Clubhouse sa stal hitom počas pandémie, ale z dlhodobého hľadiska sa nepresadil.

V roku 2020 a hlavne začiatkom roka 2021 to vyzeralo, že sa zrodil nový fenomén. Koronakríza a z nej vyplývajúce obmedzenia boli vtedy na vrchole a ľudia trávili veľa času doma. Práve v tom príhodnom čase prišla nová sociálna sieť, nazvaná Clubhouse.

Bola to vlastne audioplatforma zameraná na interaktívne podcasty, avšak šla úplne proti prúdu. Zatiaľ čo bežný podcast, prípadne nahrávku či video na Youtube, Facebooku a podobných službách si môžeme vypočuť kedykoľvek a aj na viackrát, Clubhouse fungoval prísne lineárne – teda naživo, akoby ste počúvali rozhlasové vysielanie. Akurát s tým rozdielom, že ste sa vedeli prihlásiť o slovo a ak vám ho moderátor udelil, mohli ste čo-to povedať k téme.

Tieto relácie sa odohrávali v miestnostiach, kde sa diskutovalo na rôzne témy. Kľúčovým faktorom však bolo, že nič sa nenahrávalo. Ak ste zmeškali začiatok, alebo museli z miestnosti odísť pred koncom, mali ste smolu, záznam ste si nemohli pustiť.

Clubhouse bol najprv dostupný len pre platformu iOS (teda iPhony a iPady) a na registráciu bola potrebná pozvánka, čo vytváralo istý punc exkluzivity. Tieto pozvánky sa dokonca predávali na E-Bayi. V druhej polovici mája 2021 pribudla aj aplikácia pre Android.

Na nový trend, pochopiteľne, zareagovala aj konkurencia a ako to býva vždy, snažila sa koncept okopírovať. V prípade Spotify to bol Greenroom, Facebook zase prišiel s HotLine. Vlastné riešenie pripravoval aj Twitter. Ukázalo sa však, že v tomto prípade boli obavy z nástupu novej platformy neopodstatnené.

Ako rýchlo totiž Clubhouse vystrelil nahor, tak rýchlo padol dole. Svedčí o tom aj frekvencia článkov na našej stránke Touchit.sk (hoci, samozrejme, nejde o žiadnu oficiálnu štatistiku, ale predsa len o niečom svedčí). V období od februára do júla 2021 sme o nej napísali až 12 článkov. A potom už žiadny.

Nebolo totiž o čom písať, Clubhouse sa nestal povestnou ďalšou veľkou vecou a zaradil sa do širokého hlavného prúdu podobných aplikácií, ktoré síce majú istý okruh svojich používateľov, ale gigantom ako Facebook, Instagram, Twitter či TikTok sa ani zďaleka nepribližujú.

Vo vrcholnom období v marci 2021 mal Clubhouse podľa štatistík portálu Demandsage.com okolo 10 miliónov používateľov, ale tieto čísla postupne klesali. Teraz, v apríli 2023, spoločnosť Clubhouse oznámila prepustenie viac ako polovice zamestnancov. Zdá sa, že príbeh nádejnej sociálnej siete bude mať smutný koniec.

Zdroj: vlastné, Demandsage.com

Prečítajte si tiež:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.