Pri online nákupe je pre deväť z desiatich Slovákov rozhodujúce doručenie na druhý deň a presnejšia informácia o čase doručenia. Očakávajú aj možnosť meniť si termín a miesto prevzatia zásielky či aplikácie na sledovanie ich balíka online cez smartfón. To sú totiž služby, vďaka ktorým sa doručovanie prispôsobuje ich aktuálnemu programu. Prepravcovia aj predajcovia tak čelia výzve, ako tieto očakávania skĺbiť a priniesť zákazníkovi pozitívnu skúsenosť s nákupom.
Komunita online nakupujúcich rastie. Viac ako tretina Slovákov zapojená do prieskumu eShoppper barometer, ktorý uskutočnila kuriérska spoločnosť DPD, člen skupiny DPDgroup, nakúpi mesačne online 4 krát a vyše polovica z nich je vo veku od 18 do 34 rokov. To sú zákazníci, ktorí sú nároční a očakávajú pri nákupe flexibilitu a komfort. Tieto atribúty sú pre online obchody kľúčové, ak chcú priniesť svojim zákazníkom pozitívnu skúsenosť s nákupom a zvýšiť pravdepodobnosť jeho opätovnej návštevy v ich internetovom obchode. Práve prebratie tovaru ako posledný kontakt zákazníka s obchodom totiž môže byť to, čo ovplyvní celý nákup.
„Z pozície prepravcu vieme poskytnúť príjemcovi pri doručení také služby, aby nebolo potrebné čakať na príchod kuriéra. Záleží však na internetovom obchode, či sa rozhodne pre doručenie svojho tovaru tieto služby objednať. My to odporúčame, zrýchľuje sa tým totiž doručenie tovaru a internetový obchod poskytne svojmu zákazníkovi aj vyššiu mieru komfortu pri doručení zásielky,“ približuje Peter Pavuk, generálny riaditeľ kuriérskej spoločnosti DPD na Slovensku.
Je totiž rozdiel v doručovaní na firemnú adresu, kde sa po celý deň niekto nachádza a v doručení na súkromnú adresu, kde je vyššia pravdepodobnosť, že príjemca nebude doma. Pre tento typ doručenia existuje viacero služieb, ktoré uľahčujú príjemcovi plánovanie prebratia zásielky. Či už ide o informáciu o termíne doručenia zásielky deň vopred, zmenu dňa alebo adresy doručenia či presný hodinový interval príchodu kuriéra.
„So službou DPD Home môže navyše príjemca v poslednej hodine pred doručením sledovať príchod kuriéra online na mape, kde vidí, ako ďaleko sa nachádza od jeho adresy a koľko má ešte zastávok, kým doručí jeho zásielku. Dnes je tento servis pri online nákupe očakávaný, čo potvrdil aj náš prieskum E-shopper barometer. Ďalej zvyšuje pravdepodobnosť, že zákazník v internetovom obchode nakúpi aj to, či internetový obchod uvádza jasné podmienky vrátenia tovaru, presné ceny bez dodatočných navýšení, či prehľadný popis produktu,“ približuje Pavuk zistené nároky zákazníkov na doručenie a eshopy.
Dnes si ľudia zvykajú, že všetko potrebné nakúpia z pohodlia domova či kancelárie. Rovnako pohodlné očakávajú aj prevzatie tovaru. Tu je práve priestor pre hľadanie rovnováhy medzi cenou a poskytovanými službami nielen u dopravcov ale hlavne u predajcu.
Objem doručených zásielok na Slovensku rastie ročne o 15 %. Aj preto je predpoklad, že online nakupujúci sa budú v dostupných službách čoraz viac orientovať a niektoré dnešné novinky na trhu dopravy budú časom už úplne samozrejmé. Výsledky prieskumu tiež ukazujú, že online nakupujúci očakávajú ich dostupnosť aj vo svojich e-shopoch.
* Prieskum E-shopper barometer 2017 bol realizovaný od 1. júna do 3. júla 2017 na vzorke 24 871 respondentov z 21 európskych krajín a Ruska starších ako 18 rokov.