Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Nemáte úplne jasno v tom, na aké pozície sa so svojím vzdelaním môžete uchádzať?
  • Čím zaujať budúcich možných zamestnávateľov?
  • Aký plat si vypýtať?

Jedným pohovorom s personalistom v profesionálnej agentúre získate odporúčania k viacerým zamestnávateľom, prípadne aj priame ponuky. „Ak by ste informácie zháňali sami, stálo by vás to oveľa viac času aj úsilia“, vysvetľuje Ivana Vačoková z Adecco Slovakia. Personálne agentúry majú dvere otvorené pre absolventov stredných aj vysokých škôl. Predtým, ako sa osobne vyberiete do pobočky niektorej z nich, ohláste sa. Stačí napísať email, poslať životopis a kontakt. Personalista sa s vami spojí a dohodnete si termín stretnutia.

Ak ide o profesionálnu pracovnú agentúru, využitím jej služieb uchádzačom nevznikajú žiadne záväzky. Služby dostane bezplatne. Obchodný vzťah je medzi agentúrou a jej klientmi – firmami. Ak si agentúra za sprostredkovanie práce pýta peniaze vopred, je to výstražný signál a spoločnosť si radšej preverte. Referencie hľadajte na internete, u známych alebo na inšpektorátoch práce.

O čom budete hovoriť? Napríklad – či máte dobre napísaný životopis. „V jednoduchosti je krása – treba sa riadiť týmto heslom“, radí Ivana Vačoková. Ak reagujte na klasické pozície, zvoľte jednoduchý formát bez fotografie. Zamestnávateľ sa má rozhodovať podľa vašich schopností a skúseností nie na základe výzoru. Pri ponukách na kreatívne pozície, napríklad z marketingu, je kreativita vítaná a je aj cenená. Životopis absolventa by nemal presahovať jednu A4. Pokiaľ už máte za sebou nejakú prax, hranicou sú dve strany. Nepíšte romány, zdôraznite hlavné skúsenosti a kľúčové kompetencie. Pochváľte sa, v čom ste dobrí.

Personalista vie pomôcť aj s prípravou na pracovný pohovor. Určite naň treba prísť v dostatočnom časovom predstihu – minimálne 10 minút. Opadne z vás prvotný stres, stihnete si vydýchnuť,  absorbovať atmosféru, prípadne si obzrieť budúcich kolegov. Naštudované by ste mali mať základné informácie o firme a náplni práce, o ktorú sa uchádzate. Vhodné je pripraviť si otázky – napríklad či budete pracovať sám alebo v tíme, kto bude váš nadriadený a ako môže vyzerať každodenná práca. Ak ste na prvom pohovore, prípadne výber sa skladá z viacerých kôl, nie je vhodné informovať sa o výške platu, či  osobných benefitoch.

Pýtať sa budú aj vás. Správne odpovede na otázky typu Čo sú vaše silné stránky? alebo Kde sám seba vidíte o päť rokov? na internete nehľadajte. Všetci personalisti ich majú dávno preštudované aj napočúvané. Vsaďte preto na úprimnosť – napríklad, že neviete, kde budete o päť rokov, ale jasno máte v tom, že chcete byť v nejakej konkrétnej oblasti.

Pri hľadaní práce myslite aj na svoju on-line stopu. Skontrolujte si, čo z vášho profilu na Facebooku či iných sociálnych sieťach je verejné a čo súkromné. Najmä mladšiu generáciu personalistov totiž zaujíma aj virtuálny život uchádzačov a spôsob, ako tam vystupujú.

Nepodceňujte ani oblečenie a vzhľad na pohovore. Mnohí absolventi nie sú zvyknutí obliecť si sako či kostým. Ak aj idete do firmy, kde si na formálne oblečenie nepotrpia, personalisti odporúčajú prísť na pohovor v biznis oblečení. Ukážete tak zamestnávateľovi záujem aj rešpekt.

Nevhodná vizáž, neskorý príchod, nešťastne sformulovaný životopis a prehnané či nedostatočné sebavedomie na pracovnom pohovore – to sú najčastejšie dôvody, pre ktoré stroskotá prekvapivé množstvo záujemcov o prácu. „Práve rozhovor so skúseným personalistom absolventovi často otvorí oči a môže sa stať prvým krokom na ceste k úspešnému štartu kariéry,“ uzatvára Ivana Vačoková.

Značky: