Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pandémia koronavírusu výrazne zvýšila ochotu spotrebiteľov nakupovať online. Z dôvodu uzatvorenia predajní sa nákupy presunuli na internet a zmenilo sa nákupné správanie jednotlivých segmentov. Svetový e-commerce za minulý rok vzrástla o takmer 28 percent. Aj v tomto roku sa očakáva zvýraznenie významu internetových obchodov. Boomu na trhu sa však budú musieť postaviť majitelia e-shopov. Či už rozvojom nákupných kanálov, inováciami alebo vstupom na dynamicky sa rozvíjajúce zahraničné trhy.

 Vďaka posilneniu e-commerce biznisu, počas pandémii uvažujú dobre etablované e-shopy o expanziu na ďalšie trhy. Najvyspelejším trhom je Veľká Británia a jedným z najväčších je Nemecko. „Jedná sa ale o špecifické trhy. Ak internetový obchodník zvažuje vstup práve na tieto trhy, tak pred vstupom musia veľmi starostlivo analyzovať exportný potenciál. Využiť možno aj dynamicky rastúce trhy ako je Česká republika, Maďarsko alebo Rumunsko. Práve do týchto krajín vlani expandovali slovenské e-shopy najviac. Záujem majú Slováci tiež o Chorvátsko alebo Ukrajinu,” hovorí László Szabó, spoluzakladateľ a riaditeľ pre rozvoj digitálnej agentúry Growww Digital, ktorá spolupracuje s prednými e-shopmi na trhoch strednej a východnej Európy.

Ako sa pripraviť a čo jednotlivé trhy ponúkajú?

Export na nový trh sa môže zdať náročný, zároveň je obrovskou výzvou. Záleží na zvolenej stratégii. Ak sa značka rozhodne rozširovať na ďalšie trhy, tak musí vedome plánovať. Na začiatku expanzie je preto dobré sa zamyslieť nad trhom ako celkom a nad plánovaním podielu podľa lokálneho dopytu. Je potrebné si urobiť základný prieskum trhu, zamerať sa na odlišnosti v nákupnom  správaní, preštudovať zákony a daňové podmienky.

Podľa Growww Digital najdôležitejším bodom je lokalizácia. Zákazník totiž uprednostňuje nákup v lokálnom jazyku, ale jazyková bariéra je často podceňovaná. „Nemyslime si preto, že stačí iba vytvoriť e-shop v ďalšej jazykovej mutácii. Napríklad pri expanzii do Maďarska sa u predajcov stretávame s nedôkladným prekladom, na čo reagujú zákazníci veľmi nedôverčivo. Ďalším dôležitým prvkom budovania dôvery na trhu býva rozširovanie lokálnych služieb zákazníkom, ako reverzná logistika, ktorá zefektívňuje pohyb vráteného tovaru a samotná zákaznícka podpora na zvýšenie spokojnosti zákazníkov. Prepojenie s aktivitami digitálneho marketingu, ktoré je vytvorené na mieru lokálnym štandardom a zvykom, poskytne firmám optimálne výsledky a lepšiu návratnosť investícií,“ upresňuje Szabó. Návratnosť investícií, ktoré do expanzie firma vloží, sa podľa neho dá očakávať v období 1,5 až 3 roky v každej novej krajine.

Maďarsko

Pre vstup na maďarský trh hovorí množstvo faktorov. Maďarsko má v stredoeurópskom regióne najvyššie tempo rastu v počte internetových obchodov. Dôsledkom pandémie v roku 2020 tržby v e-commerce sa zvýšili o 35 – 40 percent. „V Maďarsku sme tento rok zaznamenali výraznejší nárast nových e-shopových zákazníkov, čo je dlhodobou výzvou pre každého online podnikateľov, pričom pomer internetových užívateľov vo väčšine európskych krajín sa drží na úrovni okolo 80 percent celkovej populácie,“ uvádza László Szabó. Obrat lokálnych online značiek v roku 2020 dosiahol 909 miliardy HUF.

Elektro a IT sú lídrami v segmente internetového obchodovania. Medzi ďalšie produkty s vysokým dopytom patria potraviny a produkty osobnej starostlivosti, móda, domácnosť, alebo hračky. Spotrebitelia radi počujú na slová zľava alebo doprava. Maďari požadujú kvalitný produkt doručený v ten deň, ktorý možno prípadne jednoducho vrátiť až do 30 dní. Rozhodujúcim faktorom je pre nich cena a rovnako tak recenzie. „Než začnete míňať peniaze za aktivity v digitálnom marketingu, zamerajte sa na ciele a šance na úspech,“ radí Szabó. Lokalizácia je podľa neho absolútnym kľúčom k úspechu.

Česká republika

Česká republika je veľmocou e-shop biznisu, a krajina má momentálne okolo 40 tisíc aktívnych e-shopov. Na internete nakupuje viac ako 70 percent obyvateľov. Český e-commerce je pravdepodobne najsilnejší v strednej a východnej Európe a obraty českých e-shopov v roku 2020 dosiahli 217 miliardy CZK, čo znamená medziročný rast až o 40 percent. E-shopy, ktoré majú vážné dlhodobé obchodné plány v strednej a východnej Európe vážne, nemôžu Českú republiku vynechať. Na jednej strane ide o nasýtený trh, ktorý prechádza konsolidáciou v segmentoch s vysokou konkurenciou, má vysoký štandard dodávok a služieb, na druhej strane vďaka inovatívnemu prístupu a fokúsom na požiadavky prichádzajúcich najmä od mladších generácii, je tento trh stale veľkou príležitosťou.

„Na trhu dominuje segment módy, elektroniky a potravín. Česi sú tiež vášniví domáci majstri, majitelia domácich zvierat alebo motorkári. Akonáhle si ich získate, mate verných priateľov na celý život,“ dodáva László Szabó.

Slovensko

Na slovenskom trhu je zhruba 13 tisíc online obchodníkov a e-commerce segment je veľmi dobre rozvinutý. Počas pandémie na Slovensku vystupovali investície e-shopov do digitálneho marketing nad všetkými krajinami stredoeurópskeho regiónu. Online nakupovanie už koncom minulého roka prekonalo každý mysliteľný rekord a rast naďalej pokračuje. Ročný obrat v roku 2019 z online predaja presiahol 1,3 miliardy eur a od tej doby rástol zhruba o 16 percent ročne. Trh je veľmi úzkospojený s okolitými štátmi. Najmä s Českou republikou v oblasti logistiky, kultúrnych vzťahov a jazyka.

Podobne ako Maďari, Slováci pri online nákupe uprednostňujú výhodnú cenu a možnosť doručenia do druhého dňa. Očakávajú skvelú starostlivosť zo zákazníckeho hľadiska. Ak je zákazník spokojný, tak sa vracia k internetovému obchodníkovi opakovane. Dôvera v online nakupovaní je vysoká. Až 86 percent obyvateľov nakupuje na internete. Dve tretiny nákupov sa uskutočnia prostredníctvom inteligentných telefónov.

Najväčším segmentom na trhu je elektronika, potraviny, kozmetika a móda. Obľúbená je tiež akcia počas ‘Black Friday’. „Slovensko je trh so stabilným tempom rastu elektronického obchodovania, má relatívne dominantnú kúpnu silu a digitalizáciou medzi segmentmi,“ hovorí Szabó.

Rumunsko 

Rumunsko je jedným z najrýchlejšie rastúcich trhov v Európe. E-commerce v krajine dosiahol na konci 2020, 5,6 miliardy EUR, čo je o 30 percent viac ako v roku 2019. Rumunsko je na piatom mieste sveta s najrýchlejším internetom a vysokou penetráciou mobilných zariadení (76 percent). Vzhľadom k pandémiu bude mať v budúcich rokoch online nakupovanie vo východnej a juhovýchodnej Európe vyšší podiel na celkových maloobchodných tržbách a Rumunsko zažije najrýchlejšiu dynamiku. Najviac nakupujúcich je vekovo medzi 25 – 35 rokmi a väčšina dáva prednosť platbe v hotovosti pri odovzdaní. Rumuni nakupujú online najmä módu a elektroniku. Požadujú dopravu zadarmo a radi píšu recenzie. Obľúbená je akcia Black Friday, ktorá prebieha niekoľkokrát ročne.

Chorvatsko

Chorvátsko je veľmi sľubný trh. Naproti Slovensku a Českej republike rastie dvojnásobne. Aj keď má v online priestore menej zákazníkov (cca 2 milióny), záujem rastie. Navyše náklady na vstup na tento trh sú relatívne nízke. Chorváti majú radi zahraničné značky a sú zvyknutí na doručenie tovaru až do piatich dní. Ak sú e-shopy schopné upraviť svoje produktové portfólio, aby bolo schopné konkurovať a stanoviť nové štandardy zákazníckeho servisu, majú v Chorvátsku vyhrané. Najsilnejším segmentom je móda, elektronika a potraviny.

Slovinsko 

Slovinsko je kľúčovým obchodným uzlom, spájajúci štáty ako Rakúsko, Taliansko, Maďarsko a uvoľňuje cestu na juh k Jadranskému moru. Dobrou správou je, že konkurencia e-shopov nie je zatiaľ veľká. E-commerce trh rastie ročne o 21 percent. Celkové tržby odvetvia prekročili vlani hranicu 4 miliardy eur a v nasledujúcich rokoch sa očakáva až 6 miliardy eur. Obyvatelia majú silnú kúpnu silu a nakupovanie si užívajú. Záleží im na značke, postoji k ekológii a praktickosti, ako je rýchle dodanie zásielky. Ekonomika stále rastie, čím sa Slovinsko približuje skôr Rakúsku než balkánskym krajinám. Až 30 percent príjmov z online trhu pripadá na módu.

Ďalšie informácie o jednotlivých trhoch nájdete na webovej stránke: export.growwwdigital.com/.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.