktorých kolobežky dosahujú rýchlosť nad 14 km za hodinu a vážia viac ako 25 kg. Majitelia elektrobicyklov sú však u nás od tejto povinnosti oslobodení. V niektorých členských krajinách EÚ, ako je Nemecko a Francúzsko, bude platiť povinnosť mať PZP aj na e-bicykle.

Z týchto čísiel sa teda dá dedukovať, že na majiteľov kolobežiek Xiaomi nebude mať nová legislatíva dopad. Rýchlosť je vždy do 25 km/h a hmotnosť je okolo 13 až 17 kg. Jedinou výnimkou môže byť prichádzajúci model Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra, ktorý kvôli ešte výkonnejšiemu motoru, pokročilému odpruženiu a hlavne väčšej batérii s dojazdom až 70 km má celkovú hmotnosť 24,5 kilogramu.

“Aj napriek tomu, že pre tieto modely nebude potrebné povinné zmluvné poistenie, apelujeme na majiteľov e-kolobežiek, aby vždy jazdili obozretne v rámci pravidiel cestnej premávky, nosili prilby a sledovali svoje okolie, lebo bezpečnosť a zdravie sú vždy na prvom mieste,” hovorí Lýdia Valentová zo Xiaomi.

Xiaomi Electric Scooter 4 UltraZdroj: TOUCHIT
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra

Čo sa nemení sú pravidlá bezpečného jazdenia na e-kolobežkách:

  1. Zákon o cestnej premávke č 8/2009, ktorý bol pred rokom novelizovaný už omnoho presnejšie narába s pojmom elektrická kolobežka alebo tiež kolobežka s elektrickým pohonom. Ich používatelia sú už nazývaní vodičmi. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že pre vodičov e-kolobežiek platí väčšina pravidiel ako pre cyklistov. Čiže aj pre kolobežky na cestách platia pravidlá ako prednosť sprava a podobne.
  2. Na e-kolobežke sa s výnimkou cyklochodníkov, poľných a lesných ciest a obytnej zóny môžu voziť len osoby nad 15 rokov. Zároveň je dovolené, aby kolobežku používala vždy len jedna osoba.
  3. Okrem spomínaných ciest a cyklochodníkov sa na elektrickej kolobežke smie jazdiť aj po pravej strane chodníkov. Ale tak, aby ste neohrozili ani neobmedzili chodcov. To tiež znamená jazdiť rýchlosťou chôdze, maximálnou rýchlosťou do 5 km/h.
  4. Na e-kolobežke sa smie jazdiť aj po pravej krajnici ciest. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby na športovom vybavení (kam kolobežky patria), musí sa táto cestička použiť.
  5. Po krajnici cesty sa smie na kolobežke jazdiť vždy len v rade za sebou, nikdy nie vedľa seba.
  6. Pri jazde na e-kolobežke nie je zákonom vyžadované nosenie prilby a ani reflexnej vesty. Je to však vysoko odporúčané.
  7. Za zníženej viditeľnosti ako je šero, hmla či dážď je potrebné mať osvetlenie kolobežky a tiež reflexné prvky. Rovnako ako u cyklistov to znamená biele svetlo vpredu a odrazové svetlo vzadu.
  8. Pri jazde na e-kolobežke je povolených do 0,5 promile alkoholu v krvi – ale to platí len pri jazde v zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov. Určite je však vysoko odporúčané jazdiť “bez hladinky”.
  9. Počas jazdy sa musíte vždy držať oboch riadidiel s výnimkou ukazovania zmeny smeru jazdy. Je tiež zakázané pri jazde na kolobežke viesť zviera alebo prevážať náklad.
  10. A to najdôležitejšie – pri jazde kolobežkou kdekoľvek a kedykoľvek je nutné sledovať situáciu v cestnej premávke a dávať pozor na ostatných účastníkov ako chodcov, tak aj automobily. Tieto pravidlá platia pre elektrické kolobežky s maximálnou rýchlosťou do 25 km/h. Tie rýchlejšie už sú zo zákona považované za motocykle.

Zdroj: Xiaomi

Prečítajte si aj:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.