Tak, o tento krok som sa snažil posledných 9 mesiacov a dieťatko sa nakoniec narodilo.

Živé, zdravé a so všetkým, čo k nemu patrí. Vedel som totiž od svojich českých kolegov, že organizácia EISA je otvorená rozšíreniu do ďalších krajín. Pritom Slovensko v nej nikto nezastupoval, čo bola škoda pre obe strany. Ja viem, že na Slovensku pojem EISA nie je možno až tak známy, ale aj našim pričinením bude. A to veru poriadne.

EISA je organizácia, ktorá združuje vybraných európskych novinárov a raz ročne na jeseň vyhlasuje najlepšie produkty uplynulého roka. Robí tak za celú Európu vo viacerých oblastiach – napr. v TV, audiu a v smartfónoch. Tak som si aj pomyslel – veď to sme presne my a ak si mám vybrať na začiatok jednu špecializáciu, tak sú to smartfóny. A začal som konať.

Svetoví výrobcovia si ocenenie EISA vysoko vážia, lebo vedia, že presadiť sa na tejto európskej úrovni znamená pre nich prestíž. Niet totiž cennejšieho ocenenia v Európe, ako je práve toto.

No EISA nie je organizácia narýchlo pozháňaných novinárov, ktorí si prídu vypiť a zajesť, či očakávajú nejaké darčeky. Viem to, lebo ja a spolu so mnou aj magazín TOUCHIT prešiel celým výberovým procesom ESIA od prvej myšlienky až po slávnostné prijatie.

Na to, aby ste sa dostali do tejto spoločnosti, potrebujete odporúčanie. Ideálne od dvoch členov EISA súčasne. Inými slovami, musíte byť rešpektovaní v zahraničí. Následne pripravíte prezentáciu a neskôr svoj projekt prezentujete na hlavnom mítingu EISA pred ostatnými členmi. Prijatí musíte byť nadpolovičnou väčšinou členov. Na obhajobu svojho členstva máte len jeden pokus, navyše v prípade krajín ako je Slovensko môže byť za jednu kategóriu len jeden člen.

Prijímací proces nie je formalita, ide fakt do hĺbky. Spoliehať sa na to, že členovia komisie nepoznajú náš mediálny trh je naivné. Vedeli všetko a pýtali sa ma aj na veci, ktoré mi neboli celkom príjemné. Rovnako používať na Slovensku niekedy používané násobenie reálneho tlačeného nákladu číslovkou ďaleko vyššou ako je 1, vám tu nepomôže. Toto číslo nie je rozhodujúce. Počíta sa však to, či a ako často vás citujú iné zdroje na domácom a ideálne aj zahraničnom trhu. To je v prípade TOUCHIT viac ako splnené, naše vyjadrenia používajú iné slovenské médiá minimálne raz za týždeň. Iste ste si všimli našu spoluprácu s televíziami a rozhlasom a v tomto roku nás citovali dve české médiá, čo je de-facto zahraničná spolupráca. Ďalej je fajn, ak okrem rýchleho on-line vydania máte aj klasické papierové vydanie. Je to známka tohto, že to myslíte s vašim médiom smrteľne vážne a nie je to len stránka s vymyslenou čítanosťou článkov. On-line správy a články v tlačenom vydaní tiež nemôžu byť robené metódou Ctrl-C(udzie) + Ctrl-V(lastné), musíte mať pôvodné, ideálne analytické články. Rovnako u nás používaná metóda prekladu českých stránok do slovenčiny s trojdňovým odstupom nezaberie, lebo zástupcovia českých médií to vedia a mávnu nad vami rukou ešte predtým ako otvoríte ústa.

Napriek splneniu všetkých vyššie spomínaných formálnych podmienok trvalo moje európske „grilovanie“ presne 52 minút. Uskutočnilo sa v nemeckom Hamburgu, náklady na cestu boli plne v našej réžii. A pýtali sa ma teda poriadne detailne. Miestami sa mi zdalo, že moji dnes už kolegovia zisťujú, ako by sa to malo robiť. Ono vytvoriť za menej ako dva roky médium rešpektované v európskom meradle, s ozajstnou on-line komunitou veru nie je celkom bežné. Povedal som im všetko, veď nemám čo tajiť. Skutočnosť je taká, že za úspechom TOUCHIT sú znalosti, ale predovšetkým tvrdá a každodenná práca úplne všetkých členov redakcie. A nie je to o peniazoch, viem, že moji kolegovia by vedeli zarobiť inde aj lepšie. Ale sme výborný kolektív, s množstvom príležitostí a spolu dokážeme aj v relatívne malom počte urobiť veľké veci. Nikto z nás nepočíta hodiny do skončenia pracovnej doby. Ak je treba urobiť on-line pokrytie udalosti z USA alebo Číny, ktorá sa koná v našom čase neskoro večer, tak to jednoducho urobíme. Viem, že doma nikto nie je prorokom, ale toto je na európskej úrovni hodnotené celkom pozitívne.

Dobre, takže od júla je magazín TOUCHIT oficiálnym členom organizácie EISA, o čom sa môžete presvedčiť aj na stránke eisa.eu. Po novom tak vďaka nám medzi krajinami členov hrdo svieti aj Slovensko. Sme na mape tých krajín, ktoré rozhodujú o najlepších produktoch.

Viem, že naši partneri sa opýtajú – dobre a čo z toho budete mať vy ako médium. Otvorene povedané, žiť sa z toho nedá. Počas roka sa konajú stretnutia členov komisie, tí spolu diskutujú o produktoch a potom ich vyhodnocujú. Všetko na osobných stretnutiach a tu je účasť povinná. To, čo z toho budeme mať my je prestíž, prístup k najlepším produktom a expertom z oblasti smartfónov, ako aj možnosť exkluzívneho prístupu k produktom. To využijeme v našich článkoch, ktoré odteraz budú môcť byť ešte viac do hĺbky. Ako som povedal, firmy si na európskej úrovni toto ocenenie vážia, a preto pre členov EISA sami organizujú špeciálne semináre a stretnutia. Podčiarknuté a spočítané, pre čitateľov je to istota ešte lepších článkov. Teším sa na možnosť diskusie so zahraničnými kolegami. Už som to zažil pri svojom historicky prvom tajnom hlasovaní ešte v Hamburgu a viem, že to nie je o mechanickom dvíhaní ruky. Viem tak, že z tohto kroku budete mať osoh predovšetkým vy, naši čitatelia.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom júlovo-augustovom vydaní TOUCHIT č. 6/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.