Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slováci opäť dokazujú, že sú svetovým technologickým lídrom. Desiatky našich programátorov a IT špecialistov sa pustilo do unikátneho projektu, ktorý okrem lepšej zdravotnej starostlivosti o pacientov pomôže nemocniciam ušetriť peniaze, a to až o desiatky percent. Komplexný systém z dielne Siemens Healthineers Slovensko, ktorý bude fungovať na báze umelej inteligencie, budú môcť využívať nemocnice po celom svete už koncom budúceho roka. Pre pacientov bude navyše k dispozícii mobilná aplikácia, v ktorej nájdu všetky potrebné informácie o ich liečbe či hospitalizácii.

Softvérové systémy určené pre nemocnice riešia čiastkové úlohy a navzájom nekomunikujú. Spôsobuje to neefektívne využívanie zdrojov a zbytočné predlžovanie liečby pacientov. Práve to sa rozhodli zmeniť programátori a IT špecialisti zo spoločnosti Siemens Healthineers Slovensko a pustili sa do projektu Patient Journey Management, ktorý pomôže nemocniciam lepšie využívať vlastné zdroje v prospech pacienta. Na svete totiž zatiaľ neexistuje softvér, ktorý by komplexne spravoval efektivitu kľúčových procesov v zložitých podmienkach nemocničných zariadení.

Efektívna liečba a úspora nákladov

Poznáme to všetci a nie len zo slovenských nemocníc. Ste objednaný k lekárovi na vyšetrenie, ale to sa nemôže uskutočniť, lebo práve nie je k dispozícii potrebný prístroj. A naopak, keď už je k dispozícii, nikto tú informáciu neposunie ďalej a vy čakáte. Čakáte na špecialistu, čakáte na posteľ, čakáte na operačný zákrok,“ vysvetľuje Alexander Biháry zo spoločnosti Siemens Healhineers Slovensko. Návšteva nemocnice by pre pacienta bola omnoho kratšia a efektívnejšia, ak by tok informácií prebiehal tak, ako má a alokácie potrebných zdrojov by boli urobené dopredu na základe dát a predikcií.

Vďaka unikátnemu systému, ktorý pripravujeme, budú môcť nemocnice lepšie využívať svoje limitované zdroje a získajú lepší prehľad o jednotlivých procesoch. Zároveň dokážu na základe tvrdých dát vyhodnocovať kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti, k čomu prispeje aj spätná väzba od pacientov a ich rodín, ktorú systém umožní zbierať a vyhodnocovať,“ vysvetľuje Biháry. Výhody nového projektu pocítia aj lekári a nemocničný personál, a to na lepšej organizácii práce a optimalizácii činností napríklad pri objednávaní pacientov či plánovaní služieb a operácií. Nový systém taktiež myslí na efektívne manažovanie pacientov pozitívne testovaných na ochorenie COVID-19 a náhle zmeny súvisiace s pandémiou koronavírusu. Samotným nemocniciam môže systém podľa odhadov ušetriť až 30 % nákladov.

Aplikácia aj pre pacientov

Programátorom a IT špecialistom však nejde len o samotnú efektivitu procesov v nemocniciach, dôležitá je pre nich aj spokojnosť pacienta. „Chceme, aby mal informáciu, čo sa s ním bude diať od momentu, ako vstúpi do nemocnice. V každej chvíli bude pacientovi jasné, aké vyšetrenia a zákroky ho ešte čakajú a kedy sa predpokladá, že bude môcť ísť domov,“ sumarizuje Biháry. Pacientom sa skráti čas čakania na vyšetrenie a ich liečba bude efektívnejšia. „Pacienti budú mať všetky potrebné informácie o svojej diagnóze, priebehu liečby a pobyte v nemocnici k dispozícii v mobilnej aplikácii, ktorú pre nich tiež pripravíme,“ dodáva.

Úspech slovenských programátorov

Spoločnosť Siemens Healthineers sa rozhodla vyvíjať tento produkt na Slovensku najmä kvôli dobrým skúsenostiam so slovenským tímom z minulosti. Malo by sa na ňom podieľať približne 50 softvérových inžinierov a testerov, ktorí budú spolupracovať so špičkovými tímami v Nemecku. Programátori budú v úzkom kontakte aj priamo so zdravotníckymi zariadeniami. „Do spolupráce bude zapojených približne desať nemocníc v Európe a Spojených štátoch. Boli by sme však radi, ak by sa do vývoja zapojila aj niektorá zo slovenských nemocníc,“ hovorí Alexander Biháry.

Tím softvérových inžinierov začína aplikáciu vyvíjať doslova v „bode nula“, v pilotnej fáze by však mohla začať slúžiť nemocniciam už na konci budúceho roka. „Projekt je dlhodobý a náš trh je celosvetový. Prvé nasadenie do prevádzky očakávame koncom roka 2021. Predpokladám, že vývoj bude pokračovať  ďalších najmenej 10 rokov,“ dodáva na záver Biháry.

Značky: