Konkrétnym krokom k službe Slovensko v mobile je Mobilné ID. Na ďalšie služby si však budeme musieť ešte počkať.

Zdroj: Michal Reiter/TOUCHIT.sk
Prihlasovanie predtým a teraz

Treba dve zariadenia

Presnejšie povedané, z mobilného telefónu sa prihlásite, ale k Ústrednému portálu verejnej správy (slovensko.sk) je zatiaľ treba pristupovať cez notebook alebo tablet (prípadne menej pohodlne cez druhý smartfón). Nebudete však na to potrebovať čítačku a ani elektronický preukaz. Na prihlásenie vám postačí spárovaný smartfón.

Slovensko v mobileZdroj: Michal Reiter/TOUCHIT.sk
Prihlásenie cez mobil

Túto výbavu (čítačka, eOP a zariadenie Windows a s USB-A portom) budete potrebovať pri párovaní mobilného svojho telefónu. Ideálne je, ak si mobilné zariadenia spárujete hneď dve – napr. mobil a tablet. Počet spárovaných zariadení pritom údajne nie je obmedzený. Párovanie sa realizuje cez portál Slovensko.sk a to formou vygenerovaného číselného kódu alebo QR kódu.

Slovensko v mobileZdroj: Michal Reiter/TOUCHIT.sk
A pohyb na Portáli v notebooku alebo na tablete

Rovnako prihlásenie sa k svojmu účtu na Slovensko IT prebieha tak, že na jedno zariadení sa zadáva povel na prihlásenie a spárovaným mobilom sa ku službe skutočne prihlásite.

Výsledok spolupráce

Celú službu prihlasovania sa pomocou mobilného telefónu pripravilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) v spolupráci so štátnou IT firmou SlovenskoIT a štátnou sieťovou agentúrou NASES. Berieme to naozaj ako prvú fázu digitálneho projektu, na ktorý musia nasledovať bežne použiteľné služby ako je napr. zmena trvalého bydliska, priezviska a pod. Rovnako očakávame, že portál Slovensko.sk sa stane plne responzívnym a na plnohodnotné využitie služieb postačí len jediný mobil.

Slovensko v mobileZdroj: Michal Reiter/TOUCHIT.sk
Mobilné IS je výsledok spolupráce

Mobilná aplikácia

V každom prípade je už spustená mobilná aplikácia Slovensko v mobile, ktorej súčasťou je tiež Mobilné ID. Podľa našich informácií aplikácia pre Huawei AppGallery môže byť spustená neskôr, ak sa preukáže bezpečnosť tejto platformy.

Čítačku však určite nezahadzujte

Ak budete mať spárované len jedno zariadenie a budete prechádzať na nový mobil, bude vám ju treba. A v každom prípade je to spôsob, ako sa k tomuto portálu prihlásiť, keby sa niečo pokazilo.

Ako sme uviedli vyššie, potrebu mať čítačku vám môže nahradiť druhé zariadenie, ktoré do aplikácie prihlásite. Stále ju ale budete potrebovať na služby, ktoré nebudú dostupné cez Mobilné ID. Ak budete v budúcnosti meniť smartfón, v ktorom ste mali aplikáciu Slovensko v mobile, použijete druhé zariadenie. Ak také nemáte, čítačka je vaša istota.

Služby, ktoré budú dostupné na jedno prihlásenie cez portál Slovensko.sk budú pribúdať. Ide o tzv. Single Sign-On prihlasovanie, ktoré dnes preferuje množstvo komerčných subjektov a internetových stránok, či priamo vo vnútri firiem. Ak už sa raz niekam prihlásite, nie je potrebné sa dodatočne autorizovať.

Ako zareagujú ostatné ministerstvá?

Ako uistil štátny tajomník MIRRI, Ján Hargaš, postupne sa elektronické mobilné služby štátu budú rozširovať. Zatiaľ je to tak, že si cez Ústredný portál verejnej správy (Slovensko.sk) môžete napr. vybaviť vydanie náhradného dokladu, ak ste svoj doklad stratili, máte aj notifikácie z vopred naplneného kalendára povinností podnikateľov a pod. Toto ešte popíšeme podrobnejšie.

Zatiaľ skôr pre podnikateľov

Celkovo sú zatiaľ elektronické služby skôr orientované na podnikateľov, ale snahou je dostať ich viac hlavne k občanom. Práve pôvodne komplikované prihlasovanie bolo veľkou prekážkou, prečo sa menej technicky zdatní občania doteraz vyhýbali využívaniu elektronických služieb štátu a na úrady chodili radšej osobne. Aj keď to bolo drahšie.

Prvá fáza

Slovensko v mobile bude do praxe zavádzané postupne v niekoľkých fázach. V prvej fáze mobilná aplikácia okrem prihlásenia sa do elektronickej schránky ponúka napr. tieto služby:

Kalendár notifikácií, tu je priamo nastavených 40 najdôležitejších dátumov a štátnych sviatkov. V kalendári nájdete termíny k podaniu daňového priznania, hláseniu o vyúčtovaní daní, termín možnosti zmeny zdravotnej poisťovne, či termín pre zmenu minimálnych odvodov do Sociálnej poisťovne a ďalšie.

Medzi službami, ktoré budú cez prihlásenie prostredníctvom aplikácie Slovensko v mobile prístupné patria ďalej napr. výpis z obchodného registra, či podanie žiadosti o zasielanie notifikácie o konci platnosti emisnej a technickej kontroly vozidla.

Jednoduchšie bude tiež vybavovanie náhradných cestovných dokladov, v prípade ich straty alebo odcudzenia. Patrí sem aj registrácia pred cestou do zahraničia a prehľad o plnení daňových povinností.

Zdroj: Michal Reiter/TOUCHIT.sk

Čo bude ďalej?

Podstatné ale je, aby sa do tohto systému plne zapojilo Ministertvo vnútra (má najviac služieb pre občanov), Financií a Sociálnych vecí a rodiny. Nedávno sme boli svedkami spustenia ePN od Sociálnej poisťovne, tak snáď sa naozaj niečo mení smerom k digitalizácii.

Ján Hargaš si myslí, že napr. aktívne notifikácie zo Sociálnej poisťovne pribudnú niekedy na prelome júla a augusta a štát bude odteraz celkovo viac proaktívne komunikovať s občanom. Pavol Miroššay, riaditeľ SlovenskoIT nám povedal, že aktuálne pracujú na tom, aby sa vám maily poslané na Slovensko.sk objavili priamo v mobile. TO by bola veľmi vítaná služba.

„Do dvoch rokoch na novom portáli občania nájdu všetky užitočné informácie aj návody, ako riešiť svoje životné situácie. V budúcnosti budú mať vo svojom osobnom profile napríklad aj schránku správ, kam im úrady budú doručovať dokumenty na podpis. Cez mobil budeme môcť tiež zaplatiť napríklad aj miestne poplatky, alebo daň za psa, a konečnou fázou bude, že v mobile budeme mať aj samotné doklady ako sú občiansky či vodičský preukaz. Výsledkom bude fungujúci digitálny štát s dobrými a kvalitnými službami pre občanov,“ dodala na tlačovej konferencii vicepremiérka Remišová.

Oslovili sme aj Slovensko.Digital a Jan Suchal k tejto téme povedal: „Aby sme prvotine z košickej štátnej akciovky nekrivdili, uznávame, že z pohľadu kvality považujeme aplikáciu za dobre zvládnutú. Čo však chýba, je funkcionalita, ktorá by ľuďom zásadne uľahčila vybavenie celej cesty byrokracie elektronicky, od prihlásenia na mobile, cez vyplnenie podania až pod podpísanie. Na to, aby to naozaj dobre fungovalo bude potrebná súčinnosť s inými úradmi a ministerstvami. Dnes sa nám ešte pomocou aplikácie na portál finančnej správy a portál elektronických služieb ministerstva vnútra zatiaľ nepodarilo prihlásiť.“

Tému budeme naďalej sledovať. Na článku spolupracoval Michal Reiter.

Zdroje: vlastné, Slovensko v mobile

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.