Staňte sa prispievateľom do fotobaniek a nechajte svoje fotky zarábať

3

Je fotografovanie vaším veľkým koníčkom a často máte pocit, že dosahujete lepšie výsledky ako profesionálni fotografi? Možno je najvyšší čas stať sa jedným z nich. Cestou k tomuto úspechu sa môže stať zástup veľkých internetových fotobánk.

Nahrávanie fotografií do rôznych svetových fotobánk môže byť pre mnohých amatérskych fotografov zaujímavý spôsob privyrobenia si a v lepšom prípade dokonca aj prechod ku kompletnej profesionálnej činnosti. Hlad firiem a jednotlivcov po kvalitných ilustračných aj inštruktážnych fotografiách nikdy nevyprchá a nikde nie je napísané, že medzi týmito fotkami nemôžu byť aj tie vaše. Nepáčilo by sa vám, ak by vaše fotografie samy zarábali počas vašej dovolenky, spánku či relaxu, a to po mnoho nadchádzajúcich rokov? O takej budúcnosti a príjme by si zrejme zasníval rád každý.

Čo k tomu potrebujem?

V prvom rade treba zahodiť ilúziu o tom, že fotobanky, ktoré by vám poskytli časom nejaký relevantný príjem, sú miestom na nahrávanie fotografií z vášho smartfónu. Je jedno, či je váš telefón vlajkovou loďou výrobcov ako Samsung či Apple, pri ktorých sa obvykle udáva, že osadené fotoaparáty sú veľmi kvalitné a robia nádherné snímky. Tieto hodnotenia sa týkajú mobilnej fotografie a dajú sa posudzovať týmito superlatívmi len v rámci tohto segmentu, nie inde.

Vaše smartfónové snímky s vysokým rozlíšením síce pôsobia na 5“ displeji možno dobre a ostro, avšak skúste sa na ne pozrieť na veľkom monitore pri ich plnej veľkosti (pixel fotografie na reálny pixel displeja). Rýchlo spoznáte, o akú katastrofu obvykle ide a uvidíte, že snímky po priblížení na ozajstnú veľkosť pripomínajú skôr machule, než ostrý obraz. Situácia sa síce trochu zlepší, ak fotíte blízke objekty v dobrom svetle, avšak aj keď sa budete naozaj veľmi snažiť, s takýmto materiálom sa do populárnej fotobanky takmer určite nedostanete.

Nejde však o žiadnu diskrimináciu a spolčenie fotografov. Skúste si predstaviť situáciu z pohľadu zákazníka, ktorý kupuje fotografiu napríklad pre tlačené médium alebo reklamnú kampaň. Zapáči sa mu pritom vaša fotografia, ktorú vidí v malom rozlíšení a klikne na stiahnutie toho najvyššieho dostupného, za ktoré je ochotný zaplatiť. Ak by mu na disku jeho počítača následne pristála ohavnosť, ktorú vo veľkom rozmere použiť nemôže, asi by sa oprávnene dožadoval vrátenia peňazí a fotobanke by prestal dôverovať.

O nič lepšie by to nebolo ani z vášho pohľadu v súvislosti s konkurenciou. Ak by sa o kvalite fotky mohol každý presvedčiť, nikto by si nekúpil nekvalitnú snímku, keď za rovnakú cenu si môže vyberať z tisícov iných kvalitných. Fotky zo smartfónov sú dnes už veľmi dobré pre osobnú potrebu, ale boháča z vás v rámci ich predávania nespravia.

Na druhú stanu to ale neznamená, že na to, aby ste predávali fotky vo fotobankách, potrebujete hneď fotografickú výbavu za desaťtisíce eur. Digitálne zrkadlovky začínajú dnes na cenách 300 eur a pokiaľ je fotografovanie vaším koníčkom, s ničím horším už asi aj tak v súčasnosti nefotíte.

Je pravdaže jasné, že ako amatér začiatočník nemáte k dispozícii štúdio, perfektnú techniku v najvyššej kvalite a tridsaťročné skúsenosti. To vám ale nebráni v úspechu, pretože každý súčasný profesionálny fotograf nejako začínal a rozhodne nemal k dispozícii techniku, akú má dnes. Ak vlastníte zrkadlovku, ktorá dokáže fotiť ostré fotky, máte cit pre fotografiu a baví vás, naozaj už nič iné nepotrebujete.

Čo mi vlastne fotobanka ponúkne a ako sa do nej dostať?

Internetová fotobanka je priestor, na ktorý si ako fotograf môžete nahrávať svoje fotky a následne ich tam ponúkať na predaj. Ponuku a predaj má na starosti fotobanka a vy plníte rolu jej zásobovača fotografickým obsahom. Ak sa predá vaša fotka, zinkasujete za to peniaze. Takéto agentúry si samozrejme netreba mýliť s bežnými stránkami na nahrávanie a zdieľanie fotografií, ako je napríklad Instagram. Tie sú síce vhodné na to, aby ste fotky zdieľali s priateľmi a verejnosťou a dostali ste na ne nejakú odozvu, avšak vystavovanie fotiek týmto spôsobom vám žiadne peniaze neprinesie.

V prípade fotobánk počítajte s tým, že väčšina sumy, za ktorú sa fotografia predá, pôjde obvykle na účet fotobanky. Musíte si ale uvedomiť, že vám za to agentúra poskytuje značnú protislužbu. Dáva vám nielen miesto na upload vašich fotografií, ale aj automatické tvorenie rôznych veľkostí a ich ocenenie, pokryje všetky právnické veci z hľadiska licenčných zmlúv, umožní zákazníkom platbu v rôznych podobách a menách a čo je najdôležitejšie, ukáže vašu prácu obrovskej mase ľudí, ku ktorej by ste inak nikdy prístup nemali. Na vašu súkromnú stránku, kde by ste fotky predávali na vlastnú päsť, by zrejme prišlo len minimum ľudí, ak vôbec nejakí. Musíte si uvedomiť, že nie ste žiadny známy fotograf s vypracovanou povesťou, ale neznámy začiatočník.

Fotobanka Shutterstock

Fotobanka z vašej strany žiadne vybavovanie, naháňanie zákazníkov či propagáciu neočakáva. Vaša starosť je len tvorba kvalitných a relevantných fotografií a ich uplaod na stránku so správnym popisom. O viac sa nemusíte starať a na konci mesiaca vám vždy dorazí platba za predané fotografie (za predpokladu, že si niekto nejaké kúpi).

Hľadanie fotobanky vhodnej pre vás môže byť neľahké. Existujú ich desiatky, pričom vzhľadom na časové možnosti je lepšie sa sústrediť len na jednu či dve. Na menších fotobankách môže byť menšia konkurencia, avšak aj oveľa menej návštevníkov a tým aj menej predajov a menej peňazí pre vás. Obvykle je preto lepšie to skúsiť najprv s tými najväčšími.

Medzi tie najznámejšie fotobanky patrí Shutterstock, iStock a Dreamstime. Tieto veľké fotobanky nemajú žiadnu núdzu o fotografov, a to im dovoľuje mať aj vyššie vstupné kritériá. Ak chcete na fotobankách uverejniť svoje fotografie na predaj, musíte prejsť úvodným schvaľovacím procesom, ktorý zaručí, že fotobanku nekontaminujete nekvalitným materiálom.

Prihlasovanie sa medzi prispievateľov fotobanky Shutterstock

Proces vstupu pozostáva z toho, že stránku navštívite a prekliknite sa na sekciu pre poskytovateľov obsahu. Proces je na každej fotobanke mierne odlišný, ale obvykle ho tvorí bezplatná registrácia, v rámci ktorej pošlete svoju žiadosť o prijatie medzi prispievateľov. Svoje fotky budete môcť nahrávať a predávať až vtedy, keď vás agentúra v podobe fotobanky akceptuje.

Žiadosť obvykle pozostáva z poslania niekoľkých ukážkových fotografií vašej práce, na základe ktorých zamestnanci alebo spolupracovníci fotobanky zhodnotia, či sú fotky v zodpovedajúcej kvalite. Hodnotia sa z hľadiska kompozičnej stránky, úpravy a takisto obrazovej kvality. Mnohé fotobanky od vás budú požadovať aj vyplnenie malého testu (nič zložité a môžete ho robiť aj opakovane), v ktorom sa uistia, že chápete celkom základnú funkčnosť týchto služieb a nebudete napríklad žalovať nejakú firmu v prípade, že uvidíte svoju fotografiu na bilborde, potom ako si ju daná firma kúpi.

Pri žiadosti o prijatie posielajte tie fotografie, ktoré vašu prácu reprezentujú v tom najlepšom svetle.  Vyhýbajte sa však súkromným a komerčne nevýznamným fotkám. Uvedomte si, že nepodávate žiadosť na prijatie do galérie umeleckých fotografií. Podávate žiadosť do fotobanky, ktorej účel je fotky predávať na použitie na webových stránkach, časopisoch či plagátoch.

Okrem fotiek bude od vás takisto obvykle požadovaná kópia preukazu totožnosti, napríklad občianskeho alebo vodičského preukazu, čo je nevyhnuté pre nadviazanie profesionálneho obchodného vzťahu medzi vami a agentúrou fotobanky.

Nahrávanie fotografií do fotobanky Shutterstock v rámci prijímacieho procesu

Kritériá prijatia do fotobaniek ako je Shutterstock alebo iStock bude pre vás sprvu možno komplikované splniť. V prípade neúspechu si zachovajte chladnú hlavu. Nebuďte rozčúlení z toho, že fotobanka odmietla vašu fotografiu, ktorú vy považujete za skvelú a úžasnú. Pozorne si prečítajte dôvod odmietnutia a snažte sa uvedomiť si danú chybu. Ak je niečo kritizované, pozrite sa, ako je to na vašej fotografii a porovnajte ju s inou podobnou fotkou, ktorá na fotobanke je, aby ste dobre zbadali rozdiel medzi tým, ako dané vec majú alebo nemajú vyzerať.

V mnohých prípadoch je fotka obsahovo a kompozične veľmi dobrá, avšak podcenili ste napríklad jej dodatočné úpravy a má príliš veľkú saturáciu, jas a podobne. Častá je takisto svetelná nevyváženosť a niektoré časti fotografie sú príliš tmavé alebo naopak presvetlené, čo však vyriešite prácou s histogramom v obrázkovom editore. V mnohých takýchto prípadoch sa stretnete s tým, že fotobanka vám dá možnosť dané chyby odstrániť a fotografie poslať znova. Ak však pri zobrazení na plnú veľkosť fotka nebude ostrá a technicky dokonalá, nepomôže vám nič, nech je akokoľvek unikátna.

Ak sa vám do veľkých fotobánk stále nedarí dostať, nedajte sa napriek tomu odradiť. Skúste sa trochu zlepšiť s pomocou rôznych návodov pre začínajúcich fotografov a odošlite fotografie napríklad aj do iných fotobánk. Cieľom môžu byť tie stredne veľké, ako napríklad 123RF, BigStock Photo či Pond5, ktoré majú nižšie kritériá na vstup, avšak aj menšiu návštevnosť.

Fotobanka iStock

Ak vás jedna alebo viac fotobánk akceptuje ako prispievateľa, ide o úspešný prvý krok na vašej ceste. Už tento fakt je prvým signálom možného úspechu, pretože dostávate prvé potvrdenie toho, že ste spôsobilí k predaju svojich fotografií. Pri budovaní svojej ponuky myslite na to, že fotobanka bude všetky vaše nahraté fotografie ďalej kontrolovať. To, že ste splnili požiadavky na vstup ešte neznamená, že každá vaša nasledujúca fotografia bude automaticky prijatá.

Cena za fotografiu a vyplácanie odmeny

V súvislosti s bežnými fotobankami na webe, do ktorých sa budete ako amatérsky fotograf chcieť hlásiť, sa obvykle stretnete s pojmom „microstock“. Obchodným modelom týchto fotobánk je poskytovanie fotografií za malé ceny, pričom cena sa zvyšuje zároveň s rozlíšením fotografie, ktoré si chce kupujúci stiahnuť. Tvorcovia webov a internetového obsahu si obvykle vystačia s menšími rozlíšeniami, zákazníci kupujúci obsah na použitie v rámci tlačených médií obvykle potrebujú naozaj vysoké rozlíšenia.

Vaše fotky sa v najmenšom dostupnom rozlíšení môžu predávať už za pár centov či za jeden dolár a so zvyšovaním rozlíšenia sa môžete dostať na ceny niekoľkých desiatok či dokonca aj stoviek dolárov. Vy ako autor fotobanke za nahrávanie svojich fotografií nič neplatíte. Využívate len obrovskú návštevnosť tejto stránky vo svoj prospech, za čo si stránka nárokuje právo na podiel na vašom zisku z predaja.

Nie je nič nezvyčajné, že fotobanka zhltne drvivú väčšinu predajnej ceny, pričom vám zostane napríklad len 15 či 20 %. Pri dlhodobejšej spolupráci a takisto v prípadoch, keď fotobanke poskytujete svoj kvalitný obsah exkluzívne, sa môže váš podiel na zisku vyšplhať až na 50 %. V takomto prípade môže byť váš obsah aj uprednostnený pri vyhľadávaní, pretože ukazovať obsah, ktorý zákazníci inde nenájdu, má pre fotobanku význam. Na druhú stranu, môže to mať aj nevýhody, pretože na niektorých fotobankách sa môžu predávať vaše fotografie lepšie ako na iných, a to z dôvodu, že ich navštevuje iný typ zákazníkov.

To, čo je výhodnejšie práve pre vás, zistíte obvykle až testom. Môžete na čas vyskúšať exkluzivitu u jednej fotobanky (napríklad na jeden rok) a následne sa s obsahom presunúť aj na ďalšie, pričom budete pozorne sledovať, či sa vám finančne darí lepšie alebo horšie. Dostanete sa síce na nižšie percento sumy z predaja, ale zase budú fotky dostupné na viacerých miestach a uvidí ich viac potenciálnych kupcov. Majte na pamäti, že exkluzivita pre jednu fotobanku neznamená len to, že nebudete predávať fotky cez žiadne iné fotobanky, ale aj že dané fotografie nebudete ani predávať súkromne na vlastnú päsť.

Z hľadiska licencií sa vo fotobankách stretnete s troma základnými druhmi uverejňovania vášho obsahu. Ide o anglické označenia Public domain, Royalty-free a Rights-managed, pričom nie vždy majú priamy ekvivalent v slovenskom autorskom práve. Public domain sa dá preložiť ako verejné vlastníctvo, čo značí, že v rámci tejto licencie poskytujete svoju fotografiu komukoľvek a na akékoľvek účely, bez nároku na poplatok. Na to ako autor máte pravdaže právo a mnoho fotobánk vám to umožní, ak budete mať o to záujem.

V prípade Royalty-free licencie sa pri fotografiách myslí to, že fotografiu predávate za jednorazový poplatok, pričom nezaťažujete kupujúceho doplnkovými poplatkami za ďalšie použitie. Ak si teda niekto vašu fotografiu kúpi, môže ju použiť na svojom webe, vo svojej knižke, na plagáte či kdekoľvek inde. A to bez toho, aby vám za opakované použitia platil.

Praktickým opakom sú „tvrdo“ licencované obrázky v rámci Rights-managed (manažované práva), pri ktorých si zákazník od vás kupuje práva len na jedno konkrétne použitie. Ak chce potom danú fotku použiť znova a inde, musí si zakúpiť ďalšiu licenciu. Licencia pritom môže, ale aj nemusí byť exkluzívna (nikto iný fotografiu už kupovať a používať nemôže), od čoho sa odvíja aj jej cena.

Platbu za predané fotky vám fotobanky odošlú obvykle raz za mesiac, pričom aby ste vedeli, kedy to presne bude a aké sú pravidlá celej služby, nezabudnite si pozorne prečítať kontrakt a podmienky spolupráce. Väčšina veľkých fotobánk sídli v USA a mnoho ľudí netuší, ako je to napríklad s daňami a či je nutné zakladať nejaký medzinárodný účet. Veľké fotobanky však toto obvykle majú veľmi dobre zvládnuté a ponúkajú vyplácanie na bežné účty v stovkách krajín, kde Slovensko ako člen EU obvykle nechýba. Následné zdanenie alebo nezdanenie konkrétnych príjmov sa už riadi podľa slovenských zákonov.

Desať fotiek vám peňaženku nenaplní

Pri činnosti vo fotobankách majte na pamäti, že kvantita je vaším priateľom a práve tá vám bude prinášať peniaze. Darmo budete mať super kvalitné a dobre vyzerajúce snímky. Ak ich bude päť, nikdy vám nejaké relevantné množstvo peňazí nezarobia. Na druhú stranu, kvantita nemôže ísť na úkor toho, že snímky budú nekvalitné. Fotobanky obvykle nebudú akceptovať viac, ako dve alebo tri fotky z totožnej série. Nepredstavujte si teda, že urobíte 100 takmer navlas rovnakých fotiek toho, ako sa váš syn hrá na pieskovisku a odošlete ich na predaj.

Pri vstupe na tento trh treba v prvom rade krotiť veľké očakávania. Ak máte dojem, že dnes dáte výpoveď v práci a za mesiac vám príde prvá výplata už z fotobanky, rýchlo túto predstavu zahoďte. Tento trh je nesmierne preplnený a relevantný zárobok si vyžaduje veľkú porciu odhodlania, tvrdej práce a talentu. Ak ale viete dobre fotiť, máte dostatočnú výbavu na fotografovanie a takisto aj trochu toho šťastia, môžete si celkom zaujímavo privyrobiť.

Najvhodnejšie je, ak nebudete priveľa očakávať a začnete s fotografiami, ktoré robíte sami pre vlastné potešenie, takže vás časovo nijako nevyťažujú. Ak následne zistíte, že o fotky nie je záujem a zarobíte len pár eur, hodíte to za hlavu. Ak ale uspejete, nastane čas na rozšírenie vášho portfólia o ďalšie oblasti a snaha o znásobenie príjmov. Bude si to vyžadovať už veľa času, pričom z koníčka sa rýchlo stane drina a regulárna práca. Postupne si budete môcť zlepšiť aj technickú výbavu či dokonca investovať aj do štúdia, pretože už budete vedieť, ako rýchlo sa vám takáto investícia vráti.

Počítajte s tým, že aby ste sa relevantne presadili a začali sa danou činnosťou živiť, počet vašich dostatočne kvalitných fotiek bude musieť byť značný. Napríklad profesionálny „fotobankový“ fotograf Rich Legg, ktorého práce nájdete na fotobanke iStock a takisto domovskej stránke http://richlegg.com, upozorňuje, že pre začiatočníka je nutný objem aspoň 200 fotografií mesačne. Ak sa časom vypracujete a budete už známejší fotograf s veľkým a rozmanitým portfóliom a rozumným finančným príjmom (čo môže pokojne trvať aj viac ako rok), je možné frekvenciu znížiť na 150 či 100 fotografií mesačne.

Ak bude vašich fotiek málo, tak to, že ich budete mať na tridsiatich rôznych fotobankách vás nezachráni. Návštevnosť tých menších služieb je oproti hlavným hráčom mizivá. Ľudia, ktorí chcú kupovať fotky, navštevujú obvykle tie najväčšie služby, pretože tam majú najväčší výber. Nikto si neotvorí 30 maličkých fotobánk a nezadáva do nich vyhľadávacie výrazy, pretože by ho to stálo množstvo času a prehŕňal by sa obvykle duplicitným zástupom fotografií. Sústreďte sa preto radšej na jednu alebo dve veľké fotobanky a budujte si veľké portfólio tam. Čas, ktorý by ste vyplytvali na nahrávanie a popisovanie fotografií na iných fotobankách využite na fotenie ďalších fotiek a hľadanie tém. Čím viac fotiek budete ponúkať, tým je väčšia šanca, že niečo predáte a že sa malé sumy naskladajú do zaujímavej výplaty.

Na čo sa pri fotení zamerať a ako sa odlíšiť?

Ak chcete predávať čo najviac fotiek, tak obvykle sa nezaobídete bez toho, aby ste pokryli tie najžiadanejšie oblasti. Vždy sa preto zaujímajte o to, aké druhy fotiek sa na vašej fotobanke predávajú najviac a zaraďte ich do svojho portfólia. Uvedomte si, že vám žiadny „vlak“ neušiel. Vydavatelia, autori článkov, návodov či reklamných vecí pracujú neustále, pričom často robia podobné témy opakovane. Ak si v minulosti kúpili fotografiu X, v budúcnosti často chcú podobnú, ale nie tú istú a tu sa otvára miesto pre vás.

Súčasné trendy a horúce oblasti v rámci stock fotografie

Veľké fotobanky ako napríklad Shutterstock publikujú každý rok aktuálne trendy a upozorňujú na to, o aké fotky je v súčasnosti najväčší záujem. Poukazujú takisto na oblasti, ktoré majú najväčšie zvýšenia vyhľadávaní za posledný rok a ktoré typy fotografií sú často hľadané a ponuka je pri tom veľmi malá. Práve pri nich máte rýchlo šancu zažiariť a odtrhnúť si kúsok koláča pre seba. Aktuálne trendy nájdete na adrese www.shutterstock.com/trends, ktorú si určite preštudujte a pozorne si prezrite ukážky súčasného stavu „stock“ fotografie.

V priebehu roku 2016 sa napríklad oproti minulosti zvýšili požiadavky na fotografie smarthodiniek o 900 %. Požiadavky na ilustračné fotky mobilných platieb sa zvýšili o 220 %, dronov o 181 % a virtuálnej reality o 145 %. Trendom sú pri tom už dlhodobejšie prirodzené fotografie pracovného prostredia s teplejšími farbami, ktoré našťastie už vytlačili tie všetkým dobre známe namodralé fotografie, na ktorých všetci vyzerali ako figuríny so zamrznutým úsmevom.

Nebojte sa pri tom zároveň hľadať témy, kde dobré fotografie chýbajú. Je to pravdaže extrémne náročné, pretože takýto priestor chce nájsť zrejme každý, kto fotografie predáva, avšak to neznamená automaticky, že vy neuspejete. Trendy sa menia, vznikajú nové kauzy a problémy a takisto aj nové situácie, pre ktoré treba ilustračné obrázky dnes a pritom včera by ich ešte nikto nehľadal.

Veľmi dôležité je, aby ste využívali konexie na prístupy do menej častých priestorov a miest. Ak poznáte napríklad majiteľa lokálneho malého pivovaru, požiadajte ho o prístup a fotenie pracovnej činnosti v rámci varenia piva. Špecifické miesto sa bude od iných odlišovať a vy môžete ľahko získať fotografie, ktoré budú odpovedať predstavám mnohých ľudí, čím sa odlíšite od konkurencie. Podobné veci sa dajú hovoriť o rôznych autoservisoch, kuchyniach reštaurácií a podobne. Fotografie pracovných činností patria k veľmi žiadaným, pretože sa hodia do článkov, ktoré o danej problematike hovoria. Fotka usmiateho pracovníka, ktorý pózuje pri svojom stroji síce bude dobrá do rodinného albumu, ale pre potreby fotobánk je obvykle nevhodná a omnoho cennejšia je fotka toho, ako daný pracovník so strojom prirodzene pracuje. Na výhodu môžete prevteliť aj to, že máte prístup k veľkému množstvu predmetov z konkrétnej oblasti, ako napríklad pracovné nástroje stavbárov, rôzne typy počítačov, kancelárskych potrieb a podobne.

Netreba si robiť ilúzie o tom, že budete v niečom nejaký svetový unikát. Skôr sa stretnete s tým, že všetko napadlo už niekomu inému a všetky kúty sú už pokryté. To však nie je koniec sveta. Ak začnete poskytovať kvalitné fotky z unikátnych miest, nevadí, že ich robí aj mnoho iných ľudí. Dôležité je, že ich je menej než inde a konkurencia je preto menšia a šanca na to, že si zákazník vyberie práve vaše fotky je o to väčšia. Nezabudnite pri tom využiť svoje znalosti z iných odborov. Ak sa rozumiete opravám počítačov, úpravám áut, alebo napríklad leteckému modelárstvu, môže vás to veľmi zvýhodniť. Môžete totiž v tejto oblasti poskytovať relevantnejšie fotografie pre ľudí z daných odborov (napríklad technických webov a magazínov), ktorí nebudú chcieť fotky zobrazujúce nezmysly.

Ak potrebujete modelku/a, nemusíte hneď platiť nejakého profesionála. Často plne postačia členovia vašej rodiny, pričom môžete napríklad veľkú časť svojho portfólia založiť na fotkách ľudí v dôchodkovom veku, vykonávajúcich niektoré činnosti, ako je napríklad práca na záhrade, či s elektronikou. Pózovať zdarma vám bude takisto aj mnoho priateľov, pričom im na oplátku postačia len ich pekné fotografie zo skúsenej fotografickej ruky. Nezabudnite pri tom, že s použitím statívu a samospúšte môžete byť výborným modelom aj vy sám.

Nevhodné popisy a kľúčové slová vás potrestajú

Pri nahrávaní fotiek do fotobánk je správne zadanie kľúčových slov a popisov často polovicou úspechu. Ak budú popisy zlé, darmo budete fotiť perfektné fotky. Ak ich nikto nenájde, nikto si ich nekúpi.

Hlavný popis fotky musí byť totožný s tým, čo napadne skoro každému, keď sa na fotku pozrie. Nejde o priestor na kreativitu.

Nedajte sa pritom zlákať tým, čo o fotke viete, ale nie je to na nej vidno. Nikoho nezaujíma, že je na fotke otec, ak ide len o fotku muža stojaceho na záhrade (aj keď je to naozaj váš otec). Otec je to až vtedy, ak má na rukách napríklad dieťa. Ak máte fotku zobrazujúcu len doktora v bielom plášti, je to doktor. Nie je to chirurg, kardiológ ani zubár, pretože nič také fotka neznázorňuje.

Šťastný mladý pár si užíva jazdu na skútri

Vyhnite sa takisto tomu, že budete zadávať kľúčové slová všetkého čo na fotke vidíte. Ak máte fotografiu dieťaťa, ktoré sa hrá za kuchynským stolom na tablete, nie je dôvod zadávať popis ako stôl, stolička, čajník, drez, okno a podobne, aj napriek tomu, že na fotografii tieto predmety sú. Rovnako na bežné fotografie tváre nepridávajte popisy typu oči, uši či nos, pokiaľ nie sú tieto časti hlavy ústredným motívom obrazu.

Ak to budete robiť takto agresívne, bude sa vaša fotografia zobrazovať pri nerelevantných vyhľadávaniach, čo fotobanky nemajú radi, pretože to kazí použiteľnosť služby a zákazníkov to rozčuľuje. Môže sa potom ľahko stať, že vám fotobanka takýto obsah zmaže a ukáže vám dvere.

Pri tvorbe kľúčových slov sa skúste vžiť do roly zákazníka a snažte sa vystihnúť oblasť, v ktorej by bola vaša fotka presným zhmotnením daných slov. Ak má pri tom fotka dominantnú nejakú farbu, neváhajte ju zadať. Ľudia často hľadajú aj takouto formou. Ak napríklad zadajú slovo kuchyňa a vidia obrovské množstvo fotografií, ktoré im nevyhovujú, upresnia ďalej vyhľadávanie na modrá, a očakávajú, že sa zobrazia kuchynské linky s modrým dizajnom skriniek či obkladu. Takisto ak máte fotky pláže, na ktorej sa hrajú napríklad deti, nezabudnite dodať, že má fotka „temnú oblohu“, ak je to pravda. Takéto upresnenie hľadania totiž ľudia môžu zadať.

Čoho sa vyvarovať a na čo si dať pozor

Predávanie snímok vo fotobankách sa dá zhrnúť do troch základných prvkov – dobrá kompozícia, vysoká obrazová kvalita a komerčná relevantnosť. Fotky s ľuďmi, ktoré znázorňujú životný štýl, prácu, relax a rekreačný šport sa vždy budú predávať mnohonásobne viac, ako fotografie krajiniek, psíkov a mačičiek, pretože majú pre tvorcov webov, grafických dizajnérov a autorov článkov ďaleko väčší význam.

Fotografie by mali pritom spadať do jednej z dvoch ilustračných oblastí. Buď ide o ilustračný obrázok, ktorý znázorňuje prirodzený či ideálny stav nejakej veci, alebo ide o nadnesenú ilustráciu pre veľmi výrazné znázornenie. Vyhýbajte sa tretej oblasti vyhradenej pre očividné nezmysly. Nadnesený ilustračný obrázok je napríklad to, ak diagnostiku pokazeného smartfónu znázorníte odfotením človeka v bielom plášti, ktorý smartfón počúva stetoskopom. Prirovnávate to k doktorovi, ktorý počúva srdce. Každý pochopí, čo obrázok vyjadruje a pritom všetci vedia, že obrázok neznázorňuje skutočnosť.

Buďte ale pozorní pri obrázkoch, ktoré majú naozaj nejakú činnosť znázorňovať. Ak napríklad znázorníte opravu televízora tak, že niekto strká do jeho útrob hasák alebo zváračku, neilustrujete nič. Vytvárate len nezmysel. Nie je žiadny dôvod, prečo danú fotografiu neurobiť správne napríklad so skrutkovačom. Uvedomte si dôležitú vec. Ak ilustračnú fotografiu danej činnosti urobíte správne, môže si ju kúpiť človek, čo sa danej problematike rozumie a zároveň aj ten, čo sa jej nerozumie. Obaja sú spokojní.

Tak takto sa to naozaj nerobí…

Ak ale odfotíte nezmysel, vašu fotografiu si kúpi už len skupina ľudí, čo zobrazovanej činnosti nerozumie, pričom neskoršie sa môžu pri svojom článku, prezentácii alebo reklame stať terčom posmechu. Následne si už možno dajú pozor, aby si konkrétne od vás už nič nekúpili. Ľudia majú právo očakávať, že vaša fotografia znázorňuje realitu, i keď pekne naaranžovanú. Ak realitu nezobrazuje, musí to byť prehnané tak, že je to jasne rozpoznateľné aj človeku, čo sa v danej oblasti nevyzná.

Ďalšou chybou začiatočníkov a amatérov je to, že na zobrazených fotografiách sú dobre viditeľné logá rôznych výrobkov. Obvykle takéto fotky odmietne už rovno fotobanka, ale ak by sa to nestalo, uvedomte si, aké by bolo nešťastie, keby sa niekomu vaša fotka páčila a tesne pred kúpou by si uvedomil, že niekde v pozadí je logo výrobku konkurencie, takže fotku nemôže použiť a vyberie si inú. Snažte sa preto, aby logá výrobcov neboli viditeľné už pri fotení (napríklad zo správneho uhla), alebo ich citlivo dodatočne odstráňte v editore.

Ak fotíte fotografie, na ktorých sú hlavnou témou dobre rozoznateľné tváre ľudí, budete potrebovať súhlas so zverejnením a predajom. To pritom platí aj pre neprofesionálov, teda napríklad vašich súrodencov či rodičov. Príslušný formulár so súhlasom je vždy na stiahnutie v rámci konkrétnej fotobanky, takže si ho nechajte podpísať a nahrajte ho spolu s fotkami.

Zvážte poskytnutie niektorých fotiek zdarma

Mnoho fotobánk má sekcie, v ktorých sa nachádzajú fotky dostupné zdarma. Táto časť má pri tom obvykle masívnu návštevnosť a mnoho ľudí vaše fotky uvidí. Výhodu získate, ak sú vaše fotky naozaj kvalitné, pretože takéto sekcie sú často plné bezcenného odpadu. Je to podobné ako s ochutnávkou zadarmo v obchode. Väčšina ľudí váš produkt ochutná, ale si ho nekúpi. Niektorých ale zaujme natoľko, že si ho kúpia a začnú sa k nemu vracať, pričom bez ochutnávky by sa oň nikdy nezaujímali. A práve toto sa môže stať vám.

Obzvlášť je to výhodné, ak sa zameriavate na fotografie, ktoré majú svoj špecifický štýl a nádych. Mnohým ľudom sa môže bezplatná fotka zapáčiť a následne budú hľadať podobné pre svoje ďalšie články či projekty a nebudú za ne váhať zaplatiť. To, že pár vašich fotiek budú ľudia používať zadarmo pri tom nie je žiadna katastrofa. Nemáte ich päť, takže vám chýbať nebudú. Ich úlohou je priviesť k vám zákazníkov, ktorých by ste inak nemali. Je jedno či ich bude sto alebo len jeden.

Na záver vám už len prajeme veľa šťastia, spoľahlivú techniku a cit na kvalitné fotografie, ktoré ľudí zaujmú.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom januárovo-februárovom vydaní TOUCHIT č. 1-2/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

O autorovi

Profesionálnej žurnalistike sa venujem od roku 2006. Zameriavam sa najmä na prehľadové a analytické články z prostredia hardvéru, výrobných procesov polovodičov, umelej inteligencie a ďalších technológií. Mojou doménou je takisto servis hardvéru aj softvéru.

3 komentáre

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>