Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Iniciatíva Suchý február je možnosť dať si odstup od alkoholu. Na Slovensku sa však na internetovom predaji alkoholu neprejavuje. Štruktúra online predaja alkoholu je identická s predajom v Česku. Ktoré druhy alkoholu sú na internete najpopulárnejšie a ktorých predaj rastie sa dozviete z analýz dát internetového portálu Heureka.

Na hranici problémového pitia je totiž až 14 % Slovákov, čo znamená, že alkohol konzumujú denne alebo niekoľkokrát do týždňa. Len 23 % ho nekonzumuje vôbec a 37 % udáva, že pije len občas.[1] Internetový predaj alkoholu vo februári však žiadny zásadnejší pokles nevykazuje.

“Predaj alkoholu na internete je vyrovnaný počas celého roka s výnimkou decembra, kedy stúpne až o +50 % oproti ročnému priemeru. Čo sa týka februára, po medziročných poklesoch v rokoch 2021 a 2022 vzrástol záujem v predchádzajúcom roku o vyše +21 % a v tomto roku evidujeme len symbolický medziročný pokles o -1,4 %. Ani v jednom sledovanom roku však nebol február najsuchším mesiacom. Bohužiaľ teda musíme konštatovať, že pri internetovom predaji alkoholu sa suchý február nekoná. Rovnaká situácia je aj v Česku, kde prebieha rovnaká iniciatíva, keďže záujem o alkohol na internete v tohtoročnom februári dokonca medziročne vzrástol o +7,5 %,” hovorí Michal Buzek, šéf analytikov v Heureka Group.

Aký alkohol sa na internete predáva?

Najpredávanejšou kategóriou alkoholu na internete sú rumy. Ich podiel je vyše +30 % a za posledné 3 roky vzrástol záujem o vyše +50 %. Whisky majú polovičný podiel a rovnako aj nárast.

Prekvapením sú vína, ktoré boli v minulosti na 3. mieste, no teraz ich predbehli likéry. Vína zároveň zaznamenávajú aj najväčší prepad záujmu, čo svedčí, že ich vyhľadávame skôr v špecializovaných kamenných predajniach. Rastie však popularita šumivého vína, ktoré za ostatné 3 roky narástlo až o +313 %. Najväčší nárast až +668 % zaznamenali vermuty, ich podiel na internetovom predaji alkoholu je však veľmi nízky. “Internetový predaj alkoholu je predsa len špecifický a zahŕňa hlavne špeciálnejšie či drahšie druhy alkoholu, ktoré častokrát kupujeme aj ako dary,” hovorí Michal Buzek.


[1] z prieskumu lekárenskej skupiny Pilulka a výskumnej agentúry Behavio

Značky: