Slováci sú optimisti, keď príde na podnikanie. Vyplynulo to z prieskumu spoločnosti Microsoft, ktorý uskutočnila medzi malými a stredne veľkými podnikmi (MSP). Až 66 % z nich vidí svoju budúcnosť pozitívne. Viac ako tretina firiem pritom vníma rast a úspech cez každoročné vyššie zisky.
Malé a stredné podniky hrajú v každej ekonomike významnú úlohu, sú jej hnacím motorom. V Európe tvoria 99 % biznisu a zamestnávajú 85 % pracovnej sily, vytvárajú stabilitu. Na Slovensku vytvorili viac ako 70 % pracovných miest a 60 % z HDP. Spoločnosť Microsoft sa preto v nedávnom prieskume zamerala najmä na to, ako fungujú malé a stredné podniky na Slovensku, s akými problémami sa stretávajú, čo by potrebovali zlepšiť a zmeniť a ako ich ovplyvňujú nové technológie.
Pragmatickí optimisti
Prieskum odhalil, že až 66 % Slovákov vidí budúcnosť svojej firmy pozitívne, pričom v Českej republike je to len 41 % opýtaných. V porovnaní s inými krajinami sme však skončili až na 8. mieste a najväčšími optimistami v Európe sú Holanďania (79 %) a tesne za nimi skončili Rumuni (78 %). Naopak, najväčší skeptici sú Gréci (70 % nepociťuje istotu) a Turci (39 %). Takmer dve pätiny (38 %) slovenských malých a stredne veľkých firiem hovorí, že rast a úspech pre nich znamená každoročné vyššie zisky, iba tretina vníma úspech v rovine osobného naplnenia, teda ako osobný rast a získavanie nových zručností, možnosť nasledovať svoju vášeň a robiť to, čo ich baví či získať väčší priestor pre osobný život.
Dorazila technologická revolúcia aj do slovenských SMB?
Vo svete, kde sa zákazníci po inováciách dopytujú sami a nútia firmy viac držať krok s dobou a prinášať nové služby a riešenia, je otázka využitia technológií aj v malých a stredne veľkých podnikoch zásadná. To, že do IT investuje firma príliš málo si myslí 43 % respondentov zo Slovenska, naopak len 6 % si myslí, že firma investuje priveľa. V nadchádzajúcom roku plánuje investovať do IT tretina slovenských firiem.
„Je skvelé, že slovenské firmy chcú inovovať. Vzhľadom na to ako rýchlo sa technológie vyvíjajú, je ale zásadné mať jasnú stratégiu, čo a prečo si zabezpečiť, pretože nevhodná investícia môže naopak modernizáciu firmy na dlho zabrzdiť,“ vysvetľuje Ondrej Novodvorský, riaditeľ pre malé a stredne veľké firmy v Microsoft Slovensko a Česká republika. Prieskum odhalil, že iba 31 % firiem má pripravený biznis plán na viac ako 6 mesiacov. Tri z desiatich slovenských firiem sa rozhodujú strategicky na pravidelných poradách, na ktorých diskutujú aktuálne trendy a potreby firmy. Tretina dá na odporúčanie priateľov a štvrtina jednoducho používa to, čo má doma. „Na domáce technológie a priateľov sa spoliehajú najmä tie menšie firmy. S veľkosťou podniku rastie aj profesionalita rozhodovacieho procesu,“ dodáva Novodvorský.
Z prieskumu vyplynulo, že na Slovensku pracuje viac ako dve tretiny zamestnancov so starým zariadením (36 % s 3-5 ročným a rovnaké percento s ešte starším). Iba pätina 21 % používa nové zariadenie (menej ako 2 roky). V porovnaní s Európou, kde majú novšie zariadenia k dispozícii 3 z 10 respondentov a naopak zariadenia staršie ako 5 rokov iba necelá pätina, sme pozadu. Vývoj na poli technológií sa hýbe dopredu míľovými krokmi, no odborníci upozorňujú, že nie je veľký rozdiel medzi počítačovým a vozovým parkom. „Aj so starým autom sa dostanete, kam potrebujete, ale bude vám to trvať dlhšie, bude to nepohodlné, nehovoriac o bezpečnosti a spotrebe. S počítačmi je to rovnaké. Vďaka novým zariadeniam vieme byť oveľa produktívnejší, flexibilnejší a naše dáta sú oveľa lepšie chránené,“ hovorí Novodvorský.
Digitálna transformácia očami slovenských firiem
Čo vlastne pre firmy znamená digitálna transformácia? Z odpovedí vyplynulo, že pre takmer polovicu slovenských firiem je to stále ešte najmä zmena papierovej komunikácie na digitálnu (46 % slovenských firiem oproti 39 % európskym). V európskom meradle už dominuje snaha o automatizáciu procesov ako digitalizácia riadenia vzťahov so zákazníkmi, používanie účtovných aplikácií či aplikácií na skladové zásoby a analýzu obchodných dát (50 % európskych firiem oproti 47 % slovenským). Pre štvrtinu firiem je digitalizácia spojená s možnosťou zamestnancov pracovať odkiaľkoľvek (24 %). „Digitálna transformácia nie je len o tom zaviesť technológie, ale dokázať s ich pomocou zmeniť spôsob fungovania podniku, obchodné procesy a firemnú kultúru. Technológie musia ľuďom otvoriť nové obzory – napríklad pomocou analýzy a vizualizácie mnohých dát – a uvoľniť priestor pre spoluprácu a inovácie, napríklad prepojením dosiaľ oddelených tímov a umožní bezpečné zdieľanie na diaľku,“ dodáva Novodvorský. Dobrou správou je, že medzi slovenskými malými a strednými podnikmi panuje jednoznačná zhoda v tom, že im moderné technológie pomáhajú a šetria čas (81 % oproti 78 % Európa) a poskytujú flexibilitu (80 % oproti 72 % Európa).
Čoho sa firmy obávajú v súvislosti s technológiami?
Pocit, že nedokážu zabezpečiť hladké fungovanie všetkých svojich technológií majú 3 z 10 slovenských firiem. Takmer polovica sa bojí bezpečnostných rizík – straty dát (28 %) či hackerského útoku (18 %). Necelá štvrtina firiem sa obáva nutnosti investovať do technológií stále viac a pätina podnikov zmieňuje technologický náskok konkurencie a prílišnú závislosť na technológiách.
„Na všetky tieto obavy možno nájsť odpoveď v cloude. Cloud otvára aj malým firmám prístup k špičkovým službám na úrovni najväčších organizácií. Zaručuje im, že budú mať vždy najaktuálnejšie verzie a všetky inovácie a vychytávky dostanú ihneď. O prevádzku sa navyše stará dodávateľ, čo im šetrí čas a nervy. Všetko bez veľkých počiatočných investícií a za zlomok nákladov, ktoré si vyžaduje vlastná infraštruktúra,“ uzatvára Ondrej Novodvorský. Žiadnu cloudovú službu dosiaľ nevyužíva iba 19 % firiem na Slovensku. Slovenské podniky v tomto ohľade nijako nezaostávajú – v európskom priemere uviedla štvrtina (26 %) respondentov, že s cloudom zatiaľ nemajú skúsenosť. Najčastejšie využívané cloudové služby v slovenských malých a stredne veľkých firmách sú nástroje od Microsoftu (Office 365, Azure či Onedrive) – používa ich viac ako polovica firiem (53 %).
Online prieskum sa uskutočnil naprieč 19 krajinami na vzorke 13000 respondentov v decembri 2016 – januári 2017. Zloženie respondentov predstavovalo 47 % žien, 53 % mužov. Až 70 % respondentov bolo v produktívnom veku 25 – 54 rokov.