Nie je to nič nové, avšak nie každý si to uvedomuje.
Herný priemysel za posledné desaťročia výrazne dospel a zmenil sa. A neplatí to iba pre vizuálnu stránku hier (prvá moderná grafická karta v týchto dňoch oslávila 25 rokov), ale aj pre to, ako funguje ich monetizácia a spôsob predaja.
Jednu z najvýraznejších zmien v tomto smere priniesla platforma Steam. Tá prišla na trh v roku 2003 ako nástroj na kupovanie a automatické aktualizovanie hier od Valve. Od roku 2005 sa jej funkcionalita rozšírila a cez Steam ste si mohli zakúpiť digitálne verzie hier aj od iných vývojárov a distribútorov. Spočiatku ich bolo málo, avšak dnes je Steam najväčšou hernou PC platformou.
Digitálny predaj hier získal popularitu najmä kvôli komfortu a rýchlosti, s akou ste si mohli žiadanú hru zakúpiť a začať ju hrať. Veľkým lákadlom boli aj mnohé a časté výpredaje, ktoré pomohli Steamu výrazne rozšíriť používateľskú základňu.
Kupujete si iba licencie
Steam začal v týchto dňoch používateľov upozorňovať na to, že si nekupujú hru samotnú, resp. jej kópiu, ktorú by vlastnili, ale iba licenciu, ktorá im umožní hrať danú hru na platforme Steam. Nejde o nič nové, keďže táto informácia bola obsiahnutá v licenčnej zmluve s koncovým užívateľom (EULA) od prvého spustenia predaja hier cez Steam.
Nakoľko však túto zmluvu nečíta prakticky nikto a zriedkavo sa objaví situácia, ako v prípade hry The Crew, ktorej vývojár vypol servery a hru znefunkčnil pre všetkých hráčov, je vhodné, že Steam na to upozorňuje viditeľnejším spôsobom. Dôvodom je aj nový kalifornský zákon, ktorý to digitálnym obchodom prikazuje.
Na nové upozornenie, ktoré začal Steam zobrazovať na obrazovke s nákupným košíkom, zareagoval aj obchod GOG.com. Ten na sociálnej sieti X.com zverejnil príspevok, v ktorom zdôrazňuje, že predáva offline kópie hier, ktoré hráčom nikto nezoberie. Z pohľadu GOG.com išlo o trefnú reakciu, na druhej strane, tento obchod už od začiatku fungoval na inom princípe ako Steam.
Zdroj: vlastné, Steam, the verge, gog
Prečítajte si aj: